אשמה חדשה הוטחה בישראל, שלדברי המאשים היא תוצאה נוספת של מלחמתה נגד חמאס. ובכן, ישראל אשמה בערעור סמכותה של מועצת הביטחון. אלמלא מעמדו הבינלאומי של המאשים, אפשר ורצוי היה להתעלם מהצהרתו האנטי־ישראלית, ההזויה והמטומטמת. אלא שמדובר בלא אחר מהמזכיר הכללי של האו"ם אנטוניו גוטרש.

המצוד אחרי סינוואר קרוב לסיום? האס הסודי שבידי ישראל
נתניהו השיב לגלנט: "אפשר להשיג הסדר בלי פילוג, בחירות זו תבוסה לישראל"

הוא שחרר הצהרה שממנה השתמע וניתן לפרשה באופן ברור כי כוונתו הייתה לקבוע שהמלחמה שצה"ל מנהל בהצלחה נגד ארגון טרור שטבח בברבריות נאצית 1,300 ישראלים, גרמה למה שהגדיר "פגיעה קשה בסמכותה של מועצת הביטחון".

בפתיחה של מושב המועצה לזכויות האדם של האו"ם בז'נווה אמר גוטרש כי "כישלון מועצת הביטחון בהתמודדות עם המלחמה הישראלית ברצועת עזה והפלישה הרוסית לאוקראינה, פוגע קשות בסמכותה". לדבריו, "העובדה שהמועצה לא הייתה מאוחדת בעמדתה בעניין הפלישה הרוסית לאוקראינה והמבצע הצבאי של ישראל, פוגעת קשות, אולי אנושות, בסמכותה".

גלעד ארדן תוקף את האו"ם (צילום :ללא קרדיט)

מאז פרוץ המלחמה, גוטרש ידוע בהתבטאויות אנטי־ישראליות בוטות. ההתבטאות הידועה שלו בישיבת מועצת הביטחון בתגובתו הראשונה למתקפה הרצחנית של חמאס הייתה ש"התקפות חמאס לא התרחשו בחלל ריק". ההערכה שאירוע מלחמתי באזור מרוחק "לא התרחש בחלל ריק", היא הערכה שגויה של אדם שאין לו שמץ מושג בנוגע להתפתחויות באזור.

אולם, שוב, כאשר מי שנושא בתפקיד של מזכיר האו"ם אומר ש"היעדר אחדות במועצת הביטחון בנוגע למלחמה גרם לפגיעה בסמכות של מועצת הביטחון", זאת כבר הבעת דעה על תפקודו של גוף שהוא חלק מהארגון שהוא בעצמו, המזכ"ל, ממונה עליו ואחראי למעמדו.

לומר ש"המתקפה לא פרצה בחלל ריק" זאת טיפשות. הקביעה שבעקבות המלחמה המתנהלת נפגעה סמכותה של מועצת הביטחון היא טמטום, בורות, אטימות וסימן שהוא - המזכ"ל - מנותק ממה שקורה בבניין שבו ממוקמת לשכתו. זו גם הוכחה לכך שהוא שש לנצל את מה שבעיניו הוא הזדמנות לנגח את ישראל ולהכתים אותה; במקרה זה, כמי שפגעה בסמכותה של מועצת הביטחון.

סמכותה של מועצת הביטחון מעורערת, מוכה ובלתי נוכחת בזירה העולמית כבר שנים. לא רק סמכותה מעורערת ומוכה, גם מעמדה היוקרתי והמוניטין שלה כגוף היחידי במערך האו"ם שהוא בעל סמכות להפעיל כוח, אפילו צבאי, לאכיפת החלטותיו.

יותר מעשר שנים, תחת העילה הרשמית של מלחמה במורדים, טבח נשיא סוריה בשאר אסד בעמו ללא רחם.עלה מ־6 מיליון נמלטו מארצם והפכו פליטים. בכל השנים שבהן אסד ביצע כמעט השמדת עם, מועצת הביטחון לא עשתה מאומה, לא מעשית ולא הצהרתית, במטרה לשים קץ לטבח ההמוני. אין אף החלטה של גינוי נגד נשיא סוריה.

מי שסיכלה ומנעה כל ניסיון, מהלך או יוזמה לגנות את סוריה ולתבוע הפסקת הטבח, הייתה מוסקבה. רוסיה עזרה לנשיא אסד במלחמתו נגד המורדים ובתמורה אפשר אסד לרוסיה להפוך לגורם נוכח ומשפיע במדינה. השפל בהידרדרות של סמכות מועצת הביטחון בא לידי ביטוי גם בהיעדר כל תגובה, אפילו הצהרתית, של המועצה לפלישת רוסיה לאוקראינה.

מועצת הביטחון התעלמה ומתעלמת לגמרי מפשעי המלחמה שרוסיה ביצעה ומבצעת באוקראינה זה שנתיים. כחברה קבועה במועצת הביטחון, בעלת זכות וטו, רוסיה סיכלה מראש כל ניסיון מצד המועצה לקיים דיון מיוחד על הפלישה ומנעה כל יוזמה של המועצה נגד מוסקבה.

זאת, בעת שהצבא הרוסי ביצע פשעי מלחמה באוקראינה, חטף ילדים מאמותיהם והבריח אותם לרוסיה. "הרוצח מנהל את משפט הרצח שלו", הגיב בכעס שגריר מערבי, לאחר ששגריר רוסיה במועצה הטיל וטו על ניסיון מצדו להעלות את הנושא לדיון במועצה.

גוטרש מסיים בקרוב שתי תקופות כהונה כמזכ"ל האו"ם. מעניין שרק עכשיו, אחרי שמונה שנים בתפקיד, הוא מודע לאופן תפקודה המעורער של מועצת הביטחון ולכן הצהיר בנאומו בז'נווה כי "מועצת הביטחון זקוקה לרפורמה רצינית בהרכב ובשיטות העבודה שלה". מדהים.

מי שממלא את התפקיד הבכיר ביותר במטה הראשי של האו"ם, מדבר על הצורך ברפורמה בהרכב מועצת הביטחון. זהו נושא שנדון במסדרונות האו"ם זה שנים. לא רק כנושא. גם תוכניות מפורטות לרפורמה במועצה הועלו בשנים האחרונות על ידי שגרירים ודיפלומטים ותיקים ובכירים.

השינוי היחידי והאחרון בהרכב המועצה נעשה ב־1963, כאשר מספר החברות הלא־קבועות הורחב מ־11 ל־15. אלא שמאז מספר החברות בארגון גדל מ־113 ל־193. הרכבה של המועצה, שאמורה לבטא את יכולתו וסמכותו של הארגון העולמי, מייצג למעשה עולם ארכאי, שאין לו ולא כלום עם המציאות המדינית ומאזן הכוחות בעולם במאה ה־21.

לפני שנים אחדות הועלו יוזמות ותוכניות לרפורמה משמעותית בהרכב מועצת הביטחון. גרמניה, יפן, הודו וברזיל התארגנו (אפילו כונו אז G4) וניסו לקדם שינוי בהרכב המועצה.

נדונה הצעה להגדיל את מספר החברות הבלתי קבועות ל־21 ולצרף למועדון האקסקלוסיבי של החברות הקבועות את גרמניה, יפן והודו. ההצעה הייתה לצרף את המדינות הנזכרות כחברות קבועות, אבל בלי זכות וטו, שתישמר רק לחמש הקבועות הוותיקות. גם תוכנית זאת נבלמה וסוכלה.

השאלה היא, איך זה שגוטרש, בשמונה שנות כהונתו כמזכ"ל, לא היה מודע ליוזמות האלו. ואם כן ידע עליהן, הוא לא עשה מאומה לקידומן. והנה, לפתע פתאום, בעקבות המתקפה הרצחנית של חמאס ותגובתה הצבאית הנמרצת של ישראל, נזכר המזכ"ל בצורך ל"רפורמה רצינית בהרכב מועצת הביטחון".

גוטרש ייזכר כמזכ"ל כושל. שמו לא קשור לשום יוזמה או מהלך משמעותיים לחיזוק מעמדו של האו"ם ולשיקום סמכותה של מועצת הביטחון. גוטרש ייזכר כמי שהיה לו חלק בלתי מבוטל בהידרדרות מעמדה של מועצת הביטחון והתערערות סמכותה.

[email protected]