זה היה קטע מדהים, לא רבים הבינו אותו בשידור חי. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' נשאל אתמול, במהלך ראיון ב"פגוש את העיתונות", על ציוץ שלו משנת 2015 (בתשובה לציוץ של צבי האוזר), בזו הלשון: "אני כבר שנתיים אומר שבהינתן שהאתגר הישראלי עבר מהשדה הבטחוני לשדה הדה-לגיטימציה אזי חמאס הוא נכס והרש"פ היא נטל".

ישראל תיקח אחריות על הסיוע לעזה? הרמז העבה של סמוטריץ׳

בתשובתו, ניסה סמוטריץ' לענות באופן כללי. הוא האדם הכי ניצי בממשלה, לדבריו. הוא נלחם נגד ויתורים מדיניים מאז היה בכיתה ח' ואפילו קיבל מכות מהמשטרה. הוא כאן והוא שם. אלא שהוא נשאל על עמדה ספציפית, אותה הגדיר במדוייק בזמנו (יותר מפעם אחת), עמדה שהגדירה את המדיניות ההרסנית של החלשת הרשות הפלסטינית וחיזוק חמאס לאורך שנים. עמדה שהיום ניתן להגדיר בוודאות כקונספציה הרת אסון. בשלב מסויים, כשחמק מתשובה ישירה, שאל עמית סגל את סמוטריץ' "למה לא תגיד פשוט טעיתי, כשחשבתי שחמאס הוא נכס והרשות היא נטל", ושר האוצר ענה: "אבל לא טעיתי! ישב כאן לפני אביחי מנדלבליט ודיבר על התהליכים שהרשות הפלסטינית מגלגלת נגד ישראל, מי גילגל את התהליך עכשיו בבית הדין בהאג?".

סמוטריץ' בריאיון לפגוש את העיתונות (צילום :קשת 12)

זה מה שהיה להוכיח. הם עדיין לא הבינו את גודל המחדל ואת היקפה של הטעות. הם נאחזים בה. גם היום, יותר משלושה חודשים אחרי האסון, סמוטריץ' לא מבין שטעה. גם היום, אחרי שהתברר מה חמאס עשה ב-30 מיליון דולר בחודש, שר האוצר נאחז בקונספציה ההיא לפיה צריך להפריד בין חמאס לרשות כדי לשמור על ה"אין פרטנר", צריך לעצום עין מול ההתעצמות והמפלצת שנבנית מתחת לאדמה בעזה, רק כדי שנוכל להמשיך להיאחז בסטטוס קוו בו שום דבר לא קורה.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מדהים עוד יותר לחשוב שהוא עדיין מהרהר ב"תפיסת ההכרעה" שלו, הבנויה על הקונספציה שישראל יכולה לעשות ביהודה ושומרון כל מה שיעלה על דעתה. הוא מביט בתהליך המשפטי המדאיג בהאג, הוא מכיר ערוצים משפטיים רבים נוספים בהם כבר החלה להיפתח הרעה על ישראל, הוא מבין את המשמעויות של כל זה ואת הסנקציות שעלולות להגיע אם הוא ושכמותו יממשו את הזיותיהם, אבל הוא אומר "לא טעיתי".

הציוץ של סמוטריץ' מ-2015 (צילום: צילום מסך טוויטר)
הציוץ של סמוטריץ' מ-2015 (צילום: צילום מסך טוויטר)

ובכן, מכובדי שר האוצר בצלאל סמוטריץ': טעית. ועוד איך טעית. הטעות הזו מפוזרת עכשיו על פני 1500 קברים (לא סופי) ברחבי הארץ. מי שמגדל מפלצת, שלא יתפלא כשהיא קופצת עליו להרגו. מי שלא מבין את ההבדל בין יישות מדינית מוכרת בעולם שחתומה עם ישראל על הסכמים (ומקיימת אותם), שמנגנוני הבטחון שלה משתפים פעולה עם ישראל ושהכירה מזמן בזכות קיומה של ישראל, לבין מפלצות חמאס הברבריות, מתעורר יום אחד בשבת בבוקר כפי שהתעוררנו כולנו ב-7 באוקטובר.

זה לא אומר שהפלסטינים עומדים להתגייר, אבו-מאזן לא ציוני ואין ביו"ש עודף אהבה כלפינו. אבל מכיוון שאין לנו יכולת לגשת לסניף הקרוב למקום מגורינו ולנסות להחליף את הפלסטינים בעם אחר, צריך להסתפק במה שיש. ישראל של נתניהו חתומה על הסכמי אוסלו ואף אחד, אפילו לא סמוטריץ', לא קורא לבטל אותם מסיבה פשוטה: אין מה שיחליף אותם. ברגע שיבוטלו, נצטרך לקבל בעצמנו את האחריות לניהול חייו של עם אחר, למנות מושל בטול-כרם ולהתחיל לפטרל בקסבות. בעצם, גם כאן אני כבר לא בטוח, כי אתמול הוא הציע להקים מחדש את הממשל הצבאי בעזה. אז לך תדע.