אולפן החדשות אמש (שישי) כמעט קרס מרוב בשורות רעות. ביניהן, דווח שעל פי דו"ח ארגון פייק ריפורטר, מתנהל קמפיין דה-לגיטימציה נגד משפחות החטופים, שיד נעלמה מנהלת אותו. הכוונה לפעילי ליכוד שפועלים לקטלג את מאבק המשפחות כלא לגיטימי. מאות פוסטים נוטרו ברשתות החברתיות שחוזרים על מסרים דומים, כלומר - מזימה מתוזמנת ומתוכננת, נגד דמויות מפתח במחאת משפחות החטופים, שההשלכות שלהם הן  אלימות מילולית המובילה לאלימות פיזית, כפי שכבר קרה באחת ההפגנות. תופעה, לכל הדעות - מבחילה ומזוויעה.

נתניהו מסרב לדבר על "היום שאחרי", וזה מחדל מכוון של ממש
דיווח בארה"ב: יועצים למשפחות חטופים מקבלים מימון מקטאר | כל הפרטים

קרן מרציאנו חטפה את הג'ננה וקראה לכל המלעיזים על משפחות החטופים שיסתמו את הפה. אני מצטרפת ביחד עם קולות שפויים אחרים לקריאה שלה.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הפעל "לסתום" תופס לאחרונה מקום של כבוד באוצר המילים העברי, ובא לידי שימוש בכל סוגי השיח. אם ברשתות, באולפנים ובישיבות הכנסת והממשלה. ברשת רץ הלוגו שאם אין לך משהו רציני ומשמעותי להגיד בנושא המלחמה, מוטב שתסתום. טלי גוטליב צורחת על אמסלם שיסתום, ואמסלם מצידו צועק לה בחזרה שתבוא להריח לו בפה לפני שהיא סותמת בעצמה.

איך אפשר לסתום כאשר הטירלול עולה על גדותיו והעוולות והכשלים נערמים בצרורות, במקום שייערמו החציר והתבואה באסמים כי אין מספיק ידיים לאסוף אותם, בנוסף לכל שאר הצרות? אז באולפן החדשות לא סתמו. דיברו על הקופה הציבורית שמתרוקנת בגלל הוצאות העתק של המלחמה שנכפתה עלינו עקב מחדל נוראי של הממשלה. דיברו על הכספים הקואליציוניים שהממשלה מפזרת לכל עבר בגלל שיקולים פוליטיים, עם צפי לקריסה כלכלית. 

יצחק גולדקנופף (צילום: נועם מושקוביץ')
יצחק גולדקנופף (צילום: נועם מושקוביץ')

בשורה התחתונה, רציתם כסף בשפע? קיבלתם צרות בשפע. בכל זאת קיבלתם משהו, אז על מה אתם מלינים? מוטב שתסתמו, אתם מפריעים למהלך המלחמה. אפילו גולדקנופף, החכם בתורה, לא מבין "למי רע פה?". הוא גם לא מבין איך המלחמה קשורה לממשלה, בטח שלא אליו. שזה כמו להגיד למישהו חולה סרטן שהגידול שהתגלה אצלו לא קשור לגופו. או שזה כמו שאמר ראש הממשלה, שדירוג האשראי שחברת "מודי'ס" אתמול הורידה לישראל - לא קשורה לכלכלה.

עוד אמר ראש הממשלה בקשר לבשורה הרעה שהתבשרנו ממודי'ס, ושבקרוב תשפיע קשות על הכיסים של כולנו, שאין מה לדאוג כי אחרי הניצחון על חמאס - חברת דירוג האשראי תעלה לנו בחזרה את האשראי. אלא, שאף אחד עוד לא הגדיר מהו אותו ניצחון מוחלט שעליו הוא מדבר שוב ושוב בשבוע האחרון. ניצחון מוחלט עד אחרון המחבלים? ובעיקר לא מדברים על איך ייראה היום שאחרי אותו ניצחון. חלק מהפרשנים במהדורה, סברו או רמזו, שנתניהו בכוונה לא רוצה לדון בנושא היום שאחרי, כי ייתכן והוא בכלל לא רוצה שיגיע יום כזה, כי כל עוד המלחמה נמשכת, כך נמשכת שרידותו ושרידות ממשלתו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)
ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)

בכל מקרה, נושא היום שאחרי, נדון אתמול אתמול בהרחבה בחדשות. כל הפרשנים שברו את הראש, גירדו בפדחתם, וניסו למצוא את הנוסחה שתגדיר ניצחון מהו, אך לשווא. אז אולי גולדקנופף צודק. במקום להיכנס לייאוש טוטאלי, למה לא לחשוב חיובי שלאף אחד לא רע, והכל סבבה, כי הרי מחשבה יוצרת מציאות, ומחשבה טובה תיצור מציאות טובה. לא?

ככה שלא. מחשבה חיובית לא מזיקה, היא אפילו תורמת לבריאות הגוף והנפש. אך גם היא לא תועיל, אם לא תשולב עם התרופה הנכונה, שעדיין לא נמצאה במצב החולי שבו אנחנו נמצאים, דהיינו, תסמונת כשל רב מערכתי. בעיקר אחרי הודעת מודי'ס, שלא רק מכריזה על הורדת דירוג האשראי, אלא גם שתחזית הדירוג ירדה לשלילית - רמז להורדה אפשרית נוספת.

אז מה עוד בתפריט? או מה יקרה נקסט? אולי ארה"ב תפסיק לספק לנו סיוע ותחמושת, כי ביידן שמתנגדיו בארה"ב טוענים שלקה בזכרונו, עלול לשכוח שהוא הבטיח לעמוד לצידנו?

אז אחרי כל מהדורות החדשות הדיכאוניות והמדכאות, טיפ קטן להעלאת המורל במידה וינחתו עלינו עוד מכות כאלה ואחרות: אומרים שלפעמים כאשר כמה מחלות שונות תוקפות אותך בבת אחת, הן  כל כך עסוקות בלהסתכסך אחת עם השנייה - שאין להן זמן להתעסק איתך, ומניחות אותך לנפשך.