רשמית, המרוץ לנשיאות ארה"ב התחיל השבוע. פרקטית, הבחירות ב־5 בנובמבר יקבעו מי יהיה הנשיא של ארה"ב של אמריקה. מדובר בבחירות שהגדרתן כגורליות היא לשון המעטה פרועה. אלה יהיו בחירות שיקבעו את עתידה של ארה"ב כמעצמת־על עליונה, כלכלית וצבאית, כמעוז ומבצר הדמוקרטיה בעולם, כרפובליקה חופשית משפיעה ומובילה, שעיני העולם החופשי נשואות אליה בתקווה.

נתניהו: "חותרים לניצחון מוחלט; מי אמר שאנחנו לא תוקפים את איראן?"
צה״ל חשב שיש לו מודיעין עילאי בצפון, אבל אז נחשפה האמת

מי שגורם לטלטלה חזקה לכל הטוב והחיוני שתולים בארה"ב הוא המתמודד לנשיאות הרפובליקני דונלד טראמפ. הוא זה שבאישיותו, התנהגותו והתבטאויותיו מייצג ומזין את הסכנה לעתידה הדמוקרטי של ארה"ב.

דונלד טראמפ מודיע על ריצה בבחירות לנשיאות 2024, קרדיט: רויטרס

היקף ונוכחות הסכנה הזאת נחשפו השבוע במלוא עוצמתם. טראמפ יצא המנצח בפריימריז הרפובליקניים הראשונים שהתקיימו במדינת איווה. לא סתם ניצחון. הישג גורף, מוחלט, שלא ניתן לערעור. הצלחה שלפי הסקרים שפורסמו לאחרונה הייתה מובטחת ומונחת בכיסו.

הבחירות המקדימות בניו המפשייר צפויות להיערך בשבוע הקרוב, אך עיני הרפובליקנים כבר נשואות ל־Super Tuesday שיתקיים ב־5 במרץ במדינות מרכזיות בארה"ב.

דונלד טראמפ מודיע על ריצה בבחירות לנשיאות 2024, קרדיט: רויטרס

"הסיכויים של רון דה־סנטיס או של ניקי היילי לגבור על טראמפ ולהביס אותו כמועמד הרפובליקני לנשיאות הם אפסיים. העובדה שדה־סנטיס יצא במקום השני בפריימריז באיווה לא חיזקה את סיכוייו מול טראמפ", אמר לי בשיחה שלא לייחוס פרשן בכיר, ותיק ומוערך בוושינגטון.

התוצאות המחמיאות שקיבל טראמפ באיווה וההישגים בפריימריז הבאים שצפויים לו, אינם מפחיתים כמלוא הנימה את העובדה שטראמפ מואשם בפשיעה. קיימים נגדו ארבעה כתבי אישום (תוכנם של אחדים מהם חמור יותר מכתבי האישום שהוגשו בזמנו נגד אל קפונה, המנהיג "המיתולוגי" של ארגון הפשע בשיקגו).

הוא צפוי לעמוד למשפט עוד השנה ולהערכת פרשנים, יש בהחלט מצב שזה יקרה כאשר הוא יהיה דייר בבית הלבן. גם אם יורשע וכנשיא יחון את עצמו, הוא יישאר פושע ובתדמית ארה"ב ידבק כתם זפת בלתי מחיק.

לא רק כתבי האישום הופכים את טראמפ למועמד מוכתם. ההצהרות שהשמיע בראיונות ובנאומים באסיפות בחירות, עוררו דאגה וחרדה גם בקרב בכירים רפובליקנים, שטענו כי שובו של טראמפ לבית הלבן יהיה "קטסטרופה לאמריקה".

לא מכבר הצהיר טראמפ בראיון טלוויזיוני שאם ייבחר לנשיא "אהיה דיקטטור ליום אחד". ההצהרה הזאת השתלבה בדיווחים שפורסמו ב"וושינגטון פוסט" שלפיהם טראמפ ועוזרים קרובים שלו כבר הכינו רשימות של בכירים בצמרת הממשל שיודחו מתפקידיהם באופן מיידי, ואחדים מהם הוא ישתדל לעצור ולהשליך לכלא.

"טראמפ מאוד לא אוהב גנרלים אחדים בפיקוד העליון של הצבא, שבעת כהונתו כנשיא התעלמו מהוראות שלו ולא הסתירו את הזלזול והבוז שהם רוחשים לו", הסביר פרשן בוושינגטון. "נגד גנרל אחד הוא איים בהוצאה להורג".

ביידן ממתין

לא עובר שבוע שבו באמצעי התקשורת בארה"ב לא נחשף ולא מתפרסם דיווח חדש המגלה מחדל, כישלון והתנהגות מפוקפקת של טראמפ, במיוחד בעת שכיהן כנשיא. הדיווח האחרון שפורסם לא מכבר, גילה כי בעת שהתמודד כמועמד בבחירות לנשיאות ב־2016 קיבל סיוע כספי למימון הקמפיין שלו מסין.

כזכור, בספר על תקופת כהונתו כנשיא שיצא לאור בארה"ב, מסופר על שיחה שקיים עם ראש צוות הבית הלבן שבה התבטא במילים "היטלר עשה גם דברים טובים". בשיחה המוקלטת נשמע ראש הצוות מפציר בטראמפ "אל תאמר דברים אלו בפומבי".

כותב שורות אלה פוסל ושולל כל השוואה בין התפתחויות ואירועים שמתרחשים בימינו לתקופת הנאצים בגרמניה. כדי לנסות להסביר איך טיפוס כמו טראמפ הפך לפוליטיקאי אהוד ומקובל על מיליוני אמריקאים, כיצד עם ארבעה כתבי אישום פליליים, ועם כל חשיפה וגילוי על מעלליו המפוקפקים הוא מרתק מיליוני אמריקאים וה"בייס" שלו מתחזק – אין דרך אחרת מאשר לתת דימוי כפוי ומאולץ לתקופה שבה הנאצים עלו לשלטון.

במרץ 1933 התקיימו בחירות בגרמניה. בחירות דמוקרטיות ללא כל דופי. בבחירות אלה, המפלגה הנאצית בראשות היטלר זכתה ל־44% והפכה למפלגה הגדולה ביותר. לפי מחקרים שפורסמו מאז, 80% מהבוחרים שהצביעו בעד המפלגה הנאצית היו אזרחים ואזרחיות נורמטיביים מכל שכבות החברה הגרמנית של אז.

יצור מעוות, אדולף היטלר, שכל נאום שלו חשף טירוף מוחלט, נבחר בזכות ההבטחה להחזיר את גרמניה לגדולתה. זהו אולי הסבר לעובדה שמיליוני אמריקאים תומכים בטראמפ. הם יודעים היטב שהוא לא ראוי ולא כשיר לכהונת הנשיא. הם מודעים לכתבי האישום נגדו, להתנהגותו הבוטה, ליהירות המגעילה שהוא מפגין בכל הופעה – אך כנראה שאלו הן התכונות שהם אוהבים.

להערכת בעלי טורים ופרשנים בכירים, גם אם טראמפ יזכה במועמדות הרפובליקנית לנשיאות, הניצחון שלו מול הנשיא המכהן והמועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן לגמרי לא מובטח.

לפי דיווח שפורסם לאחרונה, הקמפיין של ביידן וקמלה האריס קיבל לאחרונה תרומות בסכום של כ־100 מיליון דולר. עובדה שמוכיחה שאף שבסקרים היקף התמיכה בביידן מצוי כרגע בשפל – הוא עדיין מקובל, אהוד ונתמך בקרב חלקים גדולים ומובילים בחברה האמריקאית.

אם ביידן יביס את טראמפ ויזכה בתקופת כהונה שנייה, הרי שעצם המשך נוכחותו כמנהיג בבית הלבן ימנע את הסכנה לדמוקרטיה בארה"ב, יסכל את האיום על מעמדה של ארה"ב כמעצמת־על, ויבטיח את נוכחותה בזירה העולמית כגורם מייצב וכמקור לתקווה.

[email protected]