היממה האחרונה של הלחימה ברצועת עזה היא תזכורת לכך שבשטח עדיין מתנהלת לחימה קשה. זה נכון למעוזי חמאס, כמו מחנה הפליטים ח'אן יונס, שעליו פשטו אתמול צוותי הקרב של אוגדה 98, אבל זה נכון גם לאזורים אחרים, בצפון הרצועה, שם חטיבות צה״ל ממשיכות לפעול במאפיינים של מבצעים ממוקדים ופשיטות, בהתאם למודיעין שעולה על אתרי שיגור רקטות ואתרי תת-קרקע נוספים שנותרו בשטח, או ניסיונות להתארגנויות מחדש של מחבלי חמאס ללחימה מול כוחות צה״ל במה שנותר משכונות העיר עזה.

כמה לוחמים נשארו לחמאס? התמונה המלאה ברצועת עזה
נשים תחילה, חיילים בסוף: מתווה עסקת החטופים שאפשרית לישראל | דיווח

בלחימת גרילה מהסוג הזה - ירי נ״ט, מטעני חבלה, זירות מטענים בשטח או בתים ממולכדים הם האיומים המרכזיים נגד הכוחות, כאשר חוליות המחבלים פועלות באופן עצמאי בשטח ולא במסגרות לחימה מסודרות. תפקידן הוא לגבות מחיר מכוחות צה״ל. זה נכון גם לח'אן יונס, שם המאמץ המרכזי של צה״ל התרחב ביממה האחרונה לדרום-מערב העיר. צה"ל מנהל קרבות על הקסבה של העיר ומחנה הפליטים, שהוא כנראה המעוז האחרון המשמעותי שנותר לחמאס מעל הקרקע, לאחר שרוב העיר כבר נמצאת בשליטת צה״ל, עם השלמת הפגיעה הקשה במרבית גדודי חמאס.

במקביל, הלחימה ממשיכה להתנהל בצפון הרצועה, גם אם בעוצמות נמוכות הרבה יותר מאשר בח'אן יונס. אחזקת הציר הלוגיסטי והמסדרון שמבתר את הרצועה לשניים, המכונה מסדרון נחל עזה, מוחזק על ידי אוגדה 99 ומהווה אתגר נוסף עבור צה״ל, בשל המוטיבציה הגבוהה של חמאס לפגוע בכוחות הפועלים שמאבטחים את המסדרון. כחלק מתפיסת ההגנה על הציר, חטיבות האוגדה מבצעות גם הן פשיטות לשכונות העיר עזה הדרומיות וגם לפאתי נוסייראת.

מאמץ נוסף של צה״ל, שזוכה לפחות תשומת לב במהלך המלחמה, מבוצע על ידי אוגדת עזה. האוגדה אחראית במלחמה על הגנת קו הגבול, אבל כחלק מתפיסת ההגנה במהלך כל המלחמה, היא גם זו שעוסקת בהכנת מרחב החיץ והרחקת איומי הטרור מהגדר. כחלק מהתפיסה הזו, בחודשים האחרונים פועלת האוגדה לייצר שטח סטרילי בעומק של כקילומטר מהגדר, שגם בעתיד יהיה אסור לכניסת פלסטינים.

במסגרת זו, כוחות הנדסה מנקים את השטח לחלוטין מכל מה שיכול להפריע לקו הראייה והשליטה באש, שבחסותו יכולים מחבלים להתקרב לגדר. גם אל מול הפעולה הזו, למרות שהיא מבוצעת באופן יחסי קרוב לגדר אבל בשטח של עזה, פעמים רבות מתנהלת לחימה. גם כאן מנסה חמאס למצוא נקודות תורפה ולגבות מחירים מכוחות צה״ל, שפועלים באזורים רבים הסמוכים לגדר כחלק מההיערכות ההגנתית ליום שלאחר המלחמה.

בחזרה לח'אן יונס - הקרב על מחנה הפליטים צפוי להיות קרב קשה, שיימשך כמה ימים לפחות. ח'אן יונס מכותרת כעת מכל הכיוונים, וצה״ל מתקרב לפירוק היכולת הסדורה של גדודי חמאס בעיר. גם כשזה יקרה, לצה״ל יהיה עוד שלב מורכב של טיהור תשתיות חמאס, בעיר הנחשבת כמרכז כובד צבאי מרכזי של חמאס. כוחות צה״ל מכתרים כעת את מחנה הפליטים ופועלים בתוכו, שם ממוקמים בסיסים צבאיים של חמאס וחטיבת ח'אן יונס, שנחשבת לחטיבת הבית של יחיא סנוואר ומוחמד דף.

הפעולה הקרקעית החלה בתקיפה נרחבת מהאוויר. לעומת שכונות העיר עזה, באזור הזה נותרו הרבה אזרחים יחסית וצה״ל סימן יעדים רגישים על מנת שלא להיכנס למלכודת תודעתית שיבקש חמאס להטמין לישראל. הלחימה קשה ובמהלכה נהרגו אתמול שלושת קציני הצנחנים מפגיעת טיל נ״ט. לחמאס, לעומת זאת, העריכו אתמול בצה״ל שהיו לפחות 50 הרוגים. לעומת אזורים אחרים, נראה שיותר כוחות של חמאס נותרו כאן ונערכו ללחימה קשה על מחנה הפליטים, אולם בצה״ל מעריכים כי יצליחו להשתלט על האזור בתוך ימים בודדים.

במקביל להעמקת הפעולה הקרקעית מעל הקרקע, יש לזכור כי כוחות מיוחדים ממשיכים לפעול גם תחתיה, על מנת לחקור, לחשוף ולהשמיד את העיר התחתית של ח'אן יונס, שאורכה כ־160 ק״מ. ללא ספק, בכירי חמאס היו בעיר במהלך המלחמה, אבל כעת אין כל ערובה שהם לא עברו לאזור אחר ברצועה. לאחר הקרב על מחנה הפליטים, צה״ל אמור להשלים כמעט באופן מלא את פירוק היכולת הסדורה של חטיבת ח'אן יונס. זאת, לאחר פעולה דומה שבוצעה מול שתי החטיבות של צפון הרצועה ופגיעה חלקית בגדודים של חטיבת מחנות המרכז.

לפגיעה במפעלי הנשק של חמאס חשיבות גדולה למלחמה ולאחריה. האירועים אתמול מבטאים את האתגרים הגדולים שעוד מחכים לצה״ל, כאשר בשני פרמטרים חשובים - פגיעה בבכירי חמאס וסוגיית החטופים - אין עדיין התקדמות. אולם, הלחימה ברצועה תחזור למוקד החדשות בימים הקרובים לנוכח הלחימה הקשה, לצד הניסיונות להתניע משא ומתן לשחרור חטופים. במקביל עסוק צה"ל בהכנות לשלב הבא - הקרב על רפיח והשליטה ההכרחית בציר ההברחות של פילדלפי - מהלך שנחשב מורכב יותר בשל הרגישות מול מצרים, שחוששת מניסיונות של פליטים עזתים לפרוץ את הגבול בניסיון לעבור לצד המצרי.