המערכת הבנקאית נקלעה השבוע לעין הסערה, ולא בגלל גזירה נוספת של האוצר. הפעם מדובר בעניין רציני הנוגע לאכיפת חוקי איסור הלבנת הון ולמלחמה בהון השחור. זה לב לבו של ניהול סיכונים מושכל בבנקים.

הנוכחות האמריקאית במזרח התיכון מתקרבת לצומת החלטות קריטיות | גולני ונגל

כשנשיא ארה"ב ג'ו ביידן החליט להטיל סנקציות על ארבעה מתנחלים, ובהם תושב המאחז חוות מיתרים, באישום של אלימות כלפי פלסטינים - בנק לאומי הגיב מידית ומיהר להקפיא את חשבונותיו של ינון לוי, מתנחל מדרום הר חברון שנכלל ברשימת הסנקציות.

בעקבותיו הלך בנק הדואר, ובהמשך עשוי לפעול כך גם בנק הפועלים, שם מנוהלים חשבונותיהם של מתנחלים נוספים. מבנק הפועלים נמסר: "מבלי להתייחס למקרים ספציפיים, הבנק מכבד את הסנקציות הבינלאומיות ויקיים כל צו משפטי".

הבנקים לא ייקחו שום סיכון להסתכסך עם האמריקאים, כי הם חתומים על אמנות בינלאומיות. במקרה של הפרת ההסכמים הם עלולים בעצמם לחטוף סנקציות, כמו איסור שימוש במסלקת הכספים הבינלאומית SWIFT או בתוכנות אמריקאיות, ויש להם היסטוריה לא טובה בנושא.

זה לא מפריע לשר האוצר בצלאל סמטוריץ' ולח"כ צבי סוכות. היות שמדובר במתנחלים, הם תוקפים את האמריקאים ואת הבנקים וטוענים כי זהו מהלך לא חוקי. שר האוצר הגדיל לעשות ודרש מבנק ישראל להסיר את רוע הגזירה, בטענה שישראל אינה רפובליקת בננות.

במקביל, איים לפעול לקידום חקיקה שתכשיר את החשבונות. לבנקים אין משהו דווקא נגד המתנחלים. בנק מזרחי טפחות מנע מאיש העסקים רומן אברמוביץ', שפעילותו הבנקאית נחסמה, לתרום דרך הבנק 8 מיליון שקל לארגון זק"א.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה גיבתה את הבנק, אבל שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב ירדנה סרוסי נעתרה לבקשת אברמוביץ' וארגון זק"א והורתה להעביר את התרומה. הבנק נקלע לדילמה לא פשוטה והחליט לערער בעליון, מחשש שהמהלך יתפרש כהפרת סנקציות.

מתנחלים בכפר בורקה בשומרון (צילום: ארגון יש דין)
מתנחלים בכפר בורקה בשומרון (צילום: ארגון יש דין)

הבנק כבר למוד סבל מול הרשויות. ועדת העיצומים של בנק ישראל החליטה לפני כשנה להטיל עיצום כספי של 3.8 מיליון שקל על הבנק בשל הפרה של חוק איסור הלבנת הון, אז הוא צריך להסתבך עם קנסות נוספים?

זאת ועוד: בשבוע שעבר התעוררה פרשת ארגון אונר"א - החשש שכספי הארגון ההומניטרי מסייעים לגורמי טרור. שוב החליטו בבנק לאומי לא לקחת שבויים ולחסום את חשבון הסוכנות, בעקבות הדיווחים על מעורבותו במתקפת הטרור ומחשש לשימוש בכסף למטרות טרור.

בעוד שר האוצר מנסה לקצר פינות מסיבות פוליטיות פופוליסטיות, גם אם הדבר עלול לפגוע במעמד המערכת, בבנק ישראל מגבים לחלוטין את הבנקים: "מכורח פעילותם הבינלאומית, נדרשים הבנקים לקבוע נהלים לשימוש ברשימות סנקציות של מדינות זרות. התעלמות מהן עלולה לחשוף את הבנקים לסיכונים משמעותיים בתחומי ציות, הלבנת הון ומימון טרור, סיכונים משפטיים וסיכוני מוניטין".