"ישראל בהחלט יכולה לסמוך עלינו" - הכריז שר החוץ של הונגריה, פטר סיירטו, בסוף אוקטובר על רקע ההצהרה השערורייתית של מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, שאמר כי אירועי ה-7 באוקטובר "לא התרחשו בוואקום". אולם אתמול, סיירטו הצטרף ל-26 עמיתיו מהאיחוד האירופי כאשר התקבלה החלטה חסרת תקדים להטיל סנקציות על מתנחלים יהודים אלימים.

הונגריה כבר לא מתנגדת: האיחוד האירופי קרוב לאישור סנקציות נגד מתנחלים
ראש ממשלת הונגריה בהתקפה חסרת תקדים נגד הנהגת האיחוד האירופי

מבחן דרמטי לא פחות יתרחש ביום חמישי, כאשר כל 27 מנהיגי מדינות האיחוד, ובהם ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, יתכנסו בבריסל ליומיים של פסגה תקופתית, כאשר המלחמה המתמשכת ברצועת עזה תהיה אחד הנושאים המרכזיים על הפרק. לפי היומון הגרמני "סודויטשה צייטונג", טיוטת ההחלטה הסופית קוראת "להפוגה הומניטרית מיידית שתוביל להפסקת אש קבועה".

תיעוד של מבצע חילוץ החטופים ברפיח (צילום: דובר צה"ל)

בחודש שעבר, סיכל השר ההונגרי סיירטו שתי הצהרות של שרי החוץ של האיחוד שקראו להפוגה הומניטרית והפצירו בישראל שלא לצאת למבצע צבאי ברפיח. השבוע בבריסל, יופנו העיניים לעברו של ראש הממשלה אורבן כדי לראות אם הוא יצטרף לעמיתיו ויוביל לאישור ההצהרה האירופית שרק תגביר את הלחץ הדיפלומטי על ישראל.

התמיכה של סיירטו בסנקציות על מתנחלים והאפשרות שאורבן יצביע בעד הקריאה להפסקת אש מצביעות על שינוי מסתמן מצד השלטון בבודפשט. היחסים הקרובים בין אורבן לבין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא היו רק ידידות אישית, אלא גם קרבה אידיאולוגית ימנית, ששני המנהיגים היו המובילים שלה בעולם המערבי, עוד לפני בחירתו של דונלד טראמפ.

הזוג נתניהו עם ויקטור אורבן ורעייתו (צילום: תקשורת ראש הממשלה)
הזוג נתניהו עם ויקטור אורבן ורעייתו (צילום: תקשורת ראש הממשלה)

לנוכח העובדה שכל ההחלטות במסגרת מועצת האיחוד האירופי - החל מדרג השרים ועד המנהיגים - מתקבלות רק בהסכמה בפה אחד של כל המדינות החברות, נתניהו ראה במשך שנים את ידידו אורבן בתור האמצעי היעיל ביותר לבלום החלטות ביקורתיות נגד ישראל.

ביולי 2017, היה נתניהו אורח כבוד בפסגת ראשי הממשלות של ברית וישגראד - הונגריה, פולין, צ'כיה וסלובקיה - שהתקיימה בבודפשט. נתניהו ניצל את הפגישה הסגורה כדי להאשים כי האיחוד האירופי מתנהל "בטירוף" כאשר הגוש מתנה כל התקדמות ביחסים עם ישראל בהתקדמות מקבילה בתהליך השלום. בדבריו של נתניהו מהחדר הסגור, שהודלפו לתקשורת, הוא גם פנה לעמיתיו כדי שיפעילו את כוחם כדי להשפיע על מדיניות האיחוד. באותה תקופה, בארבע המדינות עמדו ממשלות ימניות, כיום נותר רק אורבן.

הנשיא בוז'י הרצוג עם הנשיאה קטלין נובאק, נשיאת הונגריה לשעבר (צילום: עמוס בן גרשון, לע''מ)
הנשיא בוז'י הרצוג עם הנשיאה קטלין נובאק, נשיאת הונגריה לשעבר (צילום: עמוס בן גרשון, לע''מ)

גם מאז טבח ה-7 באוקטובר, הקפידה הונגריה להביע תמיכה חד משמעית בישראל. שר החוץ סיירטו ביקר בישראל, גם הנשיאה קטלין נובאק, שהתפטרה בחודש שעבר בשל חנינה לפדופיל, קיימה ביקור סולידריות בישראל בנובמבר האחרון. אולם דווקא אורבן, הידיד הקרוב, עדיין לא הגיע לארץ מאז תחילת המלחמה.

במקביל, כדאי להסתכל גם על החברות הקרובות האחרות שעמם הונגריה לטפח את הקשר. השלטון בבודפשט נחשב לבעל הברית הקרוב ביותר של רוסיה בתוך האיחוד האירופי ונאט"ו, תוך התנגדות נחרצת לסיוע צבאי לאוקראינה, כאשר גם ההסכמה של אורבן להעניק סיוע כלכלי לקייב התקבלה רק אחרי שהבטיח לעצמו הפשרה של מיליארדי אירו מוקפאים. גם הקשר עם סין התחזק ובייג'ינג קיבלה לאחרונה אישור להציב כוחות משטרה בתוך הונגריה. בחודש שעבר, אף ביקר סיירטו באיראן ושיבח את שיתוף הפעולה בין המדינות.

שר החוץ של סין וואנג יי נפגש עם שר החוץ ההונגרי פטר סיירטו בבודפשט (צילום: REUTERS/Bernadett Szabo)
שר החוץ של סין וואנג יי נפגש עם שר החוץ ההונגרי פטר סיירטו בבודפשט (צילום: REUTERS/Bernadett Szabo)

על אף שעדיין מוקדם להכריז רשמית על סיום ירח הדבש בין ישראל לבין הונגריה, מדובר באיתות אזהרה בולט עבור ממשלת ישראל. אחרי שבעלות הברית המרכזיות - החל מארה"ב ועד בריטניה, גרמניה וצרפת - החריפו את הטון בביקורת על ישראל בימים האחרונים ויש מדינות שגם מתחילות לעצור או להאט את שיתוף הפעולה הצבאי לנוכח התמונות מרצועת עזה, אובדן התמיכה של אורבן יהיה עדות משמעותית ל"צונאמי" המדיני ששוטף אותנו.