האיש האחרון שרשאי להתערב ולפעול בתחום יחסי ישראל וארה"ב הוא רון דרמר, וזו לא סתם הערכה ספקולטיבית. מדובר במסקנה מתבקשת ובלתי נמנעת למי שמודע לאופן ההנהלות וליעדים שחתר להשיג בתקופת כהונתו כשגריר ישראל בוושינגטון בין השנים 2021-2013. באותה העת, הכינוי המקובל והרווח שלו היה "האיש של נתניהו בוושינגטון".

גם טראמפ מעורב: ארה"ב, סעודיה וישראל בדרך ל"מגה דיל" בעזה
דרמר היה האדם הלא נכון במקום הלא נכון, וגם אצל טראמפ הוא יישאר כך

ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן (צילום :איתי בית-און / לע״מ, סאונד: יחזקאל קנדיל / לע״מ)

אין בישראל בזירה הפוליטית עוד אדם שהזיק כמוהו והשקיע כל כך הרבה מרץ וזמן כדי להפוך את התמיכה האמריקאית בישראל לנושא פוליטי ומפלגתי, עד כדי שהנושא הפך למוגבל ובלעדי למפלגה הרפובליקנית בלבד. דרמר עצמו, שגדל במיאמי-ביץ', הוא רפובליקני ימני קיצוני שזוהה בעבר כשייך לפלג "מסיבת התה".

על כן, בשנות שהותו בוושינגטון דרמר הצליח לגרום לסדק. ליתר דיוק, הוא גרם להרס התמיכה הדו-מפלגתית בישראל - שהייתה מסורת ונוהל קבוע ומקובל שעבר מנשיא לנשיא ומממשל לממשל, כמעין מסורת. בשנותיו הראשונות שלו בוושינגטון, כיהן נשיא דמוקרטי - ברק אובמה. מדובר במצב בלתי נסבל לרפובליקני ימני-קיצוני כדרמר.

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו שמינה ושיגר את דרמר לוושינגטון לא אהב את אובמה - עובדה שסייעה והמריצה עוד יותר את מאמציו של השגריר דאז לייצב את התמיכה האמריקאית בישראל לעיסוק בלעדי לרפובליקנים. דיפלומט ישראלי ותיק ובכיר שביקר בוושינגטון, אמר בשיחה שלא לייחוס כי "דרמר הרס את מסורת התמיכה הדו-מפלגתית בנוהל חניבעל".

ג'ו ביידן וברק אובמה (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן וברק אובמה (צילום: רויטרס)

עם כן מדובר באדם יהיר, מלא בעצמו שמזלזל בכל מי שעומד מולו. הוא לא הביא בחשבון שהתמיכה בישראל בקרב הדמוקרטים היא כל כך איתנה, כל כך יציבה, מעוגנת ומובטחת - ועכשיו, הוא מרגיש את זה. לפי דיווחים, דרמר השוהה בוושינגטון, התפרץ בשיחה עם בכירים אמריקאים, נופף בידיו וצעק. מה הפלא? הם דמוקרטים, נאמנים ומסורים לישראל. דואגים לישראל יותר מאשר איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'. זה מדי הרבה, טו מאץ', לרפובליקני בדם, ימני-קיצוני כמוהו.

כל הגיחות שרון דרמר קיים לושינגטון, לפני ה-7 באוקטובר, במטרה להשיג פגישה בין הנשיא ביידן לנתניהו - הסתיימו בכישלונות. מכל ביקור חשאי שלו הוא חזר בידיים ריקות. כנראה שגם הביקור הנוכחי, בלווי ראש המל"ל צחי הנגבי, יסתיים בכלום. זאת כנראה הסיבה לשיחה הטלפונית בין הנשיא ג'ו ביידן לראש הממשלה נתניהו.

שגרירות ישראל בוושינגטון, ארצות הברית (צילום: REUTERS/Gary Cameron)
שגרירות ישראל בוושינגטון, ארצות הברית (צילום: REUTERS/Gary Cameron)

פרשנים בישראל כותבים באחרונה על התערערות התמיכה בישראל בקרב דמוקרטים, על מה שהם מגדירים "הפלג הפרגרוסיבי". הם מגזימים בהערכות על השפעת הפלג הזה. הם כנראה גם אינם מודעים לעובדה שבקרב המפלגה הרפובליקנית קיים פלג ימני-קיצוני בועט, שדובריו מפיצים השקפות גזעניות של עליונות לבנה ומתבטאים לעיתים בסגנון נאצי. חלקם, מצולמים ומתועדים - כמי שהשתתפו והובילו את ההתקפה על בניין הסנאט.