ביום ראשון האחרון הסתיימה פגישת הפסגה על עסקת שחרור החטופים בנוכחות ראש המוסד דדי ברנע, ראש השב"כ רונן בר, האלוף במילואים ניצן אלון, ראש ה-CIA, ראש ממשלת קטאר ושר המודיעין המצרי. העסקה שעומדת על הפרק כוללת חילופי שבויים עם דם על הידיים במספר פעימות, הגדלת הסיוע ההומניטרי לעזה ועצירת הלחימה לתקופה ממושכת.

מחבלי חמאס מטילים אימה על חטופים? הסרטון המטלטל שהופץ ברשת - ונבדק האם הוא אמיתי
70 מיליארד שקל תקציב ואין כסף לחימושים: האזהרה החריגה של בריק להמשך המלחמה

לצד דליפת פרטי העסקה מתחילים להישמע סלוגנים לקמפיין הבחירות של המפלגות השונות הן בקואליציה והן באופוזיציה על חשבון גב החטופים. מנהיגי המפלגות מתחילים להרים את ראשם, לבנות להם תומכים על בסיס העסקה המתגבשת ולא חוששים לשגר איומים על פירוק הממשלה, כי הרי נושא האחדות בימי המלחמה כבר ירד מסדר היום, כפי שהיה עם פרוץ המלחמה.

אם המתווה לעסקה שגובש בפריז ייצא לפועל, צפויה התנגשות חזיתית בקואליציה, מה שיציב את נתניהו מול המלכוד הגדול ביותר מאז תחילת המלחמה, ויעמיד את עתידו הפוליטי בסכנה קיומית.

אז גם נוכל סופסוף לבחון עד כמה נתניהו לחיץ על ידי שותפיו הקואליציוניים והאם האיומים של בן גביר וסמוטריץ' על פירוק הממשלה הם איומי סרק או אג'נדה פוליטית של ממש.

הקולות הנשמעים מצידם של בן גביר וסמוטריץ' מנוגדים לתפיסה של ראש הממשלה שמתיישרת יותר עם הקו של האופוזיציה וחברי קבינט המלחמה המצומצם של המחנה הממלכתי המעוניינים בעסקה להשבת החטופים לצד המשך מיטוט החמאס.
 
יושב ראש עוצמה יהודית, השר איתמר בן גביר איים הבוקר על ראש הממשלה בנימין נתניהו כי עסקה נוספת עם ארגון הטרור חמאס תחשב בעיניו כ"עסקה מופקרת" ותביא בהכרח לפירוק הממשלה.

אל איומי פירוק הממשלה אם העסקה תצא לפועל מצטרף באופן לא מפתיע גם שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית שהודיע כי מפלגתו לא תסכים לעצירת הלחימה לחודשיים ולשחרור מחבלים במסגרת עסקה לשחרור חטופים. "משמעות הדבר הזה היא אובדן של כל ההישגים שהשגנו בדם לוחמנו, והוסיף כי זה יהפוך את יהודי העולם ליעד לחטיפות.

בזירה התומכת בעסקה לשחרור החטופים בולט המחנה הממלכתי, טרופר, גנץ ואיזנקוט, שמנצלים את  העסקה להשבת החטופים לטובת כרטיס מילוט מהממשלה, אותו נתיב בריחה המשמש קו אדום עבורם, ויאפשר להם לעזוב את הממשלה וקבינט המלחמה, למרות שמתנגש במסר ששידרו כי טובת המדינה בראש סדרי העדיפויות שלהם. טרופר הבהיר כי המחנה הממלכתי נתן היום אולטימטום לראש הממשלה - הפסקת המלחמה לא באה בחשבון ואם נראה שיש עסקה שאפשר לחיות איתה מול חמאס ונתניהו לא יחתום עליה נפרוש מהממשלה. הוא הוסיף והדגיש כי היעד למיטוט חמאס לא ישתנה גם אם נתניהו יוחלף. אותו קו קמפיין הבחירות של נתניהו עם סיסמאות של "עד הניצחון המוחלט, עד מיטוט חמאס".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מכנס את קבינט המלחמה בקריה בתל אביב (צילום :איתי בית-און / לע״מ)

אל המחנה הממלכתי מצטרף גם קמפיין הבחירות של ראש האופוזיציה יאיר לפיד שהודיע כי מפלגתו תתמוך בממשלה אם זו תחליט לאשר עסקה עם חמאס לשחרור חטופים המוחזקים ברצועת עזה. "אנחנו ניתן לממשלה רשת ביטחון לכל עסקה שתחזיר את החטופים לביתם ולמשפחתם. זו מחויבותנו לחטופים". האם זה עשוי להצביע שייתכן כי לפיד יהיה מוכן להצטרף לממשלה?

ראש הממשלה נמצא בדילמה קשה וסבוכה. כשהעסקה תעלה להצבעת הקבינט המורחב הוא ייאלץ לבחור בין משפחות החטופים והאג'נדה האישית שלו לבין אחדות הקואליציה והעתיד הפוליטי שלו כראש הממשלה. מורכב, מורכב מאוד, האמת אני לא מקנאה בו.