שר הביטחון יואב גלנט הניח אתמול מטען כלימגור רב־זירתי בחדר הקבינט (המורחב). הצהרתו של גלנט אתמול הייתה ההצהרה החשובה ביותר שנשמעה כאן מאז טבח 7 באוקטובר. נפיצה ומשמעותית הרבה יותר מכל נאומי הרהב וקשקושי "הניצחון המוחלט״ שהושמעו לפניה.
גלנט הודיע שמערכת הביטחון תגיש חוק גיוס כזה שכל סיעות הקואליציה יתמכו בו.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הוא הפך את המחנה הממלכתי של גנץ ואיזנקוט לשחקנית וטו. הוא הפך שעון חול שבסיומו רק שלוש אופציות: הראשונה, כניעה של החרדים למתווה גיוס שיוסכם בין הליכוד (גלנט) לגנץ ולאיזנקוט. השנייה, התעקשות של החרדים וסירוב למתווה כזה, מה שיוביל לבחירות. השלישית, כניעה של גנץ. תרשו לי להמר שכניעה של גנץ לא תהיה. בטח לא בנושא הגיוס. הוא כבר נכנע מספיק. נדמה לי שגם התקפלות של גלנט לא תהיה. אפשר להגיד עליו הרבה, אבל מדובר בטיפוס בלתי קפיל. זה בד״כ חיסרון. במקרה שלנו, זה יתרון.

בני גנץ, גדי איזנקוט (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
בני גנץ, גדי איזנקוט (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

אם הייתי צריך להעריך, הרי שהמהלך הזה מתואם בין גלנט לגנץ. הציר שנוצר ביניהם לא נעלם מעיניו הכלות של נתניהו. שניהם מבינים את עומק הבור שבפניו ניצב צה״ל פוסט 7 באוקטובר. שניהם חולקים את אותה הערכה לגבי אי־כשירותו של ראש הממשלה. אם האירוע הזה אכן מתואם, הרי שנתניהו נלכד בזירת מטענים שאפילו הוא יתקשה להיחלץ ממנה בשלום.

גנץ הציג את מתווה הגיוס של המחנה הממלכתי (צילום :דוברות המחנה הממלכתי)

האירוע הזה פוגש את נתניהו בנקודת שפל היסטורית, שתקשה עליו מאוד ללוש את החומרים מחדש ולארגן מהם עוגה אכילה כלשהי. הפופולריות שלו בשפל המדרגה. אף מועמד בשום זירה מוניציפלית לא ניסה להצטלם אתו, להתחבר אליו או לקבל את ברכתו. המספרים שלו בסקרים, כולל סקרי העומק, ממשיכים להיות תקועים. גם ההדלפה הפושעת של ״פרשת הסימים״ בליל 7 באוקטובר לא תצליח לחלץ אותו מהמצר הזה.

קרבות פנים מול פנים. לוחמי הקומנדו בח'אן יונס (צילום: דובר צה''ל)
קרבות פנים מול פנים. לוחמי הקומנדו בח'אן יונס (צילום: דובר צה''ל)

עכשיו בואו נראה אותו מפטר את יואב גלנט פעם נוספת. ועוד על חוק הגיוס. הוא הכניס את גנץ ואיזנקוט לממשלתו בבהלה מיוזעת, בימים בהם היה בפאניקה, איבד שליטה ורעד אל מול האפשרות של פתיחת חזית צפונית בעוד מחבלי הנוח׳בה ממשיכים להרוג ישראלים בעוטף. לפני כמה שבועות הוא הגיע למסקנה שגנץ עשה את שלו והגיע הזמן (שוב) להיפטר ממנו.

אלא שהפעם, גנץ הוא פחות פתיר מהפעם הקודמת. הוא לא הולך לשום מקום. הוא תקוע לנתניהו בגרון ועכשיו מתברר שהוא מתואם עם גלנט ומאחוריו תמיכה גורפת של כ־80% בציבור לשים קץ לעיוות ההיסטורי הנפשע, המתמשך, המתעצם, של השוויון בנטל. מעניין מה יעשו החרדים. האם ילכו עד הסוף, יפרקו את הממשלה וייקחו אותנו לבחירות על עקב אכילס שלהם? האם יסגרו דיל סודי מאחורי גבו של נתניהו לגבי ״היום שאחרי״? ולא, הכוונה היא לא היום שאחרי בעזה. הכוונה היא היום שאחרי נתניהו.

הטור המלא מחר ב"מעריב־סופהשבוע"