ההתייצבות הטוטלית של הקהילה היהודית בארה"ב לימינה של ישראל במלחמתה נגד החמאס, התמיכה הגורפת בכל מהלך וצעד שישראל נקטה במלחמה ומגבית החירום שבזמן קצר אספה למעלה מ-700 מיליון דולר כסיוע לישראל, היו לא רק מפגן אהבה לישראל מצד הקהילה הגדולה בארה"ב.

"מדבר בגסות, החינוך לוקה בחסר": בנו של בן גביר מסתבך עם ח"כית מיש עתיד

ביטויי וגילויי התמיכה בישראל של יהודי ארה"ב היו והם פוטנציאל לשיקום, חידוש וביצור היחסים בין ישראל לקהילה. יכולת גנוזה שבכוחה לשים קץ למשבר, לקרע ולנתק שיצרו בשנים האחרונות מצב של אי יחסים בין ישראל לרוב המכריע והמוביל בקהילה בארה"ב.

מי שמעמיד את הפוטנציאל הזה בסכנה הוא השר איתמר בן גביר. כמי שנחשב ליורשו האידאולוגי של מאיר כהנא, דמות ידועה לשמצה בתולדות הקהילה בארה"ב, בן גביר ייצג והזין את העוינות לממשלה הימנית-דתית-קיצונית שקיימת ובועטת בקרב הרוב הגדול והמכריע בקרב יהודי ארה"ב, שמזוהה ונחשב למעוז של ליברליים. 

ההשתלחות של בן גביר בנשיא ג'ו ביידן בראיון שנתן לוול-סטריט-ג'ורנל החריפה והעצימה את התיעוב שיהודי הקהילה רוחשים לדמותו של בן גביר ונוכחותו כשר בממשלה. בכירים ותיקים ומוערכים בקהילה שידועים כמתונים וזהירים בלשונם במיוחד בנושאים הקשורים ונוגעים לישראל הגיבו בחריפות גורפת ובזעם להתבטאויות ששיווק בן גביר נגד הנשיא ג'ו ביידן.

בתגובותיהם הם הביעו לא רק כעס על פגיעה בביידן כנשיא דמוקרטי שהם הצביעו בעדו. זעמם התמקד בעובדה ששר בממשלת ישראל העליב והשפיל את הנשיא הידידותי ביותר לישראל שכיהן אי פעם בבית הלבן -  "נשיא שסייע לישראל במלחמה נגד החמאס לא במלים ובהצהרות תמיכה אלא במשלוחי נשק ואמצעי לוחמה", כדברי בכיר יהודי.

"צריך להיות חולה נפש לתקוף נשיא כמו ביידן", אברהם (אייב) פוקסמן, שנחשב ומוערך כאחד מהבכירים הוותיקים והמכובדים בקהילה וידוע כמתון, רותח מזעם. "לפוליטיקאים בישראל כמו בן גביר או סמוטריץ' לשחק ולהפגין את הקיצוניות שלהם בניצול ותוך שימוש בארצות הברית ונשיא ביידן כיעדים שלהם, זה מסוכן ומערער את היחסים הקריטיים בין ישראל לארה"ב.

פגישת בנימין נתניהו וג'ו ביידן בניו יורק. באדיבות טובה לזרוף (צילום :טובה לזרוף)

ביידן, התומך בישראל, לא במילים אלא  במעשים, הוא הגורם המרכזי והחשוב בתמיכה בישראל בזירה העולמית". פוקסמן, השומר על קשרים עם ראש הממשלה נתניהו, אמר בשיחה ל'מעריב': "זה לא מספיק לראש הממשלה לשבח את ביידן כתגובה לימין הקיצוני בארץ. הוא (ראש הממשלה) חייב לגנות ולהוקיע באופן אישי התבטאויות כמו של  בן גביר שמסכנים ומאיימים על האינטרסים של ישראל. זהו הזמן שראש הממשלה חייב להיות ברור וישיר, שארץ ישראל, עם ישראל וארצות הברית חד הם".

בכירים יהודים בקהילה בארה"ב כועסים במיוחד על ראש הממשלה נתניהו שלטענתם "אחראי לכך שטיפוס מפוקפק כמו בן גביר הפך לדמות מרכזית מייצגת את ישראל". אריק יופה, שכיהן שנים רבות כנשיא התנועה הרפורמית, פעיל ומגלה מעורבות רבה בחיי הקהילה, אמר בשיחה ל'מעריב': "לצדה של הקטסטרופה של ה-7 באוקטובר, בנימין נתניהו ייזכר במיוחד כמי שחיזק את בן גביר, טיפוס של גזען שהרעיל את היחסים

בין ישראל לקהילה הבינלאומית, מערער את התמיכה האמריקאית הקריטית לישראל, מביך את יהדות ארה"ב. בן גביר הוא חרפה לציונות, מהווה איום ממשי לקיומה של ישראל. נתניהו חייב מזמן להדיח אותו". תמיכת הנשיא ביידן בישראל תימשך. בן גביר חלש מדי, שולי וחסר חשיבות מכדי לפגוע בידידות של הנשיא ביידן  לישראל. הוא יכול, מסוגל ואולי אפילו מעוניין ושואף לפגוע, לחבל ולמנוע פתיחה והתחל של פרק חדש ביחסי ישראל והקהילה היהודית הגדולה בארה"ב.  זו הרי קהילה הנחשבת ומזוהה כמעוז של ליברליזם. אלוהים ישמור.