״הודעת סוכנות הדירוג מודי׳ס על הורדת הדירוג אינה כוללת טיעונים כלכליים רציניים״, אמר אתמול שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ וסיפק באמירתו זו את האתנחתא הטרגי-קומית הגדולה של השבוע (וזה הישג לא מבוטל בממשלת נתניהו עתירת הליצנים).

אז מודי׳ס, על פי האיש שמופקד על הכסף שלנו, לא מבינים בכלכלה. במה הוא מבין? תזכורת: לפני שנה, ערב כניסתו לתפקיד שר האוצר, העניק בצלאל סמוטריץ׳ ראיון בו הסביר את משנתו הכלכלית: ״ניסו קפיטליזם, ניסו סוציאליזם, אבל דבר אחד לא ניסו, תפיסה שנקראת ׳והיה אם שמוע׳. ככל שמדינת ישראל תקדם יותר יהדות ויותר תורה, הקב״ה ישלח לנו שפע כלכלי ובטחון״.

לאמירה הזו צריך להוסיף את הכותרת הבלתי נשכחת הנוספת שסיפק לנו כשר אוצר, בה הסביר שוב את עקרונות תפיסתו הכלכלית באמצעות המשפט ״בחוקותיי תלכו״. כלומר, עזבו מנועי צמיחה, עזבו תקציב מאוזן, עזבו יציבות פיסקלית, צריך בסך הכל ללכת על פי חוקי התורה והכל יסתדר על הצד הטוב ביותר.

וסמוטריץ׳ נוסף, לקינוח: ״תרימו את הראש, חברים״, הוא קרא בפאתוס ערב הבחירות, ״קחו אוויר ותתגייסו בכל הכוח כדי שנוכל לתקן את מערכת המשפט, לקדם את הריבונות, לשמור על הזהות היהודית של המדינה, לקדם את הכלכלה והחברה ועוד ועוד״.

נו, טוב. מכל הרשימה הזו, יכול להיות שהם הועילו במשהו לזהות היהודית, יחסית להררי הכסף שהם שופכים עליה (בדרך כלל זה עובד הפוך). את מערכת המשפט הם לא הצליחו לתקן, אבל שילמנו מחיר עצום על הכישלון. את הריבונות הם החריבו. את הכלכלה והחברה הם פירקו. אני מניח שהביטחון נכלל ב״ועוד ועוד״ ועדיף לא לדבר על זה, כי במשמרת שלהם ישראל הושפלה כפי שלא הושפלה מעולם.

מה שמדאיג באמת בהתנהגות הכנופיה שהשתלטה על המדינה הזו, הוא הטנטרום אליו נקלעו הסמוטריצ׳ים מאז שהתברר שלראשונה בהיסטוריה חברת דירוג אשראי מורידה את דירוג האשראי של ישראל ומוסיפה לו תחזית אופק פסימית.

שר האוצר עצמו הסתער על השליח. כמו תלמיד שהורחק מבית הספר וחזר עם ג׳ריקן בנזין כדי להצית אותו, כך סמוטריץ׳. הוא הפך את מודי׳ז לאנטישמים והכניס לקטטה גם את החמאס. הוא גם שיקר ללא הרף, כהרגלו. לא, רוב הדו״ח לא עוסק בביטחון ובמלחמה. לא, הדו״ח אינו ״פרו-חמאסי״. להיפך. ויש בו גם מילים טובות לכלכלה הישראלית, אבל אף אחת מהן לא שייכת למשמרת של המופרעים האלה. הכלכלה הישראלית הגיעה למשבר במצב מצוין בזכות הממשלה הקודמת, שסגרה את הגרעון כמעט לגמרי, ובזכות המצוינות של המשק הישראלי בהובלת ההייטק. שום דבר מכל אלה לא קשור לסמוטריץ׳. בשורה התחתונה, הנ״ל הצליח הפעם לעשות מה שנכשל בזמנו בהתנתקות: לבצע פיגוע על האיילון.

על נתניהו עדיף לא להרחיב את המילים. הרשת מלאה בהופעותיו גדושות הפאתוס, הטפיחה העצמית על השכם והנרקיסיזם האינסופי בכל פעם שסוכנויות דירוג העלו את דירוג האשראי שלנו. גם בשנה הקודמת, כשישראל הצליחה לחמוק מהורדות דירוג אשראי למרות אזהרות נוקבות שהשמיעו כל המומחים בעולם במהלך ההפיכה המשטרית, נתניהו המשיך להתפאר בזה ש״לא הורידו לנו את הדירוג״.

עכשיו, כשכן הורידו, הוא מסתתר מאחורי המלחמה. ובכן, זו אינה המלחמה. כבר היו מלחמות וישראל לא ספגה הורדת דירוג גם בתוך האינתיפאדה השניה שנמשכה שנים.

זו הדרך שבה הממשלה מנהלת את המדינה תוך כדי מלחמה. בניגוד לספינים העלובים שמנסה מכונת הרעל הממשלתית לפזר, נימוקי מודי׳ז כלכליים גרידא. ובניגוד למה שנתניהו אמר, אין צפי להעלאת הדירוג אחרי המלחמה. להיפך, יש צפי להורדתו.

מה שהחבורה הזו עוללה למדינת ישראל, עד לא מזמן אחד המותגים המצליחים, משגשגים ומרשימים בעולם, עוד יילמד בבתי הספר להשמדת ערך. אני מציע שיכניסו חלק ממה שהם עשו כאן גם לקורס נהגי די-9 של חיל ההנדסה, לפני הכניסה לעזה. במצב הדברים העגום הזה, אי אפשר לא להיזכר שוב, בפעם המי-יודע-כמה, בהגדרה המדויקת, המינימליסטית והקולעת ביותר של בנימין נתניהו, שנשמעה מפיו של מנהיג ימין אמיתי, יצחק שמיר: מלאך חבלה.