פרצופה האמיתי של אונר"א נחשף לאחרונה. החשד קינן כבר מזמן, אך רק במלחמה הנוכחית נמצאו ההוכחות החד־משמעיות לכך. אונר"א היא "סוכנות הסעד והתעסוקה לפליטים פלסטינים במזרח הקרוב", שממומנת באמצעות תרומות של מדינות שונות, והוקמה בנפרד מנציבות האו"ם לפליטים, שממומנת מתקציב האו"ם.

הפור נפל: למרות המלצות צה"ל - ישראל בדרך לפרק את אונר״א
אונר"א טענה כי לא ידעה על המנהרה - והובכה פעם נוספת על ידי ישראל

אונר"א פועלת מאז קום המדינה, אבל במקום לפתור את בעיית הפליטים, דבר שהיה אמור להימשך תקופה קצרה, היא מנציחה את מצבם. במקום שהפליטים יתבססו במקום מושבם כפי שעשו הפליטים היהודים שברחו מארצות אירופה ומדינות ערב ובאו לארץ - הם נשארו פליטים ברצועה וביהודה ושומרון, בירדן, בסוריה ובלבנון, וצאצאיהם מקבלים תעודת פליט עם לידתם והם אוכלוסיית הפליטים היחידה בעולם שבה גם צאצאיהם של פליטי 1948 זכאים למעמד ולהטבות של פליט. 

האבסורד הוא שכחצי מיליון אנשים שעזבו את גבולות הקו הירוק הפכו במרוצת השנים לאוכלוסיית פליטים פלסטינים, המונה קרוב ל־5 מיליון בני אדם. לצורך העניין, אם עזה, יהודה ושומרון מהווים המדינה שלהם, כחלק ממדינת פלסטין לשיטתם, איך ניתן להגדירם עדיין כפליטים? הרי לשיטתם הם מתגוררים במדינתם. למעשה נראה שבעיית הפליטים נפתרה ונותרו אך ורק הטענות הפוליטיות.

רוב הפליטים גרים כיום בערים, בבתים קבועים, אף שהם קוראים להן מחנות פליטים, ומעדיפים להיתמך על ידי אונר"א, ובכך מנציחים ומעגנים במציאות את בעיית הפליטות. אוכלוסיית הפליטים ממשיכה לצמוח משנה לשנה, ומאחר שאונר"א ממומנת על ידי העולם וקיומה מותנה בקיום פליטים פלסטינים, אין פלא שאונר"א מטפחת את הפליטים בכל העולם הערבי שסביבנו, כולל גם ירדן ולבנון. 

בנוסף לכך האינטרס של אונר"א הוא לשמור על יחסים טובים עם חמאס, בבחינת יד רוחצת יד, ובסיסי אונר"א הפכו זה מכבר לבסיסיו של חמאס ומחסניו. בבתי הספר של אונר"א לומדים לשנוא את ישראל, להילחם נגדה ומהעדויות האחרונות עולה שיש מי מאנשיה המשרתים בשירות המחבלים.

בית ספר של אונר''א (צילום: רויטרס)
בית ספר של אונר''א (צילום: רויטרס)

אין ספק שיש לנסות לעשות הכל כדי לסגור את הארגון המסואב זה. אם אומנם הוא ייסגר, מי שתטפל ותחליט אם אכן מדובר בפליטים או ביושבי קבע, תהיה הסוכנות לפליטים של האו"ם, שתקבע מי מוגדר כפליט ומי כטרמפיסט. כאמור, צאצאיו של פליט, בהגדרה של האו"ם, אינם פליטים. אולי כמה מבני 75 ומעלה שהתיישבו ברצועה ובשטחים במלחמת השחרור ייחשבו עדיין לפליטים ומטבע העולם מספרם ילך ויצטמצם עם השנים. אבל צאצאיהם שנשארו עד היום בהגדרת פליטים יצטרכו לחפש מעמד אחר. 

אין כל סיבה שהיחס ל"פליטים" הפלסטינים יהיה אחר והם יזכו להגדרה שונה ולתנאים שונים מכל שאר פליטי העולם.