לא סתם השידור של דו״צ התעכב אמש, השידור עלה לאישורים עד נתניהו. המסר שהועבר אתמול קריטי, לא עבורנו, אלא עבור הקהל שאליו הוא מיועד. העזתים וכן, הוא מיועד גם לסינוואר ואפילו להנייה. בסרטון של דו״צ הועבר מסר מאד ברור לכל אחד מהקהלים ולכן יש חשיבות גבוהה לכל מילה שנאמרת על ידי דו״צ.

עם מיליונים במזומן ומבחר בשמים: תיעוד מתוך החדר של סינוואר מתחת לאדמה | צפו
חילוץ החטופים יביא לעסקה? "חמאס צריך לחשוש מהפסד מכל הכיוונים"

נתחיל בעזתים – דו״צ אמר ש״סינוואר בורח עם ילדיו ועם אחת מנשותיו, מובל על ידי אחיו. בתיעוד שצולם בעשירי באוקטובר בתחילת המלחמה, כך הוא נמלט עם משפחתו״. דו״צ למד מהטובים ביותר – מהנאום של נתניהו – כדי להעביר מסר שיחלחל לתודעה – חשוב שהמסר יהיה פשוט, חשוב לחזור עליו וחשוב שהוא יעורר רגש.

הגרי עשה שימוש מספר פעמים בפעלים נמלט, ברח, מובל. הוא ממחיש את הפאסיביות של סינוואר, את חוסר האונים, את חידלון האישים ומצייר אותו באופן מגוחך ועלוב. סינוואר הגדול, זה שמקבל החלטות, הגיבור הגדול שלכם נמלט עם כפכפים בתוך המנהרות. 

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

המסר הבא של דו״צ מיועד להניה ולסינוואר יחדיו – דו״צ אומר בהמשך הנאום שלו - ״בהמשך הסריקות הגענו למתחם נוסף בו שהה עם בכירים נוספים, מתחבא מתחת לקרקע בו בזמן שהמלחמה מתרחשת מעליו״. זה ידוע שבין השניים יש חוסר הסכמות ומאבקים על שלטון. קיימת מתיחות בין סינוואר והנייה, שלא דיברו ביניהם יותר מחודש, מה שמקשה על ההגעה לעסקת חטופים חדשה.

אסמאעיל הנייה. קרדיט: רשתות ערביות (צילום :רשתות ערביות)

הגרי יודע מה הוא עושה כשהוא אומר ״שהמלחמה מתרחשת מעליו״. הוא מגמד את סינוואר, את יכולת קבלת ההחלטות שלו ולמעשה מקבע את הניה כזה שידו על השאלטר מבחינה קבלת ההחלטות. ואכן הדבר הנכון לעשות זה להעמיק את הקונפליקט בין הנייה לסינוואר כאשר הדרך הטובה ביותר לעשות כן היא ללחוץ לסינוואר על הנקודות. הכואבות. זה ידוע שהוא מתוסכל מזה שהוא נאלץ להסתתר והנייה לוקח לעצמו יותר ויותר שליטה בנעשה בעזה.

חמאס מוצא את עצמו בצומת דרכים כאשר שני קולות דומיננטיים בארגון הטרור מתחרים על השליטה, כל אחד מהם רוצה להיות זה המושך בחוטים. בעוד שסינוואר, הדמות העליונה בעזה, מביע נכונות לקבל הצעת שביתת נשק בת שישה שבועות, ההנהגה המדינית שיושבת בקטאר, דוחפים לקבלת ויתורים גדולים יותר מצד ישראל ולשיפור התנאים. מחלוקת פנימית זו מהווה מכשול אדיר לתהליך המשא ומתן, ומונעת מהחמאס להציג חזית אחידה בדיונים עם מתווכים בינלאומיים.

למחלוקת הזו יש חשיבות גדולה בניתוח הדינאמיקה והצפי למה שיגיע בהמשך. ניכר שהנייה שצופה במלחמה מהניאונים בחדר ממוזג לא שם משקל על הקושי בו מצוי סינוואר, או על הסבל של תושבי עזה. מבחינתו, הוא רוצה להוכיח לעולם שהוא מכתיב את המהלכים וכך לבסס את מעמדו בהנהגת הארגון. סינוואר שמצוי בלב עזה, עושה הערכת סיכונים ומבין שהוא חייב הפסקת אש כמה שיותר מהר. נוסף על כך, יש כאן מלחמות אגו מאד ברורות. סינוואר כלל לא אוהב את זה שמתנהל מו״מ ״מעל ראשו״. מכיוון שהוא מסתתר, הקושי שלו להביע עמדה גדול יותר והוא מבין שהנייה מנצל את המצב. 

בשורה התחתונה, למרות הדימוי הבלתי מנוצח שנוצר לסינוואר בישראל, הוא לחיץ, הוא צריך הפסקת אש, ומעבר למלחמת הישרדות, הוא גם מצוי במאבקים פוליטיים שמוציאים אותו מדעתו. ישראל צריכה לנתח את מצבם הנפשי של המנהיגים ולהבין איך היא נכנסת בדינמיקה הרעועה של הארגון וממנפת זאת לתועלתה. 

ללוחמה פסיכולוגית יש כללים משלה, היא מכוונת לרגש של היריב ונועדה לפגוע בבטן הרכה שלו. בחמאס לוחמה פסיכולוגית עוקפת חשיבה רציונאלית. אין לנו שום אפשרות להגן על עצמנו מההשפעות שלה. אפילו כשאנחנו מודעים למניפולציות, הן עדיין עובדות עלינו. היא כל כך יעילה מכיוון שהיא מכוונת לרגש. הרגשות שלנו רוב הזמן אינם בשליטתנו, בפרט כאשר מדובר בדמות כמו סינוואר. זה שתכנן את ההתקפות הברוטליות והזוועות של השביעי באוקטובר. אין דרך אחרת להסביר את האדם בלי להבין את הקווים הפסיכופתולוגיים המאפיינים אותו. התכנון הקר והמדויק, ההונאה האסטרטגית שתוכננה שנים אחורה והירידה לפרטי פרטים של הטבח, מציירות דיוקן של אסטרטג קר רוח, ללא יכולת לחוש אמפתיה, אשמה או בושה. כדי לתכנן פעולה כל כך אכזרית ומדויקת יש צורך בניתוק מוחלט מכל רגש של אנושיות. הניתוק הזה לא יכול להיעשות על ידי אדם נורמטיבי. 

מדובר באנשים קרי רוח לחלוטין. שום דבר לא חודר אליהם. לכן הן לא חשים רגשות אשמה, חרדות, אובססיות. הם לעולם לא מופרעים על ידי אשמה או בושה שטורדים את מנוחתם. אבל על ידי דבר אחד הם כן מופרעים, יש דבר אחד שיכול ללחוץ להם על נקודות הכאב וזה איבוד שליטה וכוח. וזה בדיוק מה שהמסרים היום מישראל נועדו לעשות.

כדי לשבור את רוחו של פסיכופת צריך לשבור את הציפיות שלו. זה יערער לחלוטין את תפיסת עולמו. במלחמה הנוכחית אנחנו בדרך לשם. אבל הגענו לנקודה קריטית של להיות או לחדול, אם עכשיו נתחיל להסס, משמעות הדבר שסינוואר ניצח. כרגע הוא מעורער, הוא הבין שהוא צפה לא נכון את התגובה ועכשיו אנחנו במשחק צ׳יקן. מי ימצמץ ראשון. כדאי שזה לא יהיה אנחנו.