גורמים במערכת הפוליטית אמרו השבוע שהם מאמינים כי הרחבתה של ממשלת החירום לממדי ממשלת אחדות לאומית באמצעות צירופה של מפלגת יש עתיד הינה אפשרית. אם תרצו, אין זו אגדה.

החרדים ילכו עם גנץ? הרמז של הפרשן הבכיר
מה הדרך הפשוטה ביותר? ארבעת הנתיבים להפלת ממשלת נתניהו

ראשון המאמינים היה אריה דרעי. אלה שיצא להם לשוחח עמו בתקופה האחרונה, מספרים על הפסימיות על גבול התסכול שמשדר יו"ר ש"ס. שלב הפעילות האינטנסיבית כמעט מסביב לשעון של תחילת המלחמה הסתיים. דרעי, פוליטיקאי מנוסה וזהיר, מנסה לראות את האופק, את תוכנית ההמשך של הממשלה – ולא בדיוק מצליח. לפי הערכתו, ממשלת 64 היא אולי גוף יציב ומגובש מבחינה פוליטית צרה, אך מקובע ומוגבל מאוד מבחינת כושר התמרון.

הזמן עובר, הניצחון וסיום המלחמה לא נראים בעתיד הקרוב, והפגנות והמחאה דווקא נראות. המצב מתחיל להיראות כמו קיפאון מסוכן – ומבחינת דרעי הדרך הנכונה להתגבר עליו ולהזניק את העסק קדימה היא הרחבה נוספת של הממשלה. יו"ר ש"ס סבור, בהיגיון רב, כי צירופו של גורם אופוזיציוני משמעותי לממשלה לא רק ירחיב את שורות הקואליציה והלגיטימציה של קיומה ושל החלטותיה, אלא ימנע מגנץ ומחבריו לצאת מהממשלה, וממובילי המחאה לשטוף את הרחובות.

על כן תחילה פעל יו"ר ש"ס למען צירופו לממשלה של מבקרה הגדול מימין, אביגדור ליברמן. כאשר המהלך לא צלח, תמך דרעי במאמץ דומה, הפעם מול לפיד. דרעי, כמעט כמו לפיד, לא בדיוק מחזיק מבן גביר. רק שעבור דרעי יו"ר עוצמה יהודית הוא פחות יריב אידאולוגי ובעיקר הגורם הלא יציב בתוך קואליציית ה־64 – גורם בלתי צפוי שמשחק משחק עצמאי, מאיים על יציבות הממשלה וגם מגביל את כושר תמרונה.

חיפוש אחרי שותפים ממלכתיים ויציבים, זאת בין היתר הסיבה להתקרבות שנרשמה לאחרונה בין דרעי לגדי איזנקוט. לדברי גורמים בקבינט המדיני־ביטחוני ובממשלה, ציר דרעי־איזנקוט שנוצר במהלך המלחמה, התחזק והעמיק בזמן האחרון. יש הטוענים שדרעי אף הפך לסוג של "חבר־מנטור פוליטי" עבור איזנקוט.

גדי איזנקוט בישיבת סיעתו (צילום: מרק ישראל סלם)
גדי איזנקוט בישיבת סיעתו (צילום: מרק ישראל סלם)

לדברי הגורמים המעורים, דווקא באיזנקוט רואה דרעי את הגורם האחראי והמאוזן שמנסה להוביל להסדר, שחושב חשיבה ממלכתית. יו"ר ש"ס מחבב את איזנקוט ומוצא הרבה דברים דומים באופן החשיבה של שניהם, בדגש על התחום המדיני. השאלה הפוליטית הגדולה היא האם השפעתו של יו"ר ש"ס על השר איזנקוט (שעדיין הינו שותף בכיר של בני גנץ) תשחק תפקיד משמעותי בתוכניות ההמשך של המחנה הממלכתי.


הטור המלא יפורסם מחר במעריב