לראות את "עובדה" של אילנה דיין אמש, היה כמו לצפות בסרט טרגי מצמרר עם סוף קורע לב, אבל בעצם זה היה כתב אישום נגד נתניהו ונגד גורמי הבטחון הרלבנטיים, השב"כ, אמ"ן וצה"ל. אילנה דיין פתחה לנו מחדש את הפצעים המדממים, שדווקא בימים אלה, עוד הצלחנו להדחיקם לרגעים ולשים אותם בצד באופן זמני על מנת לנשום מעט מכל התקופה הקשה ביותר שחווינו כמדינה. 

מעל כולן וזו עובדה: הבשורה המשמחת שקיבלה אילנה דיין

דיין הזכירה לנו מי האשמים הנוראיים במחדל הגדול ביותר שידעה ההיסטוריה, אותם אשמים שנושאים נאומים גרנדיוזים והרואיים על המסך, על אני ואני ואני, ונמוטט ונשמיד ונהרוס, עד הניצחון המוחלט, בשעה שלא לקחו אחריות הצהרתית וממשית. 

 באופן אירוני, והכוונה לאירוניה שלא מצחיקה, קורה שתוך כדי השידור המרתק של "עובדה", מבצבצות על המסך הנורות הצהובות המזהירות מפני שיגורי רקטות לשדרות ולדרום, הוכחה לכך שכל אותם קולות מהאגף המדיני והבטחוני שמכריזים על תבוסה ונצחון על האוייב, אין בהם עדיין ממש, וחמאס, כוחו עוד בידו והוא רחוק מהתמוטטות, מה ששוב מחזק את ההשערה שההחלטה להוציא את הכוחות שלנו מצפון ומרכז הרצועה, היתה שגויה. החלטה שמצטרפת להחלטות שגויות אחרות מאז השביעי באוקטובר ולפניה, שהעיקרית ביניהן היא חוסר מענה ליום שאחרי ויעד או תכנית סדורה לאותו יום. למעט אותו דף מסרים דלוח שחולק על ידי נתניהו כדי להשתיק את המבקרים. 

על המסמך הסודי של סינוואר שחשפה אמש אילנה דיין, כבר דובר במהדורות החדשות וכבר הוזכר שמו של בן גביר כזרז וגורם מכריע שהוביל להחלטה לצאת למתקפה של חמאס, אבל דיין הציגה אותו אמש לראשונה לעיני הצופים ואיתו הגיעו גם תובנות חדשות.

המסמך הסודי נכתב ב-8 בינואר 2023 עשרה ימים לאחר השבעת ממשלת נתניהו, ארבעה ימים אחרי השקת הרפורמה המשפטית של יריב לוין, שקרעה את העם לשניים, ושלושה שבועות לפני ההפגנה הראשונה בקפלן.  התוכנית הגדולה של חמאס מנקה  מאשמה את המחאות בקפלן וסרבני הגיוס, אותן מחאות שמיהרו חברי הקואליציה וממשלת הימין להאשים ולטעון שהן אלו שהובילו לטבח שבעה באוקטובר. 

אני בטוחה שלא מעט חמצן חזר אתמול לאותם האזרחים ומארגני המחמאות שיצאו מדי שבת לכבישים להילחם על קיומה של הדמוקרטיה ולמחות נגד הממשלה והעומד בראשה, וייתכן שעד אמש חשו איזו אשמה קטנה למחדל הנוראי שידעה המדינה.  

אילנה תיארה את ההתנהלות הכושלת של שרשרת הפיקוד הרלבנטית בצה"ל ובשב"כ, ועסקה בפאשלה הנוראית של ראש אמ"ן אהרון חליוה שהמשיך לישון שנת ישרים במלון באילת בזמן חופשתו, למרות ההתראות הרבות שקיבל שעות לפני הטבח. וכאן נשאלת השאלה למה הרמטכ"ל לא התעקש שראש אמ"ן ישתתף בשיחה הגורלית שיכלה לשנות את התמונה. אילנה גם חשפה מה קרה חודשים לפני, בקשר לאותה התראה אנושית שהיה מקורב לסינוואר, והביאה את המידע המדויק למה שעתיד להתרחש שבוע אחרי יום כיפור, התראה שלא זכתה להתייחסות רצינית, רק כי עוד לא נבחנה אמינותו של המקור.

שלא לדבר על כל ההתראות שהיו שבועות לפני, של אותו נגד שחליוה ביטל, של אותה נגדת שלא זכתה להתייחסות, פרשת הסימים בניידים שהייתה האור הכי ירוק שאמור היה להקפיץ את כולם ממיטותיהם ומחופשותיהם, והתראות של מערכות השב"כ שמשהו רע עומד להתרחש כי נחשף מידע שבכירי חמאס נעלמו מהרדאר לאחר שקיבלו הנחיה לרדת למנהרות. צריך יותר מזה? 

אלוף אהרון חליוה  (צילום: דובר צה''ל)
אלוף אהרון חליוה (צילום: דובר צה''ל)

 לנתח את המחדל של השעות שלפני הוא חשוב והכרחי, וכל בר דעת מבין שהאחראים צריכים לשים את המפתחות לאלתר, אבל בסוף לא זאת הבעיה המרכזית, כי גם אם גורמי הבטחון היו מצליחים לקרוא את המפה נכון ולהיות עירנים ולמנוע את הטבח הנורא, הרי זה היה עניין של זמן עד שהוא היה מתרחש ברגע של נמנום אחר. הסיפור הוא גדול ורחב יותר. לא השעות שלפני, הם שהכריעו, אלא שנים של קונספציה שגויה של נתניהו שמכר לנו אשליות 15 שנה, שריפד את חמאס בערמות של כספים כדי שיוכלו לממן איתם את תוכניתם הגדולה והזדונית. כמו כן דובר אמש ב"עובדה" על הפעמים הרבות שהביא השבכ לשולחנו של נתניהו תוכנית לחסל את סינוואר והוא ביטל אותה כהרף עין, כמו שנהג כל חייו באיפוק בכל פעם שמטח טילים שוגר לדרום.  נתניהו בחר לא לחסל את סינוואר כי חש שהוא ממילא מורתע. הוא טעה, ובגדול תחת אותה קונספציה שגויה, והוא האשם העיקרי שמנסה להפיל את האשמה על הצבא. 

חליוה אחרי הפרק אמש, כבר לא יישן בשט ובשלווה, אבל הוא צוטט ב"עובדה" אומר שאין קשר עם הממשלה, וסיכם את המצב המחפיר של ניתוק הממשלה מהמדינה ומאזהרות מומחים וגורמי הבטחון. אי אפשר גם לא להתעכב על הכוכב העולה, בן גביר, השר היחיד שהוזכר באותו מסמך סודי של התוכנית הגדולה להגנת מסגד אל אקצא מפני ממשלת בן גביר/נתניהו.  

תוכנית שחושפת כי היו אמורות להשתתף מדינות נוספות מסביבינו לאור האיום של בן גביר על המסגד הקדוש, איום שממשיך גם היום להלחיץ את מערכות הבטחון לקראת הרמאדן. בן גביר על פי המסמך הוא הסיבה העיקרית להיתכנות המלחמה הרב זירתית מבחינת חמאס.  מה שמחזיר אותי לאותה שבת שחורה, שעות אחרי המתקפה של חמאס, הארגון הרצחני הודיע שהוא תקף בגלל שאל אקצה בסכנה (עקב הפרובוקציות של בן גביר כמובן ). 

בן גביר היה עוד מתנה נוספת שסיפק נתניהו לסינוואר, לצד מזוודות הכסף.  אילנה דיין חזרה ואמרה שרק היום אושר לחשוף מטעם הצנזורה את העדויות והמסמכים שהוצגו ב"עובדה". ניתן להסיק שקיימים עוד הרבה עדויות והתרחשויות אחרות שהצנזורה לא מאשרת לפרסמם והם ייחשפו בפני וועדת חקירה ממלכתית, אם וכאשר תקום. השאלה היא אם היא תקום בכלל.  

אחרי חשיפת האשמים של ״עובדה ״ אני צופה שהמחאה הגדולה הבאה קרובה מתמיד, הרבה לפני שתקום וועדת חקירה ממלכתית.