מה לא נאמר בנאום לאומה שהנשיא ג'ו ביידן נשא אמש? זה מעניין, מרתק וחושף את המירוץ לנשיאות 2024 במלוא חשיבותו המיוחדת וגורליותו. הנאום לאומה שהוא אירוע מסורתי שנתי רגיל לכל נשיא בתקופת כהונתו, היה השנה חשוב במיוחד בגין העיתוי של חודשים אחדים לפני הבחירות.

"תכנן לחזור לאיראן": פיגוע טרור נגד איש עסקים ישראלי סוכל בפרו | צפו ברגעי המעצר
תושבת הקריות נרצחה סמוך למועדון, הרקע פלילי

גם ולא פחות חשוב, בגין היריב הרפובליקני, דונלד טראמפ, שלפי דיווחים, פרשנויות ומחקרים, גם תומכיו יודעים בסתר לבם שהוא לא ראוי ולא כשיר לכהונה הרמה. חשוב היה לכן לשים לב מה לא היה בנאום לאומה? קודם כל, לא היה בנאום אף סימן קלוש או שבריר של הוכחה כלשהיא לגילו המופלג של הנשיא ג'ו ביידן. הנאום היה אגרסיבי ציינו כמעט כל הפרשנים. ביידן דיבר באופן תקיף.

הגדרה הסותרת ומפריכה את ההערכות שגילו המופלג של ביידן משפיע ומהווה שיקול בסיכוייו. המעידות הלשוניות של ביידן הפכו לחלק בלתי נפרד מדמותו הפוליטית ותדמיתו הציבורית. בנאום לאומה אמש שנמשך שעה וחצי ביידן גילה, ביטא והפגין עירנות, רגישות ודריכות שהיו גאוותם של גבר או אישה בגילי עמידה. והנאום היה גדוש בנתונים, בסטטיסטיקות, בתקציבים, בעובדות.

הניו יורק טיימס פרסם דיווח מיוחד שכלל בדיקת העובדות שהנשיא כלל בנאומו. העיתון לא מצא אף שגיאה משמעותית בנתונים ובעובדות שהזכיר. אם כי לדברי העיתון חלק מהנתונים החיוביים שהזכיר, הם תוצאה של בדיקות שהבית הלבן קיים. הנשיא עקץ את קודמו, בלי להזכיר את שמו. הנשיא ביקר את התנהלותם של הרפובליקנים בבית הנבחרים שמעכבת אישור של יוזמות ומהלכים לטובת אזרחי ארה"ב.

תיעוד מפעילות כוחות במרחב צפון הרצועה (צילום :דובר צה"ל)

הנשיא לא תקף יריבים, לא עלב בפוליטיקאים, לא זיהה וכינה מתנגדים בכינויי לעג, לא גידף בכירים רפובליקנים שתקפו אותו. ביידן לא השאיר ספק עד כמה הוא שונה, מובדל, מופרש מכל היבט בפוליטיקה הרפובליקנית ופוסל את מדיניות המפלגה הרפובליקנית. אמר, ביטא והביע זאת במילים, בנוסח ובאופן ברור אבל בזהירות מופגנת לא לפגוע, לא להעליב, לא להשפיל. "כל כך לא טראמפיסטי", ציין הבוקר פרשן בערוץ ציבורי.

מחיאות כפיים לנשיאים בנאומים לאומה הם שיגרה. מחיאות כפיים של סנטורים וחברי קונגרס ממפלגתם. אמש, מחיאות הכפיים וקריאות העידוד של דמוקרטים לנשיא ביידן היו מעבר ומעל לשגרה. היה ברור, שגם ואף הדמוקרטים מופתעים מהאגרסיביות של ביידן. המצלמות של צלמי ערוצי הטלוויזיה התעכבו בסנטורים וחברי קונגרס המזוהים וידועים כמסוייגים ממועמדותו של ביידן, שקמו ממושביהם ומחאו כפיים בהתלהבות לפסקאות בנאום על הישיגי ממשלו ועל תוכניותיו לעתיד, לתקופת כהונה שנייה.

הרפובליקאים לא מחאו כפיים והפגינו פנים אדישות לנאום העירני, המטלטל של הנשיא. המירוץ לנשיאות 2024 נפתח רשמית. מה שהנאום לאומה הראה, הוא שצפוי מרוץ שבו ההתמודדות תהיה בין שפיות אגריסיווית של הנשיא ביידן  להופעות העוועיווים של דונלד טראמפ.