ההחלטה שראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל לגבי עליית ערביי ישראל להר הבית בתקופת הרמדאן – לפחות לפי חלק מהפרסומים - תמוהה, לא ברורה ועלולה לגרום לאי־שקט מטריד. זאת בתקופה שהיא תמיד תקופה רגישה, מתוחה ורבת אירועים ביטחוניים קשים.

קונצרט שמתוזמן מופלא: הרמטכ"ל וראש השב"כ ראויים לשבחים | יעקב פרי
האתגרים רבים: בכירי מערכת הביטחון חייבים להישאר בתפקידיהם | יעקב פרי

העובדה שראש הממשלה החליט לקבל, ולו חלקית, את עמדת השר איתמר בן גביר, מסוכנת, נתונה לפירושים מגוונים, ואפשר לפרשה יותר כהסכמה פוליטית ופחות כהחלטה שקולה, ביטחונית ורגישה.

ערביי ישראל שמרו על שקט מוחלט מאז 7 באוקטובר. לכן אין מקום להחריף ולמתוח את מערכת היחסים עם המגזר ולגרור חלקים ממנו לאי־שקט ולעימות, במיוחד על רקע הר הבית, ועל ידי כך לדחוף אותם להצטרף לתוכנית המקורית של חמאס.

באשר למערכה בדרום, כוחות צה"ל עומדים להיכנס לרפיח. מעבר לבעייתיות מול המצרים, בשל העובדה שייתכן כי יחיא סנוואר נמצא ברפיח, מצפה לצה"ל מערכה קשה וסבוכה, הן צבאית והן מדינית.

ואם נעבור לסוגיית החטופים, פה המקום להודות לרונן צו, להוקיר את תרומתו, ולציין כי לזכותו עומדת הקמת מטה החטופים, הפעלתו וניהולו, והבאתו לדרגה המשמעותית שבה הוא נמצא ופועל. עם זאת, נראה כי המשא ומתן להשבתם של החטופים אינו מתקדם, ואם אחד הצדדים לא יתפשר הסבל של המשפחות רק יימשך.

ומה קורה בזירה המדינית? ממשלת ישראל קיבלה החלטה פה אחד, המתנגדת להקמתה של מדינה פלסטינית. אף שניתן יהיה לשנות בעתיד החלטות כאלה, חייבים לומר כי ההנהגה הישראלית אינה מסייעת למצוא איזשהו פתרון שיתווה לנו תקווה עתידית כלשהי.

לא כך צריכה הנהגת המדינה להוביל, ולא לדרך כזו זכאים אזרחיה הנפלאים של ישראל. אנו מצפים שעבור כולנו תיסלל דרך אופטימית יותר, דרך שתייצר תקווה ותאפשר לאזרחי המדינה תחושה חיובית מלאת אור וציפייה חיובית.

לסיכום, ימי צום הרמדאן הם תמיד ימים מתוחים ועמוסי אירועים, והמערכת הביטחונית מכינה עצמה לקראתם. עומס האירועים השנה חריג בהיקפו - המערכה בדרום, בצפון, איו"ש, ערביי ישראל והר הבית. נוסף על כך היוזמות הבינלאומיות, חוק הגיוס וסוגיית החטופים הבלתי פתורה.
ראינו שהתחדשו גם ההפגנות ברחוב קפלן בתל אביב, ונראה שיש סיכוי שמחאת משפחות החטופים תתלכד עם המחאה נגד הרפורמה המשפטית, במאבק, מסיבות שונות, נגד הממשלה. ימים מתוחים, עמוסי אירועים ומאוד נפיצים. מי ייתן ונצליח לעבור ימים אלה בשקט ובבטחה.