את הנאום של נתניהו ניתן ללמד בכל קורסי השיווק והנדסת התודעה. זהו נאום לפנתיאון. כשאני מלמדת את עקרונות הנדסת התודעה יש לי שקף שמציג 3 עקרונות מאד ברורים – מסר פשוט, חזרה על המסר ופנייה לרגש. נתניהו יישם את כל העקרונות האלו בנאומו בצורה מושלמת וראויה לציון. 

נתניהו: "כניעה לדרישות חמאס תביא לטבח נוסף"
בעקבות דרישת ראשי הרשויות: בלשכת רה"מ נחושים לפתור את הפלונטר

נתניהו אמר לפחות 20 פעמים במהלך הנאום את המילים ״ניצחון מוחץ״. הוא התחיל בכך שעמית בונסל לוחם הצנחנים כתב את המילים הבאות למשפחתו – ״התחלנו במהלך היסטורי ואנחנו צריכים לסיים אותו בניצחון מוחץ״. זו הצוואה של עמית. הוא המשיך מפה לומר שהחיילים שנפלו בקרבות - במותם ציוו לנו ניצחון – זוהי צוואתם״.הוא המשיך ואמר - ״הערב באתי הגיד לכם דבר אחד – הניצחון בהישג יד – לא עניין של שנים של חודשים״.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

סיוע אווירי לצוותי הקרב של חטיבת גבעתי וחטיבת הצנחנים במרחב חאן יונס. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

המסר של נתניהו מאד ברור ומאד פשוט – לא רק שאנחנו חייבים ללכת עד הסוף ולהביא את הניצחון – הדרך לשם קצרה -  הניצחון הוא בהישג יד. נתניהו עשה כל שביכולתו כדי ליצור את הרושם שאנחנו מאד קרובים לניצחון - ״צה״ל קרוב להשיג את כל מטרות המלחמה – שחרור החמאס, החטופים ועזה לא תהווה בעיה״ – לא ברור על סמך מה הוא קובע את זה אבל המטרה שלו ברורה – הוא מנסה לרותם את העם בכך שהוא מפיח בו תקווה ששהניצחון ממש קרוב, הניצחון בהישג יש והוא עושה שימוש בכמה צעדים קונקרטיים כדי להוכיח את טענתו – ״לא מדובר בשנים, מדובר בחודשים״. כמובן שאין לו מושג כמה זמן זה יקח אבל ברגע שמייצרים לאנשים טווחי זמנים קונקרטיים – הסיום הופך למוחשי והם מתחילים להאמין שהוא באמת קרוב.

מפה הוא עובר לעשות את מה שפינקלשטיין לימד אותו – לייצר משואאה של קיטוב ופילוג – שחור נגד לבן – טובים נגד רעים״ - ״כולם חשבו שלא נצליח – הפרשנים באולפנים, הקהילה הבינלאומית והנה לוחמנו הוכיחו להם שהם טעו. הוא מייצר אויב משותף – אנחנו נגד כל העולם, נגד המומחים באולפנים, נגד הקהילה הבינלאומית. נתניהו מייצר משוואה ברורה – לוחמנו בצד אחד והפרשנים והקהילה הבינלאומית בצד השני.

כדי לסיים את השתלת הרעיון במוחם של הצופים - הוא מתחיל לשחק עם העובדות ולהציג את הנתונים באופן שישרת את הסיפור שלו ויהפוך אותו לקוהרנטי, כזה שלא ניתן להתווכח איתו – הוא מוכר לנו את הסיפור שכל היעדים שהדרג המדיני הציב לצה״ל – חיילנו השיגו. ״תוך ארבעה חודשים צה״ל הרג יותר ממחצית הכוח הולחם של החמאס, ריסקנו 18 מתוך 24 גדודים ואנחנו חסלים את שארית המחבלים. חיילנו הורסים באופן שטתי את המנהרות שהחמאס מסתתר בהם. 

לאחר שהוא מסיים להציג את האג׳נדה שמשרתת אותו ואת הישרדותו הפוליטית – ״לא מפסיקים עד שמנצחים״ הוא טווה פרק זמן מוגדר שיכול לתפוס את הקשב – מספר חודשים, הוא מגבה זאת בהישגים שכבר הושגו ולבסוף כדי לייצר אשליה שאנחנו כבר ממש קרובים לסוף הוא אומר -  – סה״כ נותרו עוד כמה דברים מינוריים - הנחנו את צה״ל להעירך לפעול גם ברפיח בשני מחנות המרכז - המעוזים האחרונים שנותרו לחמאס. הוא מייצר פה את הרושם שאנחנו כבר עומדים לסיים את הסיפור. 

לאחר שהיצג וחזר על המסר אינספור פעמים – הוא רוצה לייצר אסוציאציה שלו כזה שניהל ותכנן ושלט באירועים – זה אני קבעתי - ״ניצחון הוא היעד שלנו״. זה אני הנחתי את הצבא – להביא את ההישגים, וזה אני הייתי נגד כל העולם ואשתו שאמרו לי שזה לא אפשרי.

מחקרים מראים לשהדרך היעילה להפוך ״פייק״ לאמת מוחלטת, זה חזרתיות על המסר. המנגנון המוחי שלנו מבלבל מוכרות עם אמת. ככל שמשהו מסוים מוכר לנו - הוא נתפס כנכון. על ידי חשיפה עקבית של אנשים למסר, המוח מתחיל לתפוס אותו כנכון או אמין, ומחזק את השפעתו לאורך זמן. מוכרים לו, ואם הם מוכרים, זה אומר שהם נכונים. לכן הדרך הטובה ביותר להנדס תודעה היא לדבוק במסר אחד, פשוט, ברור ולחזור עליו המון פעמים

או כמו שפרויד אמר בספר ״פסיכולוגיה של ההמון״.

"ההמון הוא פתי וקל להשפעה, אין הוא ביקורתי, והבלתי סביר אינו קיים עבורו... מי שרוצה להשפיע עליו אינו זקוק לטיעונים לוגיים מתונים, אלא עליו להתבטא בצבעים עזים, להפריז, ולחזור שוב ושוב על אותם דברים".