בשבוע שעבר נתקלו כוחות צה"ל בשכונת זייתון במזרח העיר עזה במפקד פלוגה של חמאס, שיצא עם שלושה מאנשיו ממנהרה ונכנע. כולם נראו תשושים. בתחקור הראשוני שנעשה לו נאמר לאיש מחמאס שמפקד הגדוד שלו חוסל כבר לפני שבועות. "מה?", הוא נדהם לשמוע. "למה לא אמרתם? אם רק הייתם כורזים לנו את זה לפני שבוע, הייתם חוסכים לנו שבוע של סבל במנהרה. נשארנו למטה רק מהפחד ממנו".

לקראת עסקה? ראש ה-CIA בישראל, זוהי נקודת המחלוקת שנותרה
"הוציאו את פעילי חמאס מביה"ח": שיחה בין גורם צה"ל למנהל בית חולים בח'אן יונס

צה"ל פוגש מחזות כאלה בכל רחבי הרצועה. מחבלים מותשים שיוצאים ממנהרות ונכנעים. הם מספרים שנגמר להם האוויר ונגמרו גם המים, ושכבר שבועות לא שמעו מהמפקדים שלהם. ככה נראית קריסה של ארגון צבאי.

בתחילת המלחמה כל כוח של צה"ל שהיה נכנס לשטח הבנוי היה מותקף במאות, ולפעמים ביותר מאלף, רקטות RPG. צוות הקרב של חטיבה 401, שסיים השבוע מבצע מוצלח בשאטי, צלח במשך שעתיים את הדרך למרכז העיר עזה - מרחק של 12 ק"מ - כשבדרך נורו לעברו רק שתי רקטות RPG. הזרוע הצבאית של חמאס בעזה הוכנעה. עוד לא הוכרעה, אבל הוכנעה.

יש עדיין היתקלויות, יש התנגדות, אבל היא ספוראדית ולא מנוהלת. בצפון הרצועה שלפו כוחות צה"ל מחבל שהסתתר בתוך פיר שרוחבו כגודל של צינור בינוני. הוא סיפר שהוא יושב כבר שבועות בתוך הצינור הזה, עם תמרים, זיתים ומים, ועם הרבה רקטות RPG.

הפקודה שניתנה לו הייתה לשבת בצינור ולהמתין עד שישמע כלי כבד של צה"ל עובר מעליו. אז הוא אמור לטפס בסולם, לספור עד 3, לירות RPG לעבר אחורי הטנק או הנגמ"ש ולרדת בחזרה. זה המנגנון שבנה מפקד הזרוע הצבאית מוחמד דף, מנגנון של לחימת גרילה שיודע להמשיך להילחם גם בלי פקודות ומפקדים.

תיעוד הלחימה בח'אן יונס מעיניי לוחם ביחידת אגוז (צילום :דובר צה"ל)

המנגנון הזה נועד להבטיח שבכירי חמאס יוכלו לשרוד בלי צורך לפקד על הכוחות ולקיים תקשורת, שעשויה לחשוף אותם. רובם שורדים עדיין, אבל עכשיו, בהיעדר אספקה, גם המנגנון של לוחמי הגרילה מתחיל לקרוס. שום ארגון צבאי לא יכול להמשיך לתפקד באופן יעיל בהיעדר מפקדים ותמיכה לוגיסטית.

הפיקוד והשליטה של חמאס בשטח נשענים על דרג מפקדי הגדודים, שהם עוצבת היסוד של חמאס. הדומיננטיות והכריזמה האישית של מפקדי הגדודים, כפי שהעיד גם המ"פ שנכנע, הן שלד הפיקוד של חמאס. המג"ד הוא השריף של השכונה או של מחנה הפליטים. כל ילד בשכונה מכיר אותם, וכל אזרח יודע שצריך לדווח להם על כל רכב או זר חשוד שנראה במרחב.

את השדרה הזאת מצליח צה"ל לפרק ביעילות. 11 מפקדי גדודים של חמאס חוסלו עד כה, ובכמה מהאזורים חוסלו גם המחליפים שמונו להם. בדרג מפקדי החטיבות ההצלחה לא הייתה גדולה: רק שניים מחמשת המח"טים של חמאס חוסלו. אלה שנותרו מנסים בשבועות האחרונים למנות שוב מחליפים למג"דים שחוסלו, אלא שלא נותר להם גדוד לפקד עליו.

מ־24 הגדודים של חמאס נותרו רק שישה גדודים שמתפקדים, וגם חמאס יודע שצה"ל נמצא במרחק החלטה מלפרק גם אותם. בצר להם, מנסים המפקדים שנותרו ליצור מראית עין של שליטה בשטח, במיצגים מצולמים כמו הצעדתם של "חשודים בביזה" או הצבת "שוטרים" שיאכפו סדר.

גם החמאסניקים רעבים

אבל המאבק על המזון ועל הסיוע ההומניטרי שנכנס לעזה חושף את המצב האמיתי: אם בחודשיים הראשונים למלחמה חמאס שלט וניהל את חלוקת הסיוע, בחודש השלישי הוא נאלץ כבר להילחם ולהפעיל כוח מול ההמון הרעב שביקש להגיע אל המזון, ובשבועות האחרונים נראים אנשי חמאס מסתערים יחד עם ההמון על המשאיות בתקווה לחטוף פיסה מהסיוע.

לצה"ל יש היום שליטה מבצעית בכל צפון הרצועה, ואת זה הוא עושה רק עם שתי חטיבות. זו לא שליטה מוחלטת: איפשהו מתחת לקרקע נמצא עדיין מפקד חטיבת עזה של חמאס, עז א־דין חדאד, וייתכן שנמצאים עדיין חטופים ישראלים חיים. איש לא יכול להבטיח שנגיע אליהם, אבל לצה"ל יש חופש פעולה להגיע במהירות לכל נקודה במרחב הזה ולפעול מול כל ניסיון להצמיח מחדש יכולות חמאס.

בדרום הרצועה צה"ל קרוב להשיג שליטה בכל מה שמעל הקרקע בח'אן יונס ובעיירות שממזרח לה. חמאס שולט עדיין במחנה הפליטים נוסייראת, בעיירה דיר אל־בלאח ובעיר רפיח, אבל גם חמאס יודע שבמרחק של החלטה ישראלית הוא יאבד גם את המרחבים האלה.

לחמאס נותר קלף אחד שהוא מחזיק וישראל לא מצליחה לקחת ממנו – החטופים. לא ברור מה יהיה הרגע שיחליט להשתמש בו, אבל הוא עדיין לא הגיע. ישראל, לעומתו, מגדילה כל הזמן את הקלפים שבידיה, בדמות השגת שליטה בעוד מרחבים ברצועה וזריעת הרס שיהיה קשה לשקם. אלה קלפים משמעותיים שישראל לא ממצה את עוצמתם.

העובדה שאנחנו שולטים היום בצפון הרצועה, מרחב שבו חיו כ־1.4 מיליון בני אדם, והיום נותרו בו קצת יותר מ־200 אלף - היא מנוף לחץ משמעותי. חשוב להדגיש, גם ברטוריקה, ששום תושב לא ישוב לביתו (או למה שנותר ממנו) בצפון הרצועה, עד להחזרתם של כל החטופים.

המבצע הנועז להשבת שני החטופים השבוע התאפשר בזכות תנאים ייחודיים שבהם הם הוחזקו, שסיפקו לכוח החילוץ יתרון טקטי בהגעה אל היעד ובהשתלטות עליו. אבל כמו במבצע המוצלח לשחרור אורי מגידיש בעזה, גם ההצלחה השבוע גרמה לחמאס להגביה את חומות ההגנה סביב החטופים, לתגבר שמירה עליהם ולהעביר אותם למקומות שיהיה קשה יותר לחלץ אותם מהם.

המאמץ לשחרר חטופים במבצעים צבאיים יימשך, ייתכן גם שיהיו עוד הזדמנויות, אבל צריך להיות ברור שהחזרת כולם תגיע רק בעסקה. קשה מאוד לשים את האצבע על הנקודה המדויקת שבה חמאס יחליט שכלו הקצים ושהוא חייב ללכת לעסקה, אבל המשך ההתקדמות של צה"ל מקרב את הרגע זה.

הכותב הוא הפרשן הצבאי של חדשות 13
[email protected]