צה״ל נמצא בשלב מתקדם מאוד במערכה על ח'אן יונס, ובצפון הרצועה הוא חוזר לפשיטות גדולות ועמוקות יותר, נוכח המשך הירי הרקטי וניסיונות ההתארגנות מחדש של חמאס ברמה האזרחית והצבאית. הדרג המדיני מתעכב בהחלטות לגבי היום שאחרי, והמהלך הצבאי הבא ברפיח ובציר פילדלפי, גם כשהוא מסומן כמהלך הכרחי במערכה מול חמאס, אינו צפוי להתרחש בתקופה הקרובה. לפיכך, גם לאחר ההשתלטות המבצעית על ח'אן יונס, צה״ל צפוי להמשיך ולפעול במאפיינים של מבצעים ממוקדים ופשיטות לפני שיעבור למהלך הבא ברפיח, שידרוש גם מהלך של תיאום מדיני עם המצרים.

הכוחות מתקרבים לסיום בח'אן יונס - ורגע ההחלטה של הממשלה מתקרב
תם ולא נשלם: ההתרחשויות בצפון הרצועה מעוררות דאגה מחודשת | טל לב רם

בצה״ל סבורים כי הפעולה כעת במחנה הפליטים ח'אן יונס - מעל ומתחת לקרקע, בעיר התחתית - מייצרת את תנאי הלחץ המתאימים לקדם עסקה לשחרור חטופים עם חמאס. במערכת הביטחון יש קונצנזוס על כך שעבור עסקה ניתן לעצור את הלחימה לתקופה מוגבלת בהתאם למתווה שיתקבל, כל עוד אין מדובר בהתחייבות ישראלית לעצור את המלחמה בעזה גם לאחר מימוש העסקה.

בימים האחרונים יש סימנים ראשונים להתקדמות מסוימת באפשרות למימוש מתווה לשחרור לפחות חלק מהחטופים, בדגש בשלב הראשון על נשים, גברים מבוגרים, חולים ופצועים. עם זאת, הפער המשמעותי ביותר היה ונשאר על כך שחמאס מבקש התחייבות לכך שעסקה תוביל להפסקת המלחמה באופן מלא, תנאי שישראל אינה מוכנה לו בשום מקרה. לאחר הפרסומים שישראל מוכנה לקבל את מתווה ההסכם, הכדור בכל מקרה עובר כעת לחמאס - ומכאן שבימים הקרובים בישראל יבקשו להגביר עוד יותר את הלחץ הצבאי.

כפועל יוצא מהפסגה הביטחונית, ישראל מגלה כרגע יותר גמישות בניסיון לפרוץ את הדרך לקראת הסכם כבר בשבועות הקרובים, במקביל להשגת השליטה המבצעית והכרעת המסגרת הסדורה של חטיבת ח'אן יונס. לאחר הפסגה בפריז וההבנות הכלליות שהושגו בה, ובעיקר נכונות ישראלית להתקדם, הלחץ עובר לצד של חמאס. מכאן גם הגברת הלחץ מצד האמריקאים כלפי קטאר, שזו תפעיל מכבש על חמאס להתקדם במשא ומתן גם ללא השגת יעד הפסקת המלחמה באופן מוחלט.

בממשל האמריקאי רואים בהפוגה בלחימה לטובת מימוש של עסקת חטופים שתבוצע בכמה שלבים הזדמנות טובה גם לניסיון להשגת הסדרה מדינית גם בגבול לבנון מול חיזבאללה. הנחת המוצא בישראל ובארה"ב גורסת כי הפוגה בלחימה בדרום תוביל גם להפסקת הלחימה בגבול הצפוני, רק שהפעם יבקש עמוס הוכשטיין, יועצו הקרוב של נשיא ארה"ב ג׳ו ביידן, להשיג בתקופה זו מסגרת להסכם בין ישראל ללבנון ובעקיפין מול חיזבאללה.

מדובר בפתרון נקודות המריבה והמחלוקת לאורך הגבול בין ישראל ולבנון והסגת כוחות ותשתיות רדואן למרחק של לפחות כ־10 ק״מ מהגבול. עד לנקודה הזו, למרות הגברת הלחץ הצבאי על חיזבאללה, שגבה מארגון הטרור מחירים בחיי פעיליו ובתשתיות צבאיות ובחלק מהמקומות הוא אף דחק את כוחותיו אחורה, חיזבאללה לא נסוג ממשוואת הבסיס שלו במלחמה הנוכחית: כל עוד נמשכת הלחימה של צה״ל בעזה הוא אינו נוצר את האש בגבול הצפון.

הפוגה בלחימה בעזה, במידה שתתרחש, תספק אולי את ההזדמנות האחרונה להימנע ממלחמה בהיקף מלא בזירה הצפונית, כאשר במשך כמעט ארבעה חודשים עשרות אלפי תושבים ביישובי קו העימות בצפון פליטים מביתם. כך שמלבד הפסקת האש בגבול הצפוני, דורשת ישראל הסכם חדש שיבטיח הרחקת חיזבאללה מדרום לליטאני, בדגש על היכולות והתשתיות הצבאיות של ארגון הטרור והגברת פריסת צבא לבנון וכוחות יוניפי״ל באזור.

שאלת המפתח במקרה כזה היא מה יקרה אם תושג עסקה לשחרור חטופים, גם אם תארך בין חודש עד חודשיים, ולאחריה צה״ל יחדש את הלחימה ברצועת עזה, כאשר במוקד תעמוד רפיח. האם אז חיזבאללה יחדש גם הוא את האש בגבול הצפוני כאשר תחודש הלחימה בעזה? בישראל ובארה"ב נותנים סיכוי מסוים שבמידה ותושגנה הבנות בין ישראל ולבנון, הן יהוו גם מעין סולם עבור חיזבאללה לסגת לאחור. עם זאת, חשוב לומר שגם כעת בישראל רואים סיכוי גבוה יותר משמעותית להסלמה בגבול הצפוני, יותר מכל אפשרות אחרת.

בינתיים, בצה״ל מבקשים להגביר את הלחץ הצבאי על חמאס. בלילה אחד בלבד בשבוע האחרון התקדמו כוחות מיוחדים מרחק של כקילומטר במבוך העיר התחתית של ח'אן יונס, לצד המשך התקדמות בלחימה במחנה הפליטים בח'אן יונס, מהלך שמתנהל כרגע על פי התוכניות. כ־100 אלף פלסטינים עזבו את מחנה פליטים בימים האחרונים, ובצה״ל סבורים שהלחץ הצבאי מוביל לתוצאות מבצעיות בשטח. למעשה, קצב ההתקדמות של הכוחות המתמרנים בתוך המנהרות מהיר יותר מאלה שפועלים מעל האדמה, נתון שקשה היה להאמין שיושג בתחילתה של המלחמה.

הלוחמים והקצינים בשטח מרגישים בצדק שהם צוברים יותר ויותר הישגים בדרך לפירוק היכולות של חטיבת ח'אן יונס, אך נכון לעכשיו לא הושגה התקדמות מבצעית בהגעה לבכירי החמאס ואין עדיין הישג חדש בנושא החטופים. באוגדה 98 סבורים כי ההתקדמות משרתת את הגברת הלחץ על צמרת חמאס, ומכאן גם סימון נקודת הזמן הזו כנקודה שבה נכון לבחון אם ניתן לתרגם את הלחץ הצבאי להשגת מתווה הסכם חדש לשחרור חטופים.

במקביל להמשך הפעולה בח'אן יונס, צה״ל גם מגביר את היקף הפשיטות החטיבתיות בצפון הרצועה - ואתמול חזר לפעול גם במחנה שאטי ובאזורים נוספים בשכונות העיר עזה. במקביל להתקדמות הכוחות, נורה אתמול מטח רקטות משמעותי מדרום ח'אן יונס לעבר מרכז הארץ. בכך מבקש אולי חמאס להראות כי הוא מסוגל עדיין לשגר רקטות שטמונות באדמה, אך מאידך יש בכך גם לבטא כי הוא מבין שאם לא יעשה בהן כעת שימוש, הוא יאבד אותן בכל מקרה.

בניגוד לפרסומים שונים, ארה"ב לא מערימה קשיים על ישראל באספקת תחמושת וציוד למלחמה. שיתוף הפעולה האמריקאי ברמה הביטחונית הוא חסר תקדים. המקומות היחידים שבהם נוצרים פערים הוא במקומות שגם לאמריקאים עצמם יש פערים: משק התחמושת העולמי, נוכח המלחמה באוקראינה ומרוץ חימוש עולמי, נמצא בחוסר כבד. הביקוש הגדול גורם לעליות מחירים דרמטיות.

זאת ועוד. לעומת פרסומים שעלו לאחרונה, הממשל האמריקאי לא הציב לישראל אולטימטום בנושא החימושים, אבל לאמריקאים דרכים משלהם להביע את חוסר שביעות רצונם מההתנהלות הישראלית בנושא הסיוע לרצועת עזה, במיוחד כשהלחץ הפוליטי על הנשיא ביידן הולך וגובר מתוך המפלגה הדמוקרטית עצמה. סיפור החימושים במלחמה הזו, לאור המשך הארוך שלה והחשש למלחמה בצפון, הוא סיפור גדול מאוד. התלות הישראלית בהקשר זה באמריקאים אינו בריא והוא קשור גם לחוסר המוכנות של ישראל למלחמה רב־זירתית. ועדיין - מי שחולם עכשיו על מימוש כל הפנזטיות המדיניות שלו תוך התנגשות ישירה עם הממשל האמריקאי, יצטרך לענות על שאלה אחת בלבד: מהיכן ישיג את המשך התחמושת הנדרשת למלחמה, שעוד צפויה להיות ארוכה.