זה לא תלוי לא בנו ולא בארצות הברית. לא אנחנו ולא אף מדינה אחרת בעולם, יכולים להביא לסגירת אונר”א - סוכנות הסעד והתעסוקה של האו”ם - שעוסקת במתן שירותים לפליטים פלסטינים. אונר”א כפופה לנציבות האו”ם לפליטים, ואחת לשלוש שנים מתחדש המנדט לפעילותה. המנדט הנוכחי יפוג ב־30 ביוני 2026, ועד אז לא ניתן לשנות את מעמדו של הארגון או להביא לפירוקו.

מה שניתן לעשות הוא לפעול להפסקת המימון של הארגון. ממידע שנאסף לאחר טבח ה־7 באוקטובר התברר שאונר”א העסיקה 12 עובדים שהשתתפו בטבח ה־7 באוקטובר. מתברר שעובדי אונר”א היו מעורבים ברצח ובחטיפת ישראלים. המידע על מעורבותם הועבר בימים האחרונים לשגריר ארצות הברית ולשליח האמריקאי לעניינים הומניטריים על ידי ראש אגף המודיעין האלוף אהרון חליוה.

מזכ”ל האו”ם אנטוניו גוטרש, שלא ידוע כאוהד ישראל, ניסה לגמד את האירוע, ואמר כי אחד מעובדי הארגון מת, גורלם של שניים אחרים אינו ידוע, ותשעה אחרים פוטרו מעבודתם. בידי אגף המודיעין של צה”ל עדויות של אנשי אונר”א שהפלילו את עצמם, מה ששכנע את ארצות הברית להפסיק את המימון לאונר”א. מחבלי חמאס פרסמו ברשתות החברתיות צילומים שצולמו באמצעות קסדות שהם חבשו ביום הטבח, ובהם נראים בבירור עובדי אונר”א בפנים גלויות, כשהם משתתפים בטבח.

עינת וילף, מי שהייתה שותפה לכתיבת הספר “מלחמת זכות השיבה”, העריכה שאונר”א הייתה אמורה להיות סוכנות זמנית, שתפעל לא יותר מארבע שנים, כמו סוכנות אחרת שקמה בתחילת דצמבר 1949, ליישוב הפליטים הקוריאנים במלחמת העולם השנייה. מימונו של הארגון בידי מדינות המערב נמשך שנים כדי להשיג שקט, ומתוך חשש שמדינות ערב יתקרבו לגוש הסובייטי.

אונר”א הוא ארגון זמני שהמנדט שלו מתחדש כל שלוש שנים. ללא תרומתן של מדינות הוא יתקשה להמשיך ולתפקד. ארצות הברית הייתה הראשונה שהודיעה על השהיית המימון. היא לא לבד. גם בריטניה, איטליה, קנדה ומדינות נוספות הלכו בדרכה. אונר”א מטפלת היום בקרוב ל־60 מחנות פליטים פלסטיניים. מרבית הכסף שמגיע מתרומות מיועד לאספקת מזון ולהפעלת בתי ספר. מדינות האיחוד האירופי הן תורמות גדולות לארגון. קרוב ל־%45 מהסיוע הגיע מהן.

בישראל גילו שאונר”א הפך לחלק מחמאס, ותבעו לסגור את הארגון. ממשל טראמפ נענה לבקשת ישראל והפסיק את המימון, וממשל ביידן חידש אותו, למרות שישראל העבירה לממשל מסמכים שלפיהם במטה הארגון בעזה מועסקים פעילי טרור. מאז אירועי ה־7 באוקטובר הגבירה ישראל את לחצה על ארצות הברית ועל מדינות האיחוד האירופי להפסיק את המימון הכספי לארגון. השבוע נערך דיון על החלופות האפשריות אבל לא נמצאה לפי שעה שום חלופה.

בישראל מודעים לכך שחמאס השתלט על צמתים מרכזיים בארגון. בדיון שהיה השבוע אמר הרמטכ”ל שנוכחות חמאס באונר”א מייצרת בעיה גדולה, כמו גם נוכחותם של הפלסטינים בארגונים אחרים. קצינים בכירים בצה”ל כתבו לרמטכ”ל שלא לפגוע בדימויו של אונר”א, בנימוק שכל ארגון אחר שיקום במקומו יהיה גרוע יותר. ראש הממשלה נתניהו אמר שאונר”א הוא לא הפתרון, הוא הבעיה. בישראל מחפשים תחליף לאונר”א. ספק גדול אם יוכלו למצוא כזה בתקופה הקרובה.