באוקטובר 1993 נפתח סניף מקדונלד'ס ראשון בישראל בקניון איילון ברמת גן. נקלעתי לזירה ואני זוכר את התורים הארוכים שהסתרכו מקניון איילון בואכה בני ברק בדרך לקציצת הבקר המיוחלת. היו אלה ימי הסכמי אוסלו העליזים. כל הגופים העסקיים הבינלאומיים שהסתתרו מאחורי הקלעים מחשש החרם הערבי הגיחו ממחבואם. מקדונלד'ס הייתה אחת מהן. נסטלה השוויצרית הייתה נוספת.

"בעתיד כל עולם האבטחה ייראה כמו Liquid360"
תל אביב, אחרייך: רמת גן מכפילה את מחירי החנייה בכחול לבן

והיו גם האחים ספרא שהחביאו עד ההסכמים את בעלותם על הבנק הבינלאומי ויצאו לקדמת הבמה. בנקים אמריקאים כמו סיטי בנק גיששו את דרכם לישראל ואף התעניינו בקניית בנק לאומי. אלה היו פירות הסכמי השלום באוסלו שהפכו את ישראל לאחת המחובקות בעולם. יצחק רבין הפך למלך העולם בזכות קשריו עם הנשיא ביל קלינטון.

וכעת נחזור באכזריות חסרת רחמים לאפריל 2024. ישראל בחסות בנימין נתניהו הפכה משוויץ של המזרח התיכון למדינה כמעט מצורעת. הסיפור הוא לא טורקיה. אפשר לשרוד גם בלי הכול כלול. יש סיבה לדאגה מהפן העסקי הנוגע למדינות המערב הנאורות. הנגיד, פרופ' אמיר ירון, הודה בראיון שערכתי אתו שסר חינה של ישראל בעיני משקיעים בעולם. גם ישי דוידי, מייסד קרן ההשקעות פימי המצליחה בישראל, אמר דברים דומים.

הנורא מכול הוא שהיחס המבזה מגיע גם מארה"ב. הסנטימנט העסקי העיקרי שם הוא השטר הירוק עם הכיתוב IN GOD WE TRUST. כבר לפני יותר משנה החליטה, בשם אלוהי הכסף, חברת יוניליוור בעלת מותג הגלידות בן אנד ג'ריס, על ביטול זיכיון שיווק הגלידות בישראל בגלל המכירות בשטחים.

השיא השלילי נרשם השבוע כשדווח על החלטת עומרי פדן, זכיין מקדונלד'ס ישראל, למכור את הזכיינות לחברת האם. פדן הפיקח שעשה אקזיט מהסרטים, היטיב לקרוא את תמונת המצב ולא לעשות סקנדל מביך. יזם המותג החליט להתקפל בשקט ולא להיאבק במקדונלד'ס האמריקאית במהלך שעלול להזיק לכל הצדדים ולהסתיים בבכי.

האמריקאים אילצו אותו בפועל למכור רק מכיוון שבמלחמת עזה חילק אלפי קציצות לחיילים ופינוקים נוספים. זה המקום להזכיר לביביסטים כי פדן, ממובילי שלום עכשיו, העדיף את האינטרס הלאומי על פני העסק הפרטי שלו. אז כדאי שהם ילמדו ציונות מהי. 

עסקת מקדונלד'ס מוכיחה את חזרתו בדלת האחורית של החרם על ישראל. אמנם זה יהיה בשפה מכובסת מנומסת עם סיפוח זוחל, אבל התהליך כבר התחיל. עם כל הכבוד לעשרת מיליוני הישראלים, כוח הקנייה של מאות מיליוני המוסלמים בקציצות בשר, גלידות, עופות צלויים ומוצרי קוסמטיקה גדול בהרבה.

למרות הקטסטרופה המתרגשת, שום דיון לא נערך עדיין בממשלה כדי לבחון כיצד ניתן להילחם בתופעה או לפחות לבלום אותה. כנראה שזה משעמם את נתניהו, כמו אותה תושבת קריית שמונה שצעקה לעברו באחד הכנסים.  השאלת מיליון הדולר היא מדוע נוצר הסחף? מדוע חזרתנו לימים הקשים שלאחר מלחמת יום הכיפורים. 

התשובה פשוטה יחסית. ביבי מכר לנו עד היום את האגדה שאין קשר בין שלום עם הפלסטינים לביטחון. הוא הוכיח את זה בהסכמי אברהם שנחתמו עם האמירויות בזכות דונלד טראמפ. אבל כאן בדיוק הוא נתקע. יוזמת השלום עם ערב הסעודית התנפצה רק משום שנתניהו אינו מסוגל להגות את המילים "רשות פלסטינית" או "היום שאחרי". תנו לו את צמד המילים "ניצחון מוחלט" והוא יישן מעולה. וכן, התיאוריה שיש שלום בלי פלסטינים ובלי בטחון התנפצה לרסיסים.

דובר צה"ל דניאל הגרי בפנייה לתקשורת הזרה (צילום :דובר צה"ל)

אם נתניהו חושב רק על גורלו האישי מאשר גורל מדינתנו היקרה, כולנו נמשיך להתקדם בדרך הבטוחה להפוך למדינה המצורעת ביותר בעולם. עבדנו קשה מאוד ב-30 השנים האחרונות כדי להגיע להישגים הכלכליים יוצאי הדופן בזירה הבינלאומית. לא "חארם, שהכול כעת יירד לטמיון?    

הטור המלא יפורסם מחר במעריב