האזינו לטור המלא

בגבול הצפון מתרחש בימים אלה תהליך של שרשרת גילויים מפתיעה. צה"ל היה משוכנע שיש לו מודיעין עילאי על חיזבאללה, אבל בשבועות האחרונים הוא נחשף להיקף האדיר של תשתיות חיזבאללה שהוקמו צמוד לגבול. רשת מסועפת של שטחים סבוכים מבוצרים (שס"מ, מה שפעם כונה "שמורות טבע"): תעלות לחימה, עמדות נ"ט, בונקרים והרבה מאוד רקטות עתירות משקל שהכין חיזבאללה לעימות עם ישראל. 

חיל האוויר תוקף את התשתיות שנחשפות, אבל בצפון לא גילינו אפילו טפח מהתשתיות של חיזבאללה. את התשתיות האלה אפשר יהיה להשמיד רק בפעולה קרקעית. שום הסכם לא יביא את חיזבאללה לפרק את התשתיות האלה מרצונו. 

ירי לעבר מטרות חיזבאללה בלבנון (צילום: פלאש 90)
ירי לעבר מטרות חיזבאללה בלבנון (צילום: פלאש 90)

בנימין נתניהו בקבינט המלחמה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
בנימין נתניהו בקבינט המלחמה (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

ספק בכלל אם ניתן להגיע עם חיזבאללה להסכם. נסראללה אמנם הרחיק את כוחות רדואן מהגבול, אבל בלילה אחד הם יכולים לרדת ולאייש את העמדות שלא נחשפו. כרגע נראה שנסראללה נהנה מההישג שרשם בשיתוק החיים לאורך הגבול, ולכן גוברים הסיכויים שפנינו לעימות גם בצפון.

את השבועות הקרובים יקדיש צה"ל לשיקום הכוחות שפעלו בעזה – הסדיר והמילואים. שלושת חודשי הלחימה שחקו את היחידות, בגוף ובנפש, וייקח זמן להביא אותן לכשירות לצאת למערכה חדשה. בזמן הזה צפויה גם צמרת צה"ל להתחלף. נראה שרוב הקצינים הנושאים באחריות לאסון ה־7 באוקטובר הבינו כבר שלא ימתינו למיצוי התחקירים ולוועדת החקירה שאולי עוד תקום, והם יפנו את מקומם לאחרים. אחרי שתפרוש הצמרת הביטחונית יהיה קשה יותר להנהגה המדינית לברוח מאחריות, גם לאלה ששכללו את היכולת הזאת עד לרמת אומנות.


הטור המלא יפורסם מחר במעריב