על רקע האיומים שיוצאים מאיראן מאז החיסול של הבכיר האיראני בדמשק, נראה שמדינה שלמה אבדה את זה לחלוטין. זה התחיל באמירה חסרת אחריות של ראש אמ"ן, האלוף אהרון חליוה שאמר במפגש של ראשי זירות: "אמרתי לא פעם ולא פעמיים שלא בטוח שהרע ביותר מאחורינו, ואנחנו לפני ימים מורכבים". לא ברור מה האלוף חליוה ניסה לעשות. ההימור הכי טוב שניתן לחשוב עליו הוא ׳כסתח עצמי׳, ניסיון למצב את עצמו כמי שהתריע והזהיר. ברור לו שמסתכלים עליו עכשיו בזכוכית מגדלת והנה הוא שוב, בוחר את טובתו האישית על פני טובת הציבור. 

כשמנתחים אנשים בעלי שיגעון גדלות ונרקסיזם רואים דפוס ברור, השיקולים המנחים את התנהגותם קשורים באופן מובהק לטובתם האישית בלי לתת שום משקל להשלכות שיכולות להיות להתנהגותם על הסביבה. אחרת לא ברור מה מטרתה של אמירה כה חסרת אחריות, שמחוץ לייצר פאניקה בציבור ולשחק לזרועותיהם של אויבנו, היא לא מועילה למורל הלאומי.

לוחמי צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)
לוחמי צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)

כשחלויה פלט את המשפט האומלל שלו, הוא ניסה להגיד – התרעתי אז אל תבואו אליי בטענות אם יקרה משהו. מה שהוא לא לקח בחשבון זה את ההשפעה שתהיה לכך על הציבור בישראל ועוד יותר – המסר שדבריו מעבירים לאויבנו. ניתוח סנטימנט של הטקסטים ברשתות והודעות הוואטסאפ לאחר דבריו של ראש אמ"ן שיקפו את רמת החרדה והלחץ שדבריו יצרו. 

אבל זה לא רק חליוה. צה״ל הודיע על עוצר יציאות וגיוס מילואים. רשת CNN דיווחה כי כוחותיה של ארה"ב באזור נמצאים בכוננות שיא. כל אלו הובילו להתנפלות של צרכנים על רשתות המזון ברחבי הארץ. בסניפים של רשתות המזון הגדולות נצפו תורים ארוכים ומדפים מתרוקנים במהירות ועיריות הודיעו כי הן רוכשות גנרטורים למצבי חירום ובמשרד האוצר באמת היה חשש מהמוני אזרחים שמרוקנים את הבנקים מכספם. 

ישראל באופן כללי מתנהלת כמו כלבלב מפוחד שנבח על כלב גדול ממנו ואז רץ להסתתר מאחורי שיח. מקבלי ההחלטות חייבים להבין – זה לא החיסול שיביא לתוצאה שלילית, אלא התגובה שלנו אחרי החיסול תקבענה כיצד האויב יגיב. כאשר אנחנו לוקחים בעלות על הפעולה ומשדרים – אנחנו לא מפחדים, הציבור יתנהג בהתאם וגם האויב יקבל את המסר שלא כדאי לו להגיב. אמנם יש סיכוי טוב שהאויב יצא לידי חובה עם תגובה מגומגמת אבל לא יותר מזה. מצד שני כשאנחנו בפאניקה מטורפת, האויב יודע שזה ההזדמנות הטובה ביותר שלו. 

אלוף אהרון חליוה  (צילום: דובר צה''ל)
אלוף אהרון חליוה (צילום: דובר צה''ל)

צריך להבין משהו על פחד. זה הרגש הכי פרימיטיבי שיש, שמתפשט הכי מהר שאפשר וברגע שהפחד משתלט על האזורים הרציונאליים במוחנו – אנחנו חוזרים להתנהגויות הישרדותיות. זה המצב האידיאלי לאויבנו זה המצב שבו הכי קל לאיים עלינו. מבצע הרגעה לאומי התנהל בערוצי הטלוויזיה והודעת דובר צה"ל דניאל הגרי בשידור ישיר לאומה בכל ארבעת ערוצי השידור נשמעה כמו גיבוב קלישאות חסר תכלית.

נסראללה הוא אמן בתחום הלוחמה הפסיכולוגית ויותר מכך, הוא מכיר את הציבור הישראלי ואת הדינאמיקה פה כמו את כף ידו. לכן הוא יודע היטב איזה מסר להעביר כדי ללבות את האש. נסראללה טען בנאומו כי "העיתוי של התגובה האיראנית והמיקום והעוצמה הם בידו של האימאם חמינאי, מנהיג איראן. על כל אחד להכין את עצמו ולהיזהר כאשר הצד האיראני מגיב לתקיפה בקונסוליה וישראל תגיב לתגובה האיראנית". הוא איים כי בחיזבאללה מוכנים בכל הכוח למלחמה אם ישראל תתקוף את לבנון ותצא למלחמה כוללת.

מה נסראללה עושה פה בעצם?

בני אדם לא יודעים להתנהל ולתפקד במצבי חוסר וודאות. המוח שלנו עובד בכדי לייצר דפוסי וודאות, והוא מעדיף תוצאה שלילית וודאית על פני תוצאה חיובית לא וודאית. אנשים העדיפו לקבל את השוק בוודאות ולסיים את הניסוי בהשוואה לאפשרות שבה הציעו להם לקבל שוק בסבירות של 50%, שלא יודעים מתי הוא יגיע. זו גם הסיבה לכך שבאיראן מתמהמהים עם התגובה. כדי להביא את החששות והלחץ שלנו לשיא. 

חסן נסראללה (צילום: רשתות ערביות)
חסן נסראללה (צילום: רשתות ערביות)

את התשובה לכוונות של איראן. שלא באמת מעוניינת במלחמה – אלא בהפחדה ולוחמה פסיכולוגית, ניתן למצוא בדבריו של גורם ברפובליקה האסלאמית שאמר כי מדינתם לא תסטה מהגישה שנקטה מאז אוקטובר, כדי להימנע מעימות ישיר עם ישראל וארה"ב, ובה בעת תמשיך לתמוך בבעלות בריתה האזוריות שפגעו בישראל, בכוחות ארה"ב ובתעבורה הימית בים האדום.

אנחנו שוב רואים שלישראל אין אסטרטגיה למבצעי תודעה. אסטרטגיה כזו מייצרת קו אחיד וברור של מסרים ותגובות שמתוכו מתודרכים כל מקבלי ההחלטות בדרג הצבאי והמדיני. כאשר אין אסטרטגיה תודעתית ברורה, התוצאה עשויה לגרום נזק חמור בהרבה מנזק צבאי. חוסר היכולת להתמודד תודעתית פוגעת במורל הלאומי, מחלישה אותנו ומייצרת כאוס מוחלט. כדאי שמישהו יתעשת ויבין שמדינת ישראל חייבת להפסיק לפחד מפתיחת חזית בצפון. באופן אירוני הדרך היחידה שבה נוכל להימנע מפתיחת חזית בצפון היא שנפסיק לפחד ממנה כל כך.