האם יכולה ממשלת ארצות הברית להפעיל סנקציות שיביאו לחסימת חשבונות בנק של אנשים פרטיים בישראל? מסתבר שכן. ובאותה רוח, האם יכולה עירייה או מועצה מקומית לחסום חשבון בנק של אזרח משום שלא שילם דוח תנועה? מסתבר שכן.

נתניהו הבין: הכרטיס הפוליטי שלו הוא חזרת טראמפ לבית הלבן
רגע לפני הסכם שלום: הדרך לנורמליזציה עם סעודיה מרובת מכשולים | ד"ר שי הר צבי

אזרח שחייב לעירייה אפילו 1,000 שקל בגין דוח תנועה יכול למצוא עצמו במצב שבו כרטיסי האשראי שלו לא מכובדים, הוראות הקבע שנתן אינן משולמות והצ'קים שלו חוזרים.

האם לא ניתן לפחות לנהוג בדרך מכובדת ולחסום רק את סכום החוב ולא את כל החשבון ולא להלבין את פניו של בעל החוב ולפגוע באמינותו? הרי לעתים האדם לא מודע לחוב אם בגלל שינוי כתובת או כל סיבה אחרת.

ובחזרה לארצות הברית: בלי להיכנס לסיבת ההגבלה של חשבונות הבנק של הישראלים - זו פגיעה קשה שאסור להרשות את קיומה במדינה דמוקרטית. כיצד יקנה אותו אדם אוכל למשפחתו, מהיכן ישלם שכר דירה והוצאות שוטפות עד שגזר הדין יבוטל? 

ואם יש סיבה מוצדקת, שיפנו הרשויות האמריקאיות לרשויות מדינת ישראל, שיעצרו את החשוד בפשע, ישימו אותו במעצר עד שמכונת הצדק תחליט אם לשבט או לחסד. במדינה חופשית, עם מנהל תקין, אסור שזה יקרה, לא מכוח חוק השייך לרשויות המקומיות ובוודאי שלא מכוח דרישות הסנקציות של ידידתנו ארצות הברית. 

ארצות הברית היא חברתנו הטובה, יש לנו אינטרסים משותפים. אינני רוצה לחשוב באיזה מצב היינו ללא התמיכה הכלכלית, העזרה בנשק וההגנה באו"ם שמספקת לנו ארצות הברית מתחילת המלחמה. 

כנראה שחלק משרי הממשלה לא הפנימו זאת, ומנסים בכל הזדמנות להתנגח, לזלזל, להקטין, להתריס ולהתערב בענייניה הפנימיים, לפני מערכת הבחירות בנובמבר. השרה אורית סטרוק התבטאה בעבר כי “לא צריכים את ההבנה של האמריקאים", והשר בצלאל סמוטריץ' אמר בהזדמנות אחרת “שלא יטיפו לנו מוסר", וכינה אותם “צבועים". 

הגדיל לעשות השר איתמר בן גביר, שחילק ציונים לנשיא ביידן, גדול ידידי ישראל, שהוכיח את נאמנותו בתקופה קשה זו והתייצב לצדנו עם כספו וכוחו הצבאי. דווקא עכשיו, כאשר בקונגרס דנים על תוספת סיוע, עשה השר חטא כפול: בראיון שנתן ל"וול סטריט ג'ורנל" תקף את ביידן וטען כי יריבו למרוץ לבחירות, דונלד טראמפ, יהיה טוב ממנו לישראל. 

בארצות הברית גוברים מיום ליום הקולות נגד הסיוע לישראל. ההתנגדות לישראל בקרב צעירי ארצות הברית בעלייה וכך גם אירועי האנטישמיות. מוטב לשרי הממשלה לסתום את פיותיהם. לא כל מה שמביא מנדטים לגיטימי במדינה קטנה כשלנו, שחיה תחת איום מחזיתות שונות ובוודאי תתקשה לשרוד ללא תמיכתו של האח הגדול.