מדהים. דווקא בעידן של קריסת קונספציות כתוצאה מקטסטרופת 7 באוקטובר, מסתמנת וצוברת נוכחות מחודשת ומתריסה קונספציה ישנה־חדשה, שסכנתה ואיומיה התעצמו באחרונה. דונלד טראמפ שמה.

משפחות החטופים בעצרת התפילה ההמונית: "לא שאלו אותם אם הם מאמינים כשנחטפו"
"אפילו תודה לא אמרו": שרה נתניהו בביקורת חריפה על החטופים

במאמרי דעה שמתפרסמים באתרים נקראים, בהתבטאויות שמדווחות בשם פוליטיקאים, ובתגובות למהלכים שנויים במחלוקת בתחום יחסי ישראל וארה"ב – צצים לאחרונה ביטויי אהדה וחיבה לטראמפ. ביטויים שמבקשים להסביר ולשכנע עד כמה הוא עדיף על פני ג'ו ביידן, וכמה חשוב שייבחר שנית כנשיא.

לא מכבר פורסם סקר שהעלה ש־44% בקרב הישראלים מעדיפים את טראמפ כנשיא, ובין מצביעי נתניהו 72% מעדיפים את טראמפ. במילים אחרות, קונספציית טראמפ טובה לישראל וכדאי להפיצה. זאת תפיסה שהיא לא רק בגדר הימור, אלא גם מסוכנת, מאיימת והרסנית לארה"ב, לעולם החופשי, ובעיקר לישראל. כמעט מיותר לציין שישראל היא מדינה שידידותה עם ארה"ב היא מסורת, מדינה שנתמכת ונעזרת על ידי ארה"ב יותר מכל מדינה אחרת בעולם.

בבירות מעצמות המערב וארצות דמוקרטיות מרכזיות, ההערכות שלפיהן לטראמפ סיכויים להיבחר שנית כנשיא ארה"ב הן סיוט, חלום ביעותים. הוא זכור במקומות הנ"ל כמי שהרס את מעמדה של ארה"ב כמעצמת־על משפיעה ומובילה. כמי שהעליב והשפיל מעצמות כגרמניה, צרפת ובריטניה. כמי שהעריץ רודנים כמו ולדימיר פוטין והתרפס בפניהם, והתפאר ברומן האהבים שיש לו עם שליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג־און. גם בקרב שגרירים ודיפלומטים בכירים וותיקים במטה האו"ם בניו יורק מדברים בחלחלה על סיכויי טראמפ להיבחר שנית כנשיא.

טראמפ תקף השבוע יהודים שמצביעים לדמוקרטים כמי "ששונאים את עצמם וצריכים להתבייש". נו, באמת. מי שמעז ומדבר על יהודים? טראמפ הרי טען ש"היטלר עשה דברים טובים", וכתמורה על אמירה חולנית, מטורפת ומבעיתה זו הוא עוד מבקש את קולות היהודים בארה"ב? הליגה נגד השמצה נחפזה ופרסמה הודעה לעיתונות שגינתה את דברי טראמפ על דפוסי ההצבעה של היהודים כ"כאנטישמית".

בעל טור ב"ניו יורק טיימס" פרסם השבוע מאמר תחת הכותרת "רוצים לדעת מה טראמפ יעשה? הקשיבו למה שהוא אומר". הכותב מפרט רשימה לא קצרה של ביטויים שהשמיע טראמפ בשנים האחרונות, שמכל אחד מהם עולות ומשתמעות באופן הכי ברור הגזענות שלו, שנאת הזר והאיבה לבני מיעוטים, כולל יהודים. מאמר שהוא תמצית מפחידה של הצפוי מקונספציית טראמפ. במיוחד לישראל.

אלוהים ישמור

לא זכור בהיסטוריה האלקטורלית של המרוצים לנשיאות בארה"ב מועמד שמכריז ומודיע בגלוי מה יעשה אם וכאשר ייבחר כנשיא – ומה יעשה אם וכאשר יפסיד. זה בדיוק מה שטראמפ מצהיר מאז שנקבע שהוא יהיה המועמד הרפובליקני לנשיאות 2024. הוא הודיע כי כנשיא, דבר ראשון בכוונתו לחון ולשחרר את כל הנאשמים המרצים עונשי מאסר על השתתפותם האלימה והרצחנית במתקפה על בניין הקפיטול.

הוא הודיע כי יעצור ויפעל למאסרם של הבכירים שלדעתו הפריעו לו במילוי תפקידו כנשיא ולא שמעו להוראותיו. השבוע גם הודיע לאזרחי ארה"ב כי אם יפסיד בבחירות ולא ייבחר, "יישפך דם באמריקה", ו"אלו יהיו הבחירות האחרונות בארה"ב". לא פחות ולא יותר.

במילים פשוטות, דונלד טראמפ מבהיר מראש ובאופן חד־משמעי שהוא לא יקבל את תוצאות הבחירות לנשיאות אם הן לא תהיינה לטובתו, וכבר אומר ומסביר מראש שאם ג'ו ביידן ינצח, "התוצאות יהיו גנובות". זה לא מצחיק. זה מפחיד.

מה שמדאיג בנוגע לקונספציית טראמפ המסוכנת הוא החשש שהיא מהווה חלק מהתנהלותו המפוקפקת של ראש הממשלה בנימין נתניהו מול הנשיא ביידן. אין להוציא מכלל סבירות שנתניהו אכן חושב שמותר, ועל כל פנים לא נורא כל כך, להתגרות בביידן ולהתעמת מולו, כי בבחירות לנשיאות בעוד חודשים אחדים הוא יפסיד ובמקומו ייבחר דונלד טראמפ, מי שהיה ידידו הגדול.

הנורא בשיקול הזה הוא שגם אם טראמפ ינצח ויאכלס את הבית הלבן לארבע שנים, הוא יהיה אסון לישראל. מה שנתניהו לא קולט ולא רוצה לקלוט, הוא שטראמפ של היום איננו טראמפ של לפני ארבע שנים. לא רק שהוא איננו ידיד של נתניהו, הוא מלא לעג, ביטול וזלזול כלפי נתניהו.
"העובדה שביידן הוא הנשיא בעת המלחמה נגד חמאס היא מתת שמיים", אמר בשיחה בכיר יהודי ותיק ומוערך בקהילה. "אם טראמפ היה הנשיא כעת, אולי אחרי לחצים הוא היה שולח קצת נשק לישראל. אבל ברור שהוא לא היה יוזם ומעלה על דעתו להציע 17 מיליארד דולר סיוע פיננסי לישראל בעת מלחמה".

דונלד טראמפ על ישראל, בריאיון בפוקס ניוז (צילום :פוקס ניוז)

ההצהרות שהשמיע טראמפ בימים האחרונים בנוגע למלחמה שמנהלת ישראל נגד חמאס ודרישתו להפסקת אש מיידית, הן הוכחה לסכנה לישראל הצפויה ממנו אם ייבחר כנשיא. אלוהים ישמור.

למעשה, מצבו כמועמד של טראמפ איננו טוב ומעודד. אישית אין לו כסף, ועורכי הדין שלו הודיעו כי הוא לא יוכל לעמוד בתשלום הקנסות בסכום של כ־400 מיליון דולר שהוטלו עליו. לפי דיווחים מעודכנים, גם לקמפיין הבחירות שלו אין כסף ואין תורמים. עיתונאים מדווחים כי הקמפיין איננו מאורגן ואיננו מסודר, ופעילים בכירים עוזבים.

בשורה התחתונה, המסקנה היא שקונספציית טראמפ המחלחלת בקרב ישראלים לא מעטים היא לא רק הזויה ומופרכת, היא אסון לישראל.

[email protected]