לאחר שבימים האחרונים העבירה ישראל מסר של אופטימיות בנוגע למתווה, לאחר הפסגה בפריז בשישי האחרון, חמאס משנה את הטון ומעלה דרישות חדשות ובראשן הפסקת המלחמה. חמאס לפתע מקשיח עמדות ודורש הפסקת אש סופית ונסיגה מוחלטת של כוחות צה"ל מהרצועה. בנוסף הם דורשים לאפשר את חזרת העזתים העקורים לבתיהם בצפון הרצועה.

משפחות פשע חדרו למערכת הבחירות? שר הפנים עושה סוף לשמועות
בארה"ב מזהירים: האויבים שמחכים להכאיב לישראל, אם תפעל ברפיח
 
נשאלת השאלה איזה קלף מחזיקים בחמאס שמאפשר להם להקשיח עמדות. לא סתם אחד הצדדים במשא ומתן מרשה לעצמו להקשיח עמדות, בפרט שהוא הגורם שמשווע לפסק זמן. התשובה מגיעה ממקום לא צפוי, חמאס מבין שיש לו את הקלף ההומניטרי ביד. השיח סביב הרעב שהולך וגדל בעזה תופס תאוצה. חמאס מנסה לרכוב על הקלף ולהבליט כי העזתים גוועים מרעב ומתים. יחיא סינוואר בונה על כך שכאשר יתחילו להתפשט בעולם תמונות של ילדים ותינוקות עזתים מתים מרעב, גורמים בינלאומיים יכריחו את ישראל להפסיק את הלחימה.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

 
כדי לייצר את התמונה הרצויה מבחינתו חמאס פועל בכמה חזיתות. מצד אחד הוא יודע להפעיל את האו״ם שיצא בהודעה: ״עלינו לספק סיוע לרצועת עזה כדי למנוע רעב״ ואת ארגון יוניסף שפרסם: ״לאחר יותר מארבעה חודשי מלחמה, מיליון ילדים בעזה סובלים מחוסר ביטחון תזונתי חמור ומתמודדים עם אסון בריאותי, יותר מ-95% מהמשפחות בעזה הפחיתו מנות מזון למבוגרים כדי להבטיח שילדים יקבלו יותר ארוחות״.
 
מצד שני הוא דואג שמקורות מזון לא יגיעו לעזתים כדי שהוא יוכל לייצר בעולם את התמונה הרצויה. הוא עושה זאת באמצעות מניעת מזון מאנשיו. כתוצאה מהעדויות על רעב הולך וגדל בעזה, ירדן בתיאום עם ישראל ובסיוע צרפת, הנחיתה ארבעה מטוסי תובלה עמוסים במזון ב-11 מוקדים. חלקו נפל בעומק הים אבל גם כאשר החבילות הגיעו לקרקע ולא לים, אנשי חמאס פתחו באש בעת בזמן שהחבילות צנחו כדי להשתלט על הסיוע. לחמאס אין שום אינטרס שחבילות המזון יגיעו לידיים של תושבי הרצועה, תמונות כאלה לא משרתות אותם. בחמאס מבינים היטב שאין כמו תמונות של תינוקות גוועים מרעב, כדי להוות מנוף לחץ משמעותי על ישראל. זה גם מה שמאפשר לחמאס להקשיח עמדות לאחר הפסגה בפריז.

מחבלי חמאס יורים על תושבי עזה כשלוקחים סיוע הומניטרי (צילום :רשתות ערביות)

על האמריקאים הלחץ הזה כבר עובד. בשבועות האחרונים התגבר הלחץ האמריקאי להגדיל את הסיוע לפלסטינים. ביידן מאד מוטרד ממה שקורה בעזה ואמר בראיון ל-NBC: ישראל מסתכנת באיבוד תמיכה ברחבי העולם אם מספר ההרוגים הפלסטינים ימשיך לעלות, והוסיף כי ישראל עלולה לסכן את החברות שנותרה לה בקהילה הבינלאומית אם לא תשנה מסלול. "הם הולכים לאבד תמיכה מרחבי העולם", אמר. "וזה לא האינטרס של ישראל".

בחמאס מצליחים לקרוא את המפה ויודעים בדיוק באיזה מומנטום הם יכולים להפעיל את הלחץ שלהם. האמירה של ביידן כי הוא מקווה שתושג הפסקת אש בלחימה ברצועת עזה עד ליום שני הקרוב נתפסת כתלושה לחלוטין. בריאיון שערך לפני כן לרשת האמריקאית, הדגיש כי "ישראל הסכימה לא לבצע 'פעילויות' ברצועת עזה בזמן חודש הרמדאן", וכי "יש התחייבות ישראלית לפינוי תושבי רפיח לפני שתתחיל במבצע לחיסול מה שנותר מחמאס". מבחינת ביידן הלגיטימציה שניתנה לו בארצו לאירוע זו הולכת וקטנה. הוא חייב לחתור לסיום. מבחינת ההנהגה של חמאס שיודעים לקרוא היטב את הלחץ שבו ביידן נמצא, זה בדיוק הזמן להפעיל עוד לחץ על ישראל.

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

 
ישראל מבינה את הסיכון האסטרטגי ולכן הקבינט אישר להתחיל פיילוט של העברת סיוע הומניטרי ישירות מישראל לגורמים בצפון הרצועה. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי "אושרה התוכנית לאספקת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה באופן שימנע את תופעות הביזה שאירעו בצפון הרצועה ובאזורים אחרים".