נשיא צרפת עמנואל מקרון שוחח (היום) עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ולאחר שהביע סולידריות עם העם הישראלי לנוכח תקיפת טרור והזכיר כי שחרור החטופים מהווה קדימות מוחלטת של צרפת, הוא חזר על קריאתו להפסקת אש מיידית בעזה והביע את דאגתו לנוכח הפעולות של ישראל במתחם בית החולים שיפא.

בח'אן יונס מבועתים: צה"ל פשט על בית חולים נוסף, כל התקשורת קרסה
לישראל ירד האסימון: משוואת הבלהות שתדחוק את נסראללה מעבר לליטני

מקרון חזר על התנגדותו הנחושה לפעולה ברפיח. הוא הזכיר כי העברה כפויה של האוכלוסייה תהווה פשע מלחמה על פי החוק הבינלאומי וכי עתידה של עזה הוא במסגרת מדינה פלשתינאית באחריות הרשות הפלסטינית.

על פי נשיאות צרפת, השניים דנו במצב ההומניטרי שאין להסכים לו בעזה והדחיפות בהכנסת סיוע מסיבי בגלל הסכנה המידית של רעב ומניעת הנכסים הבסיסיים מאוכלוסיית עזה. מקרון עמד על כך שישראל תפתח מיד וללא תנאי את כל נקודות המעבר לרצועת עזה ובמיוחד מעבר קרני, עם דרך יבשתי ת ישירה מירדן ונמל אשדוד.

רפיח (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
רפיח (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

מספר המשאיות צריך להיקבע באופן שקוף בתיאום עם האו"ם. צרפת נכונה לשיתוף עולה מוגבר. מקרון קרא, בימי הרמדאן, למנוע כל צעד שיביא להתלקחות בירושלים ובגדה. הוא קרא לשמור על הסטטוס קוו ההיסטורי של המקומות הקדושים בירושלים. הא גינה בתקיפות  את את ההודעות האחרונות של ישראל בנושא ההתנחלויות המנוגדות לחוק הבינלאומי. הוא הזכיר כי צרפת ואירופה נקטו צעדים ראשונים נגד מתנחלים האשמים במעשי אלימות נגד אזרחים פלשתינאים. צרפת מתכננת צעדים נוספים בתיאום עם שותפותיה.

מקרון מסר לנתניהו על כוונת צרפת להגיש למועצת הביטחון של האו"ם הצעת החלטה שתקרא להפסקת אש מיידית ובת קיימא שתניח יסודות לפתרון קבע של הסכסוך. פתרון שתי המדינות נותר הפתרון היחידי שיענה על צרכי הביטחון של ישראל והשאיפות הלגיטימיות של הפלסטינים.

הוא מחייב הקמת מדינה פלסטינית שתכלול את עזה והתגייסות מרצון אמיצה של המנהיגים הפוליטיים הישראלים והפלסטינים למען השלום.
מקרון הדגיש את הנחיצות להתקדם לפתרון דיפלומטי ולמנוע כל הסלמה בין ישראל ולבנון. באמצעות יישום מלא של החלטה 1701 של מועצת הבטחון. צרפת תמשיך להעביר מסרים של איפוק לשחקנים האזוריים , בתוכם איראן, כדי למנוע התלקחות אזורית.

בנימין נתניהו (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
בנימין נתניהו (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

בתוך כך, מקרון ועבדאללה מלך ירדן קיימו גם הם שיחה טלפונית שבה דנו במצב ההומניטרי נטול ההצדקה בעזה ועמדו על החיוניות בהשגת הפסקת אש מיידית ובת קיימא כדי לאפשר שיגור מסיבי של סיוע והגנה לאוכלוסייה האזרחית. מקרון הזכיר כי שחרור כל החטופים נותר הקדימות המוחלטת עבור צרפת.

השניים הזכירו את התנגדותם ההחלטית למערכה ישראלית ברפיח דאגתם נוכח הפעולות של ישראל בבית החולים אל-שיפא. עזה נותרה שטח פלסטיני והעברה בכפיה של האוכלוסייה תהווה פשע מלחמה על פי החוק הבינלאומי. שני המנהיגים הזכירו את כלל המחויביות של ישראל על פי החוק הבינלאומי.

אין הצדקה לחשוף את האוכלוסייה לסכנת רעב וחיוני לאפשר גישה הומניטרית בכל המעברים, במיוחד קרני. השניים הסכימו להמשיך בשותפות ההומניטרי לטובת אוכלוסיית עזה. צרפת הזכירה את החשיבות לשמור על הסטטוס קוו ההיסטורי על המקומות הקדושים בירושלים והצדיעה לתפקידה של ירדן בהקשר זה.

היתקלות צה"ל במחבל בבי"ח שיפאא (צילום :דובר צה"ל)

השניים החליטו להמשיך במאמצים ליישומו האפקטיבי של פתרון שתי המדינות הכולל הקמת מדינה פלסטינית שתכלול את עזה. מקרון הודיע כי צרפת, בתיאום עם חברות מועצת הבטחון וקבוצת המגע הערבית מכינה הצעת החלטה שתקרא להפסקת אש שתקרא להפסקת אש מיידית והנחת יסודות לפתרון פוליטי בר קיימא של הסכסוך.