אפתח בווידוי: לפני שנים רבות הייתי מחובבי הז'אנר "הכל כלול" בטורקיה. היה נפלא. כל המשפחה טסה לקלאב משגע וזול על הים. פארק מים, הפעלות, אוכל מדהים ובאופן כללי גישה שניתן להגדירה כ"לפנק, לפנק לפנק". היה חם ומגניב. חזרנו שזופים ומרוצים.

למרות הביקורות: ישראל מוכרחה להמשיך להתנהל במלוא המרץ | דניאל רוט אבנרי
חמק מתחת לראדר: הרמז העבה של סינוואר לבן גביר ולנתניהו

אבל אז ב־2010 הגיעה ה"מאווי מרמרה", הספינה שהובילה את המשט שיצא מטורקיה "לפרוץ את הסגר הישראלי על עזה". במסווה של ספינה הומניטרית תקפו "פעילי השלום", המחבלים שעל הספינה, את חיילי צה"ל בסכינים, במוטות ברזל וברימונים וניסו לחטוף אותם ואת נשקם.

האירוע נגמר למזלנו בלי הרוגים לכוחותינו. אבל מקץ מספר שנים הגיעה ההתנצלות של בנימין נתניהו בפני הסולטן ארדואן והבטחה שהתנהגותנו לא תישנה פלוס פיצוי של 20 מיליון דולר. ישראל על הגחון. בקיצור: אחרי הפרשה הועם בעיניי זוהרה של טורקיה. איכשהו היא כבר לא חזרה להיות יעד תיירות אטרקטיבי בעיניי.

השבים והשבות מטורקיה סיפרו בהתרגשות ש"זארה עולה שם רבע מכאן". ישראלים הצטיידו שם בסט שיניים מולבן בכלום כסף. אפשר גם לטוס לשם קירחים ולחזור שופעי תלתלים. ניתן לטוס עם עודף משקל ולשוב עם קיבה שקוצרה, והכל - במחירי רצפה. אבל כמו שסבתא שלי עליה השלום הייתה אומרת: "מה שעולה בזול - עולה ביוקר".

ארדואן, הנייה ואבו מאזן (צילום: רויטרס)
ארדואן, הנייה ואבו מאזן (צילום: רויטרס)

באופן כללי, שנים שאנחנו פראיירים בכל הנוגע לטורקיה. המדינה בראשות ארדואן לא תשתנה, וחטאיה בעבר ובהווה מוכיחים זאת שוב ושוב. אבל עזבו אותנו. בואו נדבר על איך טורקיה התנהגה כלפי שכניה. ספוילר: לא ממש באופן שמאפשר לה להטיף מוסר לאחרים.

אנקרה מעולם לא לקחה אחריות על רצח העם הארמני לפני 109 שנים בדיוק. "רצח עם" זה לא מה שישראל עושה בעזה, אלא מה שטורקיה ביצעה ביסודיות, באכזריות ובשיטתיות בארמנים. את זה היינו צריכים לומר באופן חד וברור כבר מזמן ולא לסייע להם לטשטש זאת.

צבאו של ארדואן, שמשווה אותנו תדיר לנאצים, תקף ותוקף, שוב ושוב, מטרות כורדיות בסוריה ובעיראק. למעשה, רק עתה תקפה טורקיה מהאוויר תשתיות מים, חשמל ואנרגיה באזורים שבשליטת הכורדים בצפון מזרח־סוריה. לא היינו צריכים להעלים עין מהמדינה שטובחת בכורדים על בסיס קבוע, ובמקביל מטיפה לנו על מוסר, צדק ורצח עם.

טורקיה כבשה ב־1974 את צפון קפריסין וביצעה שם טיהור אתני של יוונים, אבל מטיפה לנו על "הכיבוש". בחודש שעבר חצו שני איראנים את הגבול מהחלק הטורקי ליווני. על פי החשד, הם רצו לפגוע במטרות ישראליות. ישראל בתגובה רשמית אמרה: "הנוכחות האיראנית בצפון קפריסין, והשימוש באזור זה בעבר ובהווה הן למטרות טרור והן כזירת פעילות ומעבר לפגיעה ביעדים ישראליים ויהודיים, מהווה סוגיה מטרידה". מוחים "חלושס" בקול רפה עד בלתי נשמע.

אנשי חמאס חיים חיי נוחות בטורקיה, וזו משמשת להם בית חם לא רק בזמן המלחמה. וישראל? בדום שתיקה. הכל הולך. אנחנו מותקפים על ידי חמאס, וארדואן בתגובה יורה בנו צרורות. כך גם אחרי הטבח ב־7 באוקטובר.

נתניהו וארדואן (צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון)
נתניהו וארדואן (צילום: לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון)

למשל: "ישראל מדינת טרור, בסוף תיעלמו" (15 בנובמבר, 23'), "אם ישראל תפגע באנשי חמאס בטורקיה, היא תשלם מחיר כבד" (6 בדצמבר, 23'), "נתניהו, במה אתה שונה מהיטלר?" (27 בדצמבר, 23'), "הגשנו להאג מסמכים נגד ישראל על רצח עם. מאמינים שישראל תורשע" (12 בינואר, 24'). עוד הרבה לפני מעצר שגיב יחזקאל, הפגנו רפיסות מול הטורקים. למשל כשזוג ישראלים (נטלי ומורדי אוקנין) נעצרו בטורקיה לאחר שהצטלמו ליד ארמון נשיאותי.

ב־2022 היבוא של ישראל מטורקיה היה בהיקף של 6.8 מיליארד דולר! והיצוא בהיקף של 2.3 מיליארד דולר. כאלה אנחנו. עובדים בכלכלה הטורקית. על פי הנתונים, ב־2023 יצאו הכי הרבה טיסות מנתב"ג לטורקיה. כאלה אנחנו - פראיירים.

טורקיה מרוויחה בענק מיחסי הסאדו־מאזו שלה איתנו: היא מכה, ואנחנו מסבירים למה זה הגיוני. הגיע הזמן להשתחרר מקונספציות עבר גם בכל הנוגע לטורקיה, להפסיק לתרץ את יחסינו הכנועים עמה ולאמץ מינימום של כבוד עצמי.

[email protected]