נתחיל מהאמת היבשה. לתמונות של בני משפחת ביבס שפורסמו אין ערך מודיעיני משמעותי אבל יש להם ערך תודעתי גדול. הם חסרי ערך מודיעיני מכיוון שמדובר על סרטון שצולם לפני ארבעה חודשים, אבל בהחלט יש לו ערך תודעתי מכיוון שהסרטון מראה בצורה מאד ברורה את המפלצתיות של ארגון החמאס.

"התעלמות צינית מהכאב שלנו": ההתמודדות המורכבת של משפחת ביבס
מכתב לכפיר ביבס, החטוף בן השנה בשבי החמאס | מיכל קדוש

אפשר לדבר על המעשים עד מחר, אבל במקרה הזה תמונה, או יותר נכון סרטון, שווים יותר מאלף מילים. לסרטון הזה יש כוח לחלחל לתודעה כי הנפש האנושית לא מסוגלת לעכל את הברבריות. הפעלת כוח מיותרת על אם שמנסה לגונן בידיה על שני ילדיה בפני חמישה (לא פחות) מחבלים שמקיפים אותה מכל עבר ולבסוף, דחיפתם לרכב בברוטליות.

זו גם הסיבה שדו״צ התעקש לומר כמה מילים באנגלית בסוף הסרטון. הסרטון הזה שיותר מכל נועד להעביר מסר שמכוון לזירה הבינלאומית. התמונות שרואים בסרטון הופכות את הבטן ולכן יש להן ערך רגשי למרות שאין להם ערך מודיעיני. זו בדיוק הסיבה שדו״צ בחר לא רק לפרסם את הסרטון לתקשורת, אלא להתעכב על הסרטון ולפרש ולבאר כל סצנה שרואים שם. 

תיעוד של משפחת ביבס (צילום: דובר צה''ל)
תיעוד של משפחת ביבס (צילום: דובר צה''ל)

הרי הוא יכל היה לבחור לשלוח את הסרטון לתקשורת אבל הוא בחר שלא לעשות זאת, במקום הוא הוציא הודעה על מסיבת עיתונאים כדי להגביר את הקשב לאירוע המשמעותי הזה. באירוע הזה הוא ניסה לעצב מציאות ולדאוג שהמציאות הזו תחלחל לתודעה הבינלאומית. הפירוק של הסרטון לחלקים קורעי לב – הוא בעל אפקט חשוב כיוון שההתייחסות לכל סצנה בנפרד - מעצימה את האפקט. בתמונה ניתן לראות את שירי והילדים מלווים בחמישה מחבלים. מושם פה דגש חשוב על חמישה מחבלי חמאס מאיימים שמקיפים עם עם שני ילדיה. אפקט זה נועד להדגיש את חוסר הפרופורציות של ארגון הטרור המתועב. מה שנחרט זה שהוא חזק על חלשים וחפים מפשע. 

מכאן הוא ממשיך לסצנה הבאה - ״בצילום שכוחותינו מצאו בשטח ניתן לראות איך המחבלים מכריחים את שירי להתעטף, ראשו הקטן של דניאל מבצבץ מבעד לבד, בעוד ההנחה היא שכפיר התינוק מונח על המנשא. המסר שמועבר זה שלוחמי החמאס נוקטים בכל דרך אפשרית כדי להפגין את כוחם והברבריות שלהם, מול אם שמנסה בכל כוחה לגונן על ילדיה. סצנת חסרת חמלה לחלוטין המנוגדת לכל הגיון אנושי וקורעת את הלב. מכאן מלווים אותה המחבלים אל רכב שלקח אותם אל הלא נודע פשוטו כמשמעו. ולא סתם לקח אותה אל הרכב אלא רואים אותם נדחפים פנימה בכוח אל הרכב".

לבסוף דו״צ אומר שיש חשש אמיתי לגורלם ולחייהם. לא סתם היה חשוב להוציא סרטון זה עכשיו, יש פה  דחיפות גדולה ולצערנו המוח האנושי בנוי בצורה כזו שרק כאשר נחשים לתמונות מזעזעות, ניתן להביא אותו לפעולה.