מכיוון שכולם מודעים לגילו המופלג של ג'ו ביידן, הבינו מנהלי קמפיין הבחירות שלו שאין יותר תועלת בלהחביא אותו. הססמה הרווחת כעת בבית הלבן היא: "הניחו לג'ו להיות ג'ו". כלומר, הוא יברבר מעבר למה שטוב לו בדרכים; ייעתר לשאלתו המכשילה של אחרון העיתונאים; יחפור לעצמו בורות וגם ייפול לתוכם, יבלבל שמות, ארצות, אירועים ותאריכים. אם יש לדמוקרטים אומץ לנסות להחליף אותו באקט בוגדני שעיקרו הישרדות, יתכבדו ויעשו מעשה. כדאי להם לזכור שזה הפוליטיקאי הוותיק שניצח את דונלד טראמפ.

נתניהו ייכנס התייעצות כדי להחליט כיצד להרחיב את המנדט של צוות המו"מ
התוכניות אושרו: "הפעילות ברפיח תסייע גם בסוגיה ההומניטארית"

מצד שני, הגיע הזמן לשווק באגרסיביות יצירתית את הישגיו של ביידן. לא נחזור עליהם כאן, אבל הם גדולים, רבים וחסרי תקדים. לדוגמה: הוא הנשיא הראשון זה שנות דור שהעביר תקציב עתק לשיקום התשתיות הקורסות. נאום "מצב האומה" שלו בשבוע שעבר היה תוקפני, רהוט, קולני ומוצלח, וביידן נהנה להשיב לקריאות הביניים של הרפובליקנים באולם. בהשקתו מחדש הוא חובש כובע מצחייה, כדי שייראה פחות לבן וחיוור; ואת משקפי הטייסים שלו, שגורמים לו להיראות כמו צ'אק ייגר לפני ששבר את מחסום הקול. מתנהל גיוס דרמטי של נציגים (surrogates) שיפיצו את בשורתו בלי לסטות מהתסריט. ואגב, זה בהחלט לא סיפור גמור, חוץ מאשר בהבל פיו השקרי והמופרך של טראמפ.

המייצגת המובהקת של ביידן, נטולת החשש מחמתו של הג'ינג'י הבלוריתן שגם נהנית מאהדה, היא רעייתו ג'יל ביידן. היא רק בת 72. נעימה למראה, והיא כבר החלה לפרוע את שערו של מר מאר־א־לאגו. היא מתעקשת שיקראו לה ד"ר ביידן, משום שעבדה קשה עבור התואר וגם משום שהיא מורה במשרה מלאה בנוסף לתפקידיה כגברת הראשונה. זה לא דומה לגברת ראשונה אחרת שטוענת שהיא בי־איי-אם־איי. גם ג'יל ביידן שותה אלכוהול ונחשבת למבינה ביין, אבל ארנון מילצ'ן לא ממלא את מקרר היין שלה.

ספר חדש בשם "American Woman" היה אמור לסקור את פועלן של גברות ראשונות מהילרי קלינטון ועד ביידן. יצא שעיקר הספר עוסק בגברת ביידן. לא יהיה מופרך לומר שאם ביידן ינצח, זה יהיה בזכות רעייתו.

כשג'יל ג'ייקובס פגשה את ג'ו ביידן, היא הייתה בת 23 והתאוששה מסוף נישואיה הראשונים, שאותם כינתה "תאונת ניווט". ניליה, אשתו הראשונה של ביידן, ובתו הפעוטה נעמי נהרגו בתאונת דרכים בדצמבר 1972, שבועות ספורים אחרי שנבחר בפעם הראשונה לסנאט. שני בניו, בו והנטר, נפצעו באורח קשה בתאונה והיו זקוקים לתמיכה ועזרה; לשם כך התגייסה אחותו ואלרי, שנשארה לייעץ ולסייע לביידן עד היום. כדי לשאת בתפקידו, נסע ביידן ברכבת כל בוקר מדלאוור לוושינגטון וחזר בערב להיות עם בניו.

יום אחד אחרי שנבחר לסנאט, אמר ביידן לניליה שהוא מודאג מכך שמשהו עומד לקרות. "אינני יודע", אמר ביידן לאשתו במכונית, "אבל זה מושלם מדי. אין דברים כאלה. משהו חייב לקרות". שבועות ספורים אחרי תחושת הבטן הקשה שלו, הייתה ניליה מעורבת בתאונה עם משאית. חשוב תמיד לזכור שביידן הוא אירי במוצאו; אין סיפורים איריים עם סוף טוב.

שלוש שנים התאבל ביידן על אשתו. ב־1975 ראה לראשונה את ג'יל ג'ייקובס, שהזכירה לו את ניליה. היה ברור לו - וכך אמר למשפחתו ולחברים - שהיא תהיה אשתו לעתיד. קשה להתעלם מהדמיון בין ניליה וג'יל. שתי נשים יפות, דקות גזרה ובלונדיניות. ג'יל הזכירה לביידן את אשתו האהובה. לא צריך להיות פסיכולוג כדי להבין מה קרה לו ועד כמה עזה הייתה משיכתו.

בזמן שחיזר אחרי ג'יל, נפל ביידן כהרגלו עם פליטות פה מביכות שרדפו אותו. בראיון עם קיטי קלי, שהשאירה בנתיבה נפגעים רבים, הראה לה ביידן צילום של "אשתו המיליונרית" שנהרגה. "היא נראית טוב יותר מנערת אמצע של 'פלייבוי', לא?", אמר ביידן לקלי. הוא דיבר באריכות ובפירוט יתר על הקשר הרגשי והמיני שהיה לו עם ניליה, שממנו ניתן היה להקיש איזה אישה הוא מחפש לעתיד.

ג'יל ביידן  (צילום: רויטרס)
ג'יל ביידן (צילום: רויטרס)

אחרי שפגש בג'יל והתאהב בה, כתב ביידן באוטוביוגרפיה שלו: "כאשר היא הסתובבה אליי, ראיתי את החיוך הנפלא שלה ועיניים ירוקות מדהימות. האירה עליה שמש צהריים לא סלחנית, ולא ראיתי בה שום פגם. זאת הייתה אהבה ממבט ראשון".

ביל סטיבנסון, בעלה הראשון של ג'יל, טען שהרומן בין ביידן וגרושתו החל ב־1974 כאשר היו עדיין נשואים. סטיבנסון לא יכול היה לתעד את טענתו.

הרעיון להתחתן עם אלמן בן 32 שהוא אב לשני בנים קטנים ופצועים, הרתיע את ג'יל. חמש פעמים הציע לה ביידן נישואים ורק בפעם החמישית היא נעתרה לו. לירח הדבש הם לקחו את הנטר ובו, וג'יל שבתה את לבם; ניליה נשארה עבורם Mommy, ולג'יל קראו הבנים Mom.
לא היה קל להיכנס לנעליה של ניליה. משפחת ביידן היא שבט סגור, המגן על האיש החשוב ביותר במרכז. העובדה שביידן מצא אישה שנראתה כתאומת ניליה, לא פוגגה את החשד הראשוני.

כאשר שכב ביידן בבית חולים אחרי שבץ מוחי וניתוח, מוקף באמו, אחותו ואחיו, שדנו בדרך הטובה ביותר לעזור לו להחלים, ג'יל התפוצצה עליהם. "רגע אחד", היא צעקה על המשפחה, "הוא בעלי. אני אמורה לקבל את ההחלטות". אמו של ביידן אמרה: "היא צודקת". זה היה הרגע שבו ג'יל הרגישה שהיא הפכה לביידן על מלא.

המרוץ הראשון של ביידן לנשיאות היה ב־1988. אז, כמו בהמשך, הוא זכה בתמיכתה האקטיבית של אשתו. בספרו המאלף על בחירות 88', כתב ריצ'רד בן קריימר: "ג'יל ביידן נראית כרעיה שהצטרפה בנאמנות למסע המפרך גם אם לא התלהבה מהרעיון. היא אינה דרדקית פוליטית שהיועצים חשבו שתהיה. יש לה אינסטינקטים טובים, והיא הייתה מוטרדת מיכולתו של בעלה לפרוץ קדימה מהמתמודדים האחרים.
"במהלך הקמפיין היא התאכזבה מהיבטים שונים, בעיקר מהתכווצות 'זמן המשפחה' שביידן הבטיח לבלות איתה ועם ילדיו. הזמן היקר הזה הוקרב לטובת ארוחות ערב ולחיצות ידיים. ג'יל רצתה שבעלה ינצח, אבל לא אהבה לראות את חיי השגרה שלה נשחקים. הטרידה אותה המחשבה שביידן יפסיד וימשיך לנסות ללא סוף".

"היא ייחסה חשיבות כה גדולה למוסד המשפחה, שהיא הודיעה שנכנסה להריון בנוכחות בו והנטר. גם כדי להסיר מהם חשש שמעמדם ייפגע. היא לקחה אותם איתה לבית המרקחת כדי לקנות ערכה לבדיקת הריון והניחה להם לבשר לאביהם שהמשפחה עומדת להתרחב".

פנייתו של ברק אובמה לביידן שישרת כסגן הנשיא שלו, לא הייתה מובנת מאליה. הם היו מאסכולות שונות בפוליטיקה. ביידן מבוגר משמעותית מאובמה. אבל עם קשריו הטובים בסנאט, יכולתו להושיט יד מעבר לשסע המדמם ביותר וניסיונו במדיניות חוץ, היו ההיגיון מאחורי הפנייה. ביידן היסס, מודע לתפקידו הייצוגי והריק מתוכן ממשי של הסגן, אבל ג'יל ראתה את הפוטנציאל, התלהבה ודחפה אותו לענות בחיוב. כעת לא היה ספק בקשר למרכזיותה בקריירה של בעלה.

כשהגיעה העת להעמיד מועמד דמוקרטי מול טראמפ ב־2020, אף אחד לא ציפה מביידן, הלוזר הסדרתי אחרי שנות נצח בפוליטיקה, להציע את עצמו כמועמד. לא היה רגע מסוים אחד שדחף את ג'יל מ"לא" ל"כן" בשאלה שעלתה בפורום המשפחתי: האם על ג'ו להתמודד לנשיאות. היא הגיעה להחלטה חיובית אחרי ששמעה מאנשים רבים שעל ג'ו לרוץ. נכדתו של ביידן, נעמי, זימנה כנס משפחתי כדי להבטיח שהם מסוגלים לעמוד בכל התקפה נגד המשפחה ושהם מוכנים לחלוק את הפטריארך עם הציבור פעם נוספת.

ג'יל: "התלבטנו קשות, כי לא הייתה לנו כוונה להתמודד שוב לנשיאות. גמרנו עם זה. אבל ההתלקחות הגזענית עם הניאו־נאצים בשרלוטסוויל ב־2017 וקביעתו של טראמפ ש'היו אנשים טובים משני הצדדים', דחפה את ג'ו לשקול את עמדתו מחדש. לא יכולתי להתעלם מהקולות התומכים ששמעתי מכל עבר. אמרו לי שלג'ו יש הסיכוי הטוב ביותר".

כאשר ביידן התלבט במי לבחור לתפקיד סגן הנשיא, נתון אחד היה קבוע: הוא הבטיח למנות אישה לא לבנה. ג'יל התנגדה לקמלה האריס, שבאחד העימותים של המועמדים הדמוקרטים, האשימה את ביידן בגזענות. "יש מיליוני נשים באמריקה", אמרה ג'יל, "למה אנחנו צריכים לבחור במישהי שתקפה בגסות את ג'ו? האם היא ידעה מהם הנושאים החשובים עבורו, עבור מה הוא נלחם, למה הוא מחויב? את מכנה אותו גזען ללא בסיס עובדתי?". בחברה מצומצמת יותר, שבוע אחרי העימות הנ"ל, אמרה ג'יל על האריס: "Go fuck yourself".

ג'יל ידעה שלא תצליח להגן על משפחתה מהתקפותיו המרושעות של טראמפ, אבל הבינה שבעלה הוא כנראה היחיד שיוכל לנצח אותו וגם התאמן מספיק כדי לפגוש אותו בצהרי היום חגור באקדחו ברחוב המאובק. שנאתה לטראמפ הייתה הסיבה העיקרית לתמיכתה בכניסת בעלה למרוץ.

היא נשארה בעמדתה זו גם לגבי הקדנציה השנייה, כאשר הסתבר שטראמפ מתמודד שוב. היא מודעת טוב מכולם למגבלות הגיל של בעלה, והיא מבינה שהתפקידים שיהיה עליה לשאת בהם כדי לעזור לו, יהיו רבים יותר. אם ביידן יישאר בבית הלבן עד גיל 86, גיל דמיוני במונחי נשיאות, היא יודעת מה המשרה תתבע ממנו וכמה היא תתיש אותו. אבל היא מוכנה לשלם את המחיר, להתגייס ולהיות כוח משמעותי בקמפיין נגד עמדותיו האנטי־דמוקרטיות של טראמפ.

היא מכירה את הסיבולת, הנחישות ורוח הקרב של הנשיא. היא הייתה שם כאשר ביידן שב לעבודתו כסגן נשיא ארבעה ימים בלבד אחרי מות בנו. "במהלך האבל למד ג'ו", אמרה ג'יל, "כיצד מרפאים משפחה שבורה. כמו שמרפאים אומה שבורה. באהבה, הבנה וג'סטות קטנות של חמלה. באומץ ותקווה וללא היסוס ופקפוקים".  

בעוד אחוזי התמיכה בבעלה מגרדים את הרצפה ומסגירים את רתיעת האמריקאים מפועלו ומגילו, אחוזי התמיכה בג'יל גבוהים בהרבה. היא נחשבת גברת ראשונה פופולרית, נטולת פוזה, חפה מהתנשאות ועם גרעין קשה של מחויבות לתפקיד. היא לוחמת בדרכים שהחלה מעמדת הסתייגות והפכה למי שמסוגלת לתת יום עבודה של 15 שעות. הבית הלבן מגן עליה מפני התקשורת במה שקשור להוראה בקולג' בווירג'יניה שבו היא מלמדת אנגלית. לתקשורת אין גישה לבית הספר ולכיתה.

היא נאבקה להגדיר את האיזון בין שאיפותיה האישיות כמורה ובין זהותה כגברת הראשונה. יש לה השפעה גדולה על בעלה ויועציו באופן שנסתר מעיני הציבור. ולמרות מעורבותה היא מצליחה לעבוד במשרה מלאה בלי להחמיץ דיונים פוליטיים חשובים. היא משתתפת בחלק גדול של הראיונות לאיוש משרות, מחברי קבינט לדוברים. לפעמים היא יושבת בעצמה עם המועמד.

היא הגדירה את תפקידה תוך כדי תנועה. בינואר 2022 כינסה גברת ביידן את הצוות שלה בקמפ דיוויד, לחשוב כיצד תשתלב בנשיאות. מה היא תעשה טוב יותר? האם להתמקד בנושא מרכזי אחד? גם אם זאת תהיה קדנציה אחת, מה תהיה מורשתה כגברת הראשונה? היא אמרה בפגישה שהתרשמותה מסיוריה באמריקה היא שזאת "אומה המייחלת להחלים" ממגיפת הקורונה ומהקדנציה המרושעת של טראמפ, שהרחיב את הקרע הפוליטי.

היא רצתה למצב את עצמה כמרפאה של האומה. מישהי שיכולה לבקר בקהילות, ליברליות ושמרניות, להקשיב למה שמטריד אזרחים. ללחוץ ידיים ולחבק ולהסביר מה בעלה מנסה לעשות. היא האדם היחיד מתוך הבית הלבן שחיה גם מחוץ לבועה הפוליטית של וושינגטון.

התקשורת בחנה במיקרוסקופ את המשפחה. דלתות הארונות נקרעו לרווחה, והשלדים נגררו החוצה. היא איבדה בן שמת מסרטן, והבן השני נאבק בהתמכרות קשה לסמים. כל זה הוגש לצריכת הציבור. זאת הייתה עמדת המגננה. כיצד יוצאים למתקפה?

היא נרעשה מדעה שנשמעה, שלפיה היא עושה רק מה שחשוב לה, אבל היה גרעין של אמת בביקורת. הביידנים היו מוגנים בחברת משפחה וחברים נאמנים עשרות שנים, אף שטענו כי חשוב להם לשמוע מה חושב הציבור מחוץ לבועה. הפידבק זעזע את ג'יל. היא הייתה עסוקה מדי במשרת ההוראה שלה ובחלקה בבית הלבן, שהיה בעיקר לסוכך על בעלה. הדימוי היה שהיא מסורה רק למה שמעניין אותה.

באחת הטיסות בקמפיין נמנם ביידן וג'יל שוחחה עם אחת מחברות הצוות. היא הייתה מוטרדת מהשאלה מה מצפים ממנה להיות אם תהיה הגברת הראשונה. המועמד התעורר והסתובב לאשתו. "מותק, אל תקשיבי לאף אחד", הוא אמר. "תעשי רק מה שנוח לך". הוא לא היה אבירי לחברת הצוות. "לעזאזל!", הוא אמר, "אף פעם אל תגידי לג'יל מה עליה לעשות".

ביידן היה צריך למתן את אמירותיו בדבר אהבתו הטוטלית, כולל המינית, לג'יל. לא כולם אוהבים לשמוע וידויים כאלה. אבל עם עוזריו הוא המשיך והתבדח ש"מין טוב" הוא המפתח לנישואים טובים. יש גבול לכמה קטרוגים, הערות נבזיות ובדיחות יכול נשיא - שעשה דבר או שניים למען אמריקה - לשמוע על גילו המתקדם. ביידן מרגיש את גילו טוב מאחרים. מכיוון שהפילטר בין מוחו לפיו הוא בעל חורים רחבים, אין לו בעיה להתרברב שבגילו המופלג חיי המין שלו טובים ופעילים. זה גם אמור להוסיף לו, בעיניו, כמה נקודות זכות כאשר הוא נראה משרך את רגליו למסוק או עושה עצמו פוצח בריצה ומיד מפסיק. טראמפ בן 77 ומוחו לא חזר מהפסקת עשר, והוא מלהג ממאגר אמירות ודימויים שאמורים להפחיד כל מי שאמריקה יקרה לו.

ב־2019 האשימו כמה נשים את ביידן בכך שהוא חדר למרחב האישי שלהן ונגע בהן בצורה שגרמה להן אי־נוחות. זאת לא הייתה טענה על הטרדה מינית אלא משהו כמו, הוא נושם עליי קרוב מדי. ג'יל תמכה בהתנצלות בעלה. כשהיא יושבת לצד בעלה היא אמרה, "מה שאולי לא ברור, זה כמה גברים ונשים ניגשים לג'ו לחפש אמפתיה ונחמה. אבל אני בטוחה שהוא יפעיל שיקול דעת טוב יותר ויישמר מלהתקרב מדי לאנשים".

במהלך הקדנציה הראשונה עברה ג'יל מהפך מגברת ראשונה ללביאה. כשראתה מפגין מתקרב לביידן, הנציח אותה צלם וידיאו צועדת בנחישות לעבר המפגין מצד הבמה. היא שמה את ידיה על חזהו של הגבר ודחפה אותו בעדינות לאחור אל תוך הקהל.

לפני ביקור חשאי באוקראינה בפברואר 2023, אמרה ג'יל לבעלה שיש משהו שעליה לעשות וזה ייקח ארבעה ימים. אנשיו של הנשיא לא אוהבים שג'יל מחוץ לעיר. יש להם יותר מטלות מנשיא שרמת הדרישות שלו גבוהה. האוקראינים פנו ושאלו אם הגברת הראשונה תוכל לפגוש את אליאנה זלנסקה, רעייתו של זלנסקי באוקראינה. הרעיה נחשבת מטרה של הרוסים, ונסיבות ההזמנה סיכנו גם את ג'יל. השתיים נפגשו ברכבת של זלנסקי באוקראינה.

הדרך הטובה ביותר לתאר אותה היא כפי שהיא מתארת את עצמה: היא נוטרת הטינה המשפחתית. "אני זוכרת כל עלבון ופגיעה נגד מישהו מהאנשים שאני אוהבת. אני יכולה לסלוח, אבל אינני מאמינה בלתגמל התנהגות רעה".

באירוע שנערך בבית הלבן בחורף 2022, היו מי שהופתעו מתגובתה של ג'יל כאשר מישהו הזכיר בחיוב את מורשתו של ג'ורג' וו. בוש. "הוא שלח את בני למלחמה", אמרה ג'יל בכעס, "הוא שלח את בני למלחמה".

בפגישה עם הזוג הנשיאותי מקרון מצרפת בבית הלבן בדצמבר 2022, אחרי ארוחת ערב, ג'יל ומקרון דיברו עד כמה קשה ומתיש הוא מסע בחירות נשיאותי. מקרון שאל אותה אם היא מוכנה שבעלה יתמודד שוב ב־2024. "ללא ספק", היא השיבה. 

ג'יל ביידן  (צילום: רויטרס)
ג'יל ביידן (צילום: רויטרס)