מי הפוליטיקאים החברים בוועדה? אי אפשר להאשים את יאיר נתניהו בכך שהוא זה שקובע את סדרי האבטחה שלו. תגובת משפחת נתניהו, שלפיה את סדרי האבטחה של ראש הממשלה ובני משפחתו קובע שירות הביטחון הכללי, היא בדיה.

חדשות 12 חשפו ידיעה מקוממת על יאיר נתניהו: שאלה אחת נותרה פתוחה
יומני נתניהו חושפים: מה עשה רה"מ ב-7 באוקטובר | הלו"ז המלא

על קביעת המאובטחים אחראית ועדת שרים שמורכבת מאישים פוליטיים ושבראשה עומד ראש הממשלה עצמו, והיא זו שמנחה את השב"כ את מי לאבטח. אגב, בין חברי הוועדה אין אף לא נציג אחד של השב"כ. חברי הוועדה מתחלפים בכל פעם שבה ראש הממשלה מתחלף, ולכן יהיה נכון לומר בזהירות המתבקשת כי את סדרי האבטחה של ראש הממשלה ומשפחתו קובעת ועדת פוליטיקאים, מקורביו של ראש הממשלה שמונו על ידיו.

בראש הוועדה, הנקראת "ועדת שרים לענייני שב"כ", עומד כאמור ראש הממשלה, וחבר בה השר ישראל כ"ץ, שמאובטח מתוקף היותו שר החוץ, תפקיד הנחשב לסמל שלטון. עוד בוועדה - השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שהיה במשך שנים אחד היעדים של השב"כ, ונחשב בעבר לבדוקאי של המשטרה והשב"כ. חבר נוסף הוא שר הביטחון יואב גלנט, שמתוקף תפקידו נחשב גם כן לסמל שלטון ומאובטח אף הוא בידי השב"כ. בוועדה חברים גם שר המשפטים יריב לוין, שבתקופות נבצרות ממלא את מקומו של בנימין נתניהו, ושר החינוך יואב קיש.

הוועדה המיוחדת פטורה מלדון באבטחתם של שבעה אישים הנחשבים סמלי שלטון, שאותם מחויב השב"כ לאבטח: נשיא המדינה, ראש הממשלה, שר הביטחון, שר החוץ, יו"ר הכנסת, ראש האופוזיציה ונשיא בית המשפט העליון. ועדת השרים לענייני שב"כ היא זו שקובעת לאיזה סל אבטחה יזכו שרי הביטחון לאחר פרישתם, ומי מהם יהיה זכאי לאבטחה בעת שהותו בחו"ל. יש לציין שחלק מהמאובטחים שזוכים לאבטחה בעת נסיעותיהם לחו"ל אינם מאובטחים בעת שהותם בישראל.

את סמלי השלטון, ובהם ראש הממשלה נתניהו ובני משפחתו, מאבטחים אנשי יחידת 730 – היחידה הממלכתית לאבטחת אישים ומשלחות של השב"כ. עד לפני מספר חודשים אובטחו רעייתו ובניו של ראש הממשלה על ידי יחידת "מגן", יחידה ממלכתית לאבטחת שרים במשרד ראש הממשלה המאבטחת את מי שאינם סמלי שלטון.

בתחילת חודש מרץ בשנה שעברה, אחרי יום של מחאות נגד הרפורמה המשפטית, התקבצו אלפי מפגינים מחוץ למספרה בכיכר המדינה בתל אביב, בעת ששרה נתניהו הגיעה לשם. המפגינים חסמו את היציאה מהמספרה, ונתניהו חולצה מהמקום כעבור כמה שעות בסיועם של שוטרים ופרשים.

בעקבות זאת החליטה הוועדה לאשר את העברת האחריות על אבטחתם של שרה, אבנר ויאיר נתניהו ליחידת 730 של השב"כ, ומאז הם מאובטחים כסמלי שלטון. יאיר נתניהו, שיחגוג 33 בקיץ הקרוב, מאובטח במיאמי על ידי מאבטחים מהיחידה לאבטחת אישים של השב"כ, שמתחלפים כל שבועיים.

נתניהו הבן, ראוי לציין, זוכה במה שלא זכו ילדיהם של ראשי ממשלה אחרים. בנו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט למד בסורבון, צרפת, בעת מלחמת לבנון השנייה ולא אובטח. גם בתו של אהוד ברק התגוררה בארה"ב בעת שאביה היה ראש ממשלה ולא אובטחה.

לאחרונה פורסם כי אופיר גוטלזון, ישראלי ממובילי המחאה המתגורר בפאלו אלטו בקליפורניה, קיבל מסרון ושיחת טלפון ממטה השב"כ בתל אביב, והתבקש שלא לחשוף את המקום שבו מתגורר בנו של ראש הממשלה בחו"ל. אלא שהשיחה לא השיגה את מטרתה, ובאותו שבוע נחשף במדויק הבניין שבו מתגורר יאיר נתניהו. יש להניח שהחשיפה תביא לכך שהוא ייאלץ לעבור להתגורר במקום אחר, כדי להבטיח את ביטחונו.

משהוחלט שיש להעניק אבטחת שב"כ לבנו של ראש הממשלה, היה ברור שקופת המדינה היא זו שתישא בהוצאות. על פי פרסום של חדשות 12, עלות אבטחתו של יאיר נתניהו בחו"ל מסתכמת בכ־2.5 מיליון שקל בשנה. הסכום מורכב משכרם של המאבטחים, אש"ל, טיסות של המאבטחים, מגורים בדירה צמודה לנתניהו ג'וניור, ונהג מקומי ורכב שכור.

אבטחה לכל החיים

אבטחת משפחת נתניהו מקוממת בעיקר על רקע העובדה שבני משפחות של ראשי ממשלה קודמים לא אובטחו על ידי השב"כ. ליהיא לפיד, רעייתו של ראש האופוזיציה יאיר לפיד, אובטחה בעת שבעלה כיהן כראש הממשלה על ידי מאבטחי יחידת "מגן" של משרד ראש הממשלה, וכך גם רעייתו של נפתלי בנט.

זכור האירוע שבו לפיד החליט לפני קצת יותר משנתיים, לפני שמונה לראש הממשלה, שלא להמתין למאבטחים – ונסע לבדו מתל אביב לירושלים, בנימוק שהוא ממהר להצבעות. בשב"כ ראו זאת בחומרה רבה, ואחד מבכירי השב"כ הגיע לביתו של לפיד כדי לחדד עמו נהלים. הוא עשה זאת לאחר שלפיד נהג כך גם כראש האופוזיציה.

אבטחת אישים הפכה לסמל מעמד, שעלה במשך שנים רבות כסף רב. שרי הממשלה תבעו לקבל אבטחה, וראו במאבטח שניצב מאחוריהם כשאוזנייה תחובה באוזנו ביטוי לחשיבות שהם ייחסו לעצמם. מרבית השרים לא היו מאוימים מעולם, אבל הם זכו לאבטחה יקרה על חשבון המדינה.

היה גם מי שסירב בתוקף להסכים לכך שיאובטח, ושילם על כך בחייו. שר התיירות רחבעם זאבי ז"ל האמין שבעזרת הנשק האישי שלו הוא יוכל להגן על עצמו, ונרצח בעיצומה של האינתיפאדה השנייה, בעת ששהה במלון "הייאט" בירושלים. זאבי, שכמה שנים קודם לכן כיהן כיועצו של ראש הממשלה יצחק רבין לענייני טרור, דחה בתוקף את אזהרות השב"כ. מי שהתנקשו בחייו ידעו שהוא אינו מאובטח. בשב"כ אמרו לאחר הרצח כי היו צריכים להתעקש על אבטחתו.

בתקופה שבה קיים איום ממשי על חייהם של מי שמשרתים במערכת הביטחון, נדרשת יחידה מיוחדת לאבטח את הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי. מדובר ביחידה מטכ"לית שמורכבת מלוחמים בצה"ל, שהוכשרה למשימה על ידי יחידת האבטחה הממלכתית של השב"כ. לאבטחה מיוחדת זוכים במקרים רבים גם אלופי המטה הכללי. גם מפכ"ל המשטרה מאובטח על ידי מאבטחים של משטרת ישראל, שהוכשרו במיוחד למשימה, מחשש שעבריינים בעולם התחתון ינסו לפגוע בו.

בסוף חודש אפריל 2023 החליטו שרי הקבינט המדיני־ביטחוני להצביע בעד החלפת כל חברי הוועדה המייעצת לאבטחת סמלי השלטון, שבהם כלולים, כאמור, גם בני משפחתו של ראש הממשלה. ד"ר יורם טורבוביץ', שמונה לתפקיד בתקופת ראש הממשלה בנט, הוחלף, ובמזכירות הממשלה הבהירו ש"כל ממשלה שנכנסת לתפקידה קובעת מי יכהן בוועדה בתקופת כהונתה".

המשמעות לצעד זה מובנת וברורה. מדובר בוועדה בעלת זיקה פוליטית, שמבצעת את החלטות ראש הממשלה, שמועברות באמצעותה לביצוע לשירות ביטחון כללי.

בקרוב, כשתשמעו שוב את המשפט הנדוש שנמסר בתגובה "משרד ראש הממשלה לא קובע את סדרי האבטחה של משפחת נתניהו, אלא רק השב"כ", ראוי שתפרצו בצחוק גדול, ותזכרו איך עובדת הקומבינה. עכשיו אתם יודעים מי באמת קובע מי יהיה מאובטח על ידי השב"כ, ואיך מתנהלים העניינים.

לאחרונה החליטה הוועדה המיוחדת לאבטח את ראשי הממשלה לכל ימי חייהם. ראש הממשלה נתניהו לא היה שותף להחלטה. הוא קיבל בהכנעה את מה שהוחלט בוועדה שבראשה הוא עומד, ובאופן מפתיע לא התנגד. מדובר בשיטה מושחתת, שראוי כי תעבור מהעולם. מי ששותפים לה נושאים את שם הביטחון לשווא.

[email protected]