מי שצפה בדיון שהתקיים היום בהאג, בו בית הדין הבינלאומי מסר את החלטתו לגבי הסעדים הזמניים בתביעה של דרום אפריקה נגד ישראל, התקומם - ובצדק. לאחר קביעה כי לבית הדין יש סמכות וכי הפלסטינים נחשבים לעם שיש למנוע את השמדתו, נשיאת בית הדין הקריאה את ההחלטה שבחלקה הגדול עסקה במצבם העגום של העזתים בעקבות המלחמה.

מי שחי בישראל, שפשף עיניים בתדהמה. כאילו אין רבבות ישראלים שברגעים אלה הם פליטים בארצם, כאילו לא היה טבח בשבעה באוקטובר. מצבם של העזתים קורע את לבם של שופטי האג. אמנם, הייתה התייחסות של השופטים לטבח השבעה באוקטובר והשופטים קראו לשחרר את כל החטופים באופן מיידי וללא תנאי - אבל הזעזוע של השופטים מהתגובה הישראלית למעשי הטבח של חמאס, היה מקומם.

התחושה מרוח דברי הנשיאה הייתה שהשופטים סבורים שיהודים שמגנים על עצמם זה לא סבבה. אנחנו צריכים להיאנס ולמות בשקט. כמו שהיה במשך 2,000 שנים. אבל הפתעה. ליהודים יש מדינה וצבא. אי אפשר לרצוח אותנו, ולצאת מזה בלא כלום. וזאת בדיוק הנקודה ששופטי האג דילגו מעליה בקלילות. ישראל לא אחראית למצבם של העזתים, חמור ככל שיהיה.

כל המלחמה בעזה הייתה יכולה להימנע, אם רק לא היו טובחים באכזריות באחינו ואחיותינו, חוטפים ואונסים אותם. לא צריך להיות שופט כדי לקרוא להשמדת חמאס, ולהטיל על חמאס את האחריות למצבם של תושבי עזה. פשוט צריך לא להיות אנטישמי. היה מאוד משעשע לשמוע את נשיאת בית הדין מצטטת בזעזוע את שר הביטחון יואב גלנט שקרא למחבלי חמאס חיות אדם. אם אלה לא חיות אדם, הנשיאה מוזמנת לגור ליד אחד ממחבלי הנוח'בה. מעניין תוך כמה דקות היא תשנה את עמדתה.

לאחר הטרחנות האנטישמית, בית הדין הוציא צווי ביניים כלליים שבעיקר קוראים לישראל לנקוט בכל הדרכים כדי לוודא שלעזתים יש סיוע הומניטרי, שלא מתרחש רצח עם, שאין הסתה לרצח עם, שהראיות אינן מושמדות - וכמובן למסור לבית הדין דו"ח בתוך חודש על אילו אמצעים ננקטו לשם כך.

עם זאת, בשורה התחתונה הצוות המשפטי הישראלי רשם הישג עצום. למרות האנטישמיות שנטפה בדיון, ככל הנראה בהתחשב בכך שהתביעה של דרום אפריקה נשענת על כרעי תרנגולת משפטית, בית הדין לא הוציא צו ביניים שמורה על הפסקת הלחימה בעזה, צו ממנו חששו בישראל והיה יכול להיות עם השלכות נרחבות נגד ישראל.

מדינת ישראל לא מבצעת רצח עם בעזה. ככל הנראה ייפתחו מספר חקירות בגין הסתה לרצח עם, בעיקר בכדי לרצות את בית הדין במסגרת הדו"ח שיוגש עוד חודש. יחד עם זאת, המלחמה תימשך. בתקווה, עד להשמדת חיות האדם, הנאצים מארגון הטרור חמאס.