שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חסר רגשות, והקיצוניות מעבירה אותו על דעתו. אין דרך אחרת להסביר את דבריו שחזרתם של החטופים היא לא הדבר הכי חשוב. סמוטריץ' נבהל מעצמו ומהתגובות שספג מהציבור וניסה להבהיר למה התכוון.

על רקע האיומים להשעיית הסכם השלום: ישראל במאמצי הרגעה מול מצרים | דיווח
בדרך לבית הלבן? למרות המשפט נגדו: כך טראמפ נהיה חזק מתמיד

קשה להבין את האטימות הרגשית של מי שלא יחסר לנו בכנסת הבאה. על פי כל הסקרים שמתפרסמים מספר חודשים, אין לסמוטריץ' סיכוי לעבור את אחוז החסימה. הציבור שתמך בו גילה מזמן מה הוא שווה והבין שטעה. לכן, קטנים הסיכויים שמי שבחרו בו בעבר יעניקו לו הזדמנות נוספת. סמוטריץ' הצליח לבזבז בתוך זמן קצר את האשראי שניתן לו. הוא נחשב שר אוצר גרוע שלא מבין בכלכלה, ושבראש מעייניו דאגה לסקטורים מסוימים.

ראש עיריית אשקלון תומר גלאם מתפרץ על סמוטריץ' בוועדת הכנסת (צילום :ערוץ הכנסת)

מדובר בשר אוצר שהוא עסקן, ושהקיף עצמו בחובשי כיפות, והם כנראה הקריטריון העיקרי שהנחה אותו בבחירת נושאי המשרה. המינוי הראשון שביצע הוא של אפרים מלכין, הממונה על השכר באוצר. מלכין, פקיד אפור שלא זוכה להערכה רבה אצל מי שמנהלים עמו משא ומתן, הוא דוגמה למי שלא נכון היה למנותו לתפקיד של ראש אגף באוצר. מי שמתנהלים מול מלכין מתרשמים שמולם חנווני. למלכין יש תכונה שסמוטריץ' אוהב: הוא חנפן וחלק לשון שידע למצוא נתיבות ללבו של שר האוצר.

והוא לא לבד. מינויו של ספי זינגר, שנחשב למומחה לפירוקים, ליו"ר רשות ניירות ערך, הוא בדיחה בפני עצמה. היועץ המשפטי של האוצר, עו"ד אסי מסינג, התנגד למינוי, וכתב חוות דעת שבה פירט את חוסר התאמתו של זינגר. המינוי הוא עוד דוגמה למינויים שסמוטריץ' בחר.

מעת לעת נשמעות נגד השר סמוטריץ' טענות שהוא לא מתנהל במקצועיות ולא נועץ בצמרת האוצר. סמוטריץ' מבין כנראה שאין לו עם מי להתייעץ, וברור לו כנראה שהמינויים שהוא ביצע מגוחכים ולא מקצועיים. על מה יכול שר האוצר להתייעץ עם אפרים מלכין? איזו עצה הוא יכול לקבל מזינגר? מי שנחשבים צמרת האוצר הם מינויים שבוצעו על ידי איש פוליטי שאינו מבחין בין עיקר לתפל ואין לו שום מושג כיצד אמורה להיראות צמרת אמיתית של המשרד הכלכלי החשוב ביותר.

סמוטריץ' יודע שלדעתו יש השפעה גדולה על ראש הממשלה, לא בגלל משקלו הסגולי, אלא בשל העובדה שפרישתו מהממשלה תביא לנפילתה, והוא מנצל זאת לצרכיו הפוליטיים. מי שהיו בעבר שרי אוצר ומנהלים כלליים של משרד האוצר לא יכולים שלא לגחך על הדרך שבה מתנהל אחד המשרדים החשובים. הם ראו בחייהם המקצועיים הרבה דברים, אבל מעולם לא ראו מינויים כה מגוחכים והזויים, והתנהלות שמה שמאפיין אותה הוא חובבנות.

אם וכאשר תהיינה בחירות, נראה שסמוטריץ' יראה את הכנסת ממכשיר הטלוויזיה בביתו. צריך לקוות שכניסתו בעתיד של שר חדש לאוצר תביא גם לשינויים בצמרת המשרד ולהחלפתם של כמה בעלי תפקידים מרכזיים שמצטיינים כנראה בחנופה ולאו דווקא בכלכלה.