"אמא מה היה בסוף עם האיראנים? הם ירו עלינו טילים" 
"הכל בסדר בובי, הם ניסו אבל לא הצליחו, הצלחנו ליירט את כל הטילים"
"הקטן היה מבסוט, מה אפילו לא טיל אחד הגיע לפה?"
"לא, הצלחנו לעצור את כל הטילים לפני שהם אפילו נכנסו לישראל"
"אז למה אין לי קייטנת כדורסל היום"
"שאלה מצויינת בובי, לא תמיד לאמא יש תשובות"

השורה התחתונה של כל האירוע הייתה שאיראן שלחה מסר ברור: "העניין סגור". כל המבצע הזה היה מכור מראש והתוצאה הסופית שלו הייתה ברורה, לכן מאד הופתעתי לשמוע את אחד האלופים לשעבר, ועוד מחיל האוויר מתראיין היום בבוקר בטלוויזיה ומסביר שאיראן נכשלה ותצטרך לעשות חושבים כיצד להצליח יותר בפעם הבאה".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

זו הייתה קריאה כל כך מוטעית של המצב שנאלצתי לשפשף עיניים ולשאול את עצמי אם אלו האנשים שאנחנו סומכים עליהם לעשות הערכות מצב. איראן לא נכשלה ולא יושבים שם בצד השני אנשים הזויים. קריאה נכונה של המצב הייתה שאיראן כיוונה להיכשל. בצד השני יושבים אנשים רציונאליים, שידעו בדיוק מה הם עושים. כל צעד וצעד היה מתוכנן היטב, מתוזמן היטב עם האמריקאים ולמעשה כל הפינות נסגרו מול ארה"ב עוד לפני שהחל האירוע.

כפי שכתבתי פה אתמול בטור, הניצחון של איראן היה הרבה לפני המתקפה. הניצחון של איראן היה בטירוף שהיה פה, גם בציבור וגם בתקשורת, בציפייה המתוחה לתגובה האיראנית ובספקולציות האינסופיות, בביטול של אירועים חינוכיים. שלא נטעה, זה היה הניצחון המשמעותי של איראן. היכולת לשבש את השגרה שלנו.

העובדה היא שארה"ב תדרכה את השגרירים שלה ברמת המילימטר, היכן אסור להם להסתובב בשטח ישראל. אם לארה"ב לא היה מודיעים מדויק, היא כבר מזמן הייתה מחזירה את השגרירים שלה. איראן גם מודעת היטב ליכולות ההגנה האוויריות שלנו והבינה ש7 שעות זה זמן מספק כדי ליירט במדויק כל טיל או כטב"ם שהיא תשלח לעברנו. רק מה?

איראן נדרשה לשלם מס שפתיים עבור הציבור שלה ועבור כל הלגלוג שהיה כלפיה ברשתות החברתיות מאז תקפנו את הבכיר בדמשק. אם תפתחו את אמצעי התקשורת באיראן תראו שם חגיגות ניצחון מטורפות. אני במקום הזה – אני מורידה בפניהם את הכובע. היכולת שלהם לעורר תחושת ניצחון בציבור שהיא בלתי תלויה במה שקורה בפועל – ראויה להערכה. 

יודעת מה היא עושה. איראן (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
יודעת מה היא עושה. איראן (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

אז כמובן שהיה סיכום מאחורי הקלעים עם ארה"ב. הסיכום בין ארה"ב לאיראן היה שאיראן תגיב באופן לכאורה משמעותי כי אין לה ברירה (הבכיר בדמשק הושמד בשטח איראני ריבוני – בקונסוליה ועל זה איראן לא יכולה להרשות לעצמה שלא להגיב), אבל היא לא תגרום נזק לישראל וישראל לא תגיב. כך "העניין ייסגר".

את אותו "דיל" רקחה איראן גם מול ממשל טראמפ. בעקבות חיסול סולימאני, איראן שיגרה טילים לעבר בסיסים אמריקניים בעיראק. לאמריקאים היה מודיעין מדויק כי איראן עדכנה אותם. זו דרך פעולה מאד מחושבת ומאד רציונאלית. לא סתם איראן השהתה את התגובה שלה. הם ניסו להבין שם איך הם מצד אחד מייצרים תגובה הולמת (300 כלי נשק, תגובה שמעולם לא הייתה כדוגמתה, משטח איראן לשטח ישראל).

לתגובה של איראן הייתה בעיקר משמעות סמלית אבל בשורה התחתונה - איראן לא רוצה ולא מעוניינת לפתוח חזית מול ארה"ב ולא מול ישראל. איראן פועלת לפי הכללים שהיא מכתיבה. היא עושה זאת ברציונאליות מוחלטת ולנו נותר רק ללמוד מהאלגנטיות שבה היא פועלת.