כל נאום והתבטאות שדונלד טראמפ השמיע ושיווק אחרונה העצימו את העובדה שהאיש איננו כשיר ואיננו ראוי לכהונה הרמה של נשיא ארה"ב. טראמפ נתגלה כסכנה וכאסון צפוי לא רק לארה"ב – אלא גם לעולם החופשי.

"מוכר" את בעלות הברית: טראמפ יעודד את רוסיה לפלוש למדינות נאט"ו?
תשעה חודשים לפני הבחירות: האם הנשיא לשעבר טראמפ יוכל להתמודד?

פתגם מפורסם אומר שאפשר להחליף ממשלה או מנהיג פוליטי, אי אפשר להחליף עם. אבל עם איננו רשאי להימלט ממבחן גורלי, מאתגר קריטי ומניסוי חברתי שנכפו עליו ושיקבעו את עתידו. זהו המצב שבו האומה האמריקאית נמצאת, ליתר דיוק שקועה בו, ואיתו תיאלץ להתמודד בחודשים הקרובים.

הבחירות לנשיאות בנובמבר 2024 לא רק יקבעו מי יהיה הנשיא הבא של ארה"ב. יותר מגילו המופלג של הנשיא ג'ו ביידן, יותר מבעיות הכלכלה וממדי ההגירה הבלתי חוקית, אולי אפילו יותר מההצהרות ההזויות והמסוכנות של טראמפ – תוצאות הבחירות יכריעו הפעם את היקף ועומק בעיית הקוגניטיביות של העם האמריקאי. ליתר דיוק של רוב גדול מהאומה האמריקאית. זה לא מוגזם ובטח שלא מצחיק. זה עצוב ומדאיג. מדובר בסוג של מבחן חסר תקדים בהיסטוריה האלקטורלית של ארה"ב. 

מי שעוקב אחרי המרוץ למועמדות במפלגה הרפובליקנית, איננו יכול להשתחרר מהשאלה המציקה, איך זה שהמתמודד לכהונה הרמה ביותר נאשם בלא פחות מארבעה כתבי אישום חמורים, שלמעלה מ־20 תביעות פליליות תלויות ועומדות נגדו? נזכיר שמדובר באדם שחויב לשלם פיצוי בסכום עתק לעיתונאית, שלפי הרשעת חבר מושבעים הוא ניסה לאנוס.

כיצד על רקע כל זה טראמפ חוגג בסקרי דעת קהל ומקבל אחוזי תמיכה מחמיאים? בסקר של סוכנות הידיעות רויטרס שפורסם השבוע, מוביל טראמפ על ביידן ב־3%. פער לא משמעותי, אבל מצביע על נטייה בקרב בוחרים. 

לרוסיה באהבה

ג'אמל בואי, פרשן ב"ניו יורק טיימס", כתב השבוע בטורו כי "לועגים לביידן על מעידות לשוניות וטעויות. לטראמפ בנאומים ובהופעות היו לא פחות טעויות ושגיאות ואולי יותר מאשר לביידן". תחת הכותרת "טראמפ מאבד את זה", מזכיר הכותב התבטאויות שהשמיע טראמפ בנאומים, שחשפו אותו כמי שאין לו שביב של מושג על מה ועל מי הוא מדבר. "את הרודן של קוריאה הצפונית הגדיר כשליט על 1.4 מיליארד בני אדם, והתלונן שאנשים כועסים עליו שהוא מתייחס לקים ג'ונג און כאינטליגנטי. הוא התבלבל בינו לבין שליט סין".

בכיר יהודי ותיק ומוערך בקהילה אמר בשיחה כי "לועגים לביידן שהוא מגמגם. טראמפ לא גמגם כשאמר כנשיא בשיחה מוקלטת לראש צוות הבית הלבן 'היטלר עשה דברים טובים', ובשיחה מוקלטת אחרת אמר 'חבל שבתפקידי כנשיא לא גייסתי גנרלים ממושמעים כמו שהיו הגנרלים הנאצים של היטלר. יכולתי לעשות איתם הרבה דברים'".

לרוב, מדיניות חוץ איננה מעניינת את הבוחרים האמריקאים ואיננה נכללת בראש שיקולי ההצבעה שלהם. עם זאת, מעניין שההתבטאויות שהשמיע טראמפ שנגעו למדיניות החוץ שינקוט אם ייבחר כנשיא, הפכו לנושא המרכזי שנידון באמצעי התקשורת בארה"ב. ההצהרה שהשמיע נגד נאט"ו והבטחתו כי "אם החברות בברית הצפון אטלנטית לא יקצו תקציבים להגנתן, אעודד את רוסיה לפלוש אליהן", עוררה הלם, זעזוע וזעם שעלו משמעותית על התגובות הרגילות לדיבוריו ההזויים.

"אם טראמפ בוגד בנאט"ו – הוא בוגד באמריקה", כתב השבוע בעל הטור ב"ניו יורק טיימס" דיוויד פרנץ. "ההצהרה שלו היא קטסטרופלית גם בזמנים פוליטיים נורמליים. אבל אנחנו לא בזמנים רגילים". הכותב, פרשן ובעל טור מוערך, מרחיק לכת בתגובתו לדבריו של טראמפ נגד נאט"ו. "טראמפ הוא קומבינציה של פטריוטיות ושנאה אידיאולוגית, התעלמות ואטימות ליצירת תנאים למלחמת עולם שלישית".

המתמודדת מול טראמפ למועמדות המפלגה הרפובליקנית, ניקי היילי, זנחה כל מאמץ שגילתה עד עתה שלא לפגוע ולהעליב את טראמפ, והגיבה בחריפות לדבריו ובמיוחד למחמאה שלו כלפי נשיא רוסיה. "פוטין רוצח את מתנגדיו, הוא לא מישהו שאתה רוצה להתחבק איתו". אמרה.

היילי התרגזה במיוחד לנוכח העלבון שהטיח טראמפ בבעלה, קצין במשמר הלאומי. "איפה בעלה? הו, הוא רחוק, הוא רחוק. מה קרה לבעלה? הוא נעלם". בעלה של היילי מוצב באפריקה כחלק מהמשמר הלאומי של קרוליינה הדרומית. "מייקל מוצב כדי לשרת את המדינה שלנו, משהו שאתה לא מבין בו כלום", הטיחה בו היילי. "אדם שממשיך לא לתת כבוד להקרבה של משפחות אנשי צבא, אין לו שום יכולת להיות המפקד העליון".

ההערכות בקרב פרשנים בוושינגטון הן שההשתלחות גסת הרוח של טראמפ במעצמות המערב ובמדינות נאט"ו וההתבטאות המחמיאה שלו כלפי נשיא רוסיה יפגעו בשיעורי התמיכה בו. פרשנים אחדים סבורים כי גם סיכוייו להשיג את מועמדות המפלגה הרפובליקנית נפגעו.

"אם עד עתה בכירים בצמרת המפלגה הרפובליקנית חששו להירתם למאמצים לסכל את מועמדותו – הם לא יוכלו להתעלם מהדיבורים הבוטים שלו נגד נאט"ו, ברית של ארצות ידידותיות לארה"ב", טען פרשן ותיק בוושינגטון. "האהדה שטראמפ מביע כלפי פוטין בזמן שהצבא הרוסי הורס את אוקראינה, לא יכולה ולא ייתכן שלא תיצור התנגדות להתמודדותו למועמדות הרפובליקנית לנשיאות".

בכירים בקהילה היהודית לא הופתעו מהצהרותיו של טראמפ. הוא דמות מאוסה בעיני הרוב הגדול של יהודי ארה"ב. "אם טראמפ היה עכשיו נשיא, אני לא בטוח שהוא היה שולח אמצעי לחימה לישראל בהיקף ובקצב כמו שעושה הנשיא ביידן. אני בטוח גם שלא היה עולה בדעתו ליזום ולקדם סיוע פיננסי מקיף לישראל במלחמתה נגד חמאס", אמר בכיר יהודי.