המתקפה חסרת התקדים של איראן, שכללה מאות טילים בליסטיים וכטב"מים ששוגרו מאיראן, עיראק, לבנון ותימן, קשות את ישראל ומשכה אליה תשומת לב עולמית. מדובר במפנה קריטית ביחסי ישראל-איראן, במאזן העוצמה וההרתעה ביניהן כמו גם ב"כללי המשחק" ובמפת היחסים והאינטרסים במזרח התיכון כולו.

סמוטריץ' ובן גביר רוצים להרעיד את טהרן, גלנט וגנץ בעד ברית אזורית
המטוסים כבר היו בדרך לאיראן - אבל אז הגיעה השיחה הדרמטית של ביידן

כבר עתה מסתמן כי העימות עבר למישור האופרטיבי, בהיקף ועוצמת האש האיראנית. מדובר ב"קריאת השכמה" שאמורה לטלטל את הצמרת המדינית, הצבאית והביטחונית הישראלית. זהו מפץ תודעתי ושבר מהותי בתפיסת הביטחון הלאומי, במערך ההגנה וההתרעה האסטרטגית שמחייבים את ראשי ההנהגה בישראל "לחשב מסלול מחדש" ולדאוג מידית לחלופות צבאיות ואסטרטגיות ראויות.

על רקע התגברות החשש הממשי מפני הסלמה ביטחונית והדרדרות לעימות אזורי רחב במקביל להתעצמות האיום האיראני שהפך לגלובלי – בראיה גיאופוליטית ואסטרטגית כוללת, מדובר בהחרפת דרסטית של משבר המזרח התיכון. כלומר, על רקע הצלחתה של ישראל – בסיוע כוחות אמריקאים, צרפתים ובריטיים לצד חיל האוויר הירדני וכוחות נוספים – ליירט 99% מהטילים ששוגרו לעברה, ונוכח כישלונה האסטרטגי של איראן לפגוע במטרות ישראליות ולגרום נזקים עצומים – אין ספק כי פניה של זו למלחמה. 

איראן, הנתונה במשבר פוליטי ושלל מצוקות סוציואקונומיות חמורות, ושספגה פגיעה אנושה ביוקרתה ובתדמיתה העוצמתית, עלולה לגרור את האזור כולו למלחמה כוללת. כל זאת, ולו כדי להשיג הישג צבאי משמעותי או "תמונת ניצחון" פיקטיבית בעיני הציבור האיראני, הערבי והמוסלמי, שיצדיקו הסלמה נוספת ויטשטשו או יעלימו את כישלונה חרף יכולותיה הצבאיות הרבות.

בהיותה מדינה סף-גרעינית (העשרת האורניום הגיעה ל-60%) החותרת לחולל כאוס אזורי ולהבעיר את המזרח התיכון כולו, איראן מחזיקה במצבור הטילים הגדול והמגוון ביותר באזור. מצבור הכולל למעלה מ-3,000 טילים בליסטיים, לרבות טילי שיוט התקפיים נוספים שחלקם יכולים לשאת גם ראשי נפץ גרעיניים. צבאה של איראן הוא אחד הכוחות הצבאיים הגדולים במזרח התיכון (580,000 חיילים) והיא מחזיקה במערך עצום של כלי טיס בלתי-מאוישים ומל"טים קטלניים, לצד יכולות סייבר מהמתקדמות ביותר בעולם. 

לאור כל זאת ובמיוחד על רקע התעצמות המלחמה ברצועת עזה ומשבר הים האדום, על ישראל להבין ולהפנים כי "לא לעולם חוסן" וכי מדובר בצו השעה. חרף המתחים בצמרת ההנהגה הפוליטית, כמו גם הפערים והמחלוקות השונות שלה עם ראשי הממשל בוושינגטון, בעמאן ובקהיר, על ממשלת ישראל לדעת לנצל את המומנטום החיובי שנוצר.

תיעוד היירוט מאיראן, דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

עליה לחזק את יחסיה עם ארצות הברית ועם מדינות ערב ושותפותיה ב"הסכמי אברהם", וכן להגביר את שיתופי הפעולה איתן ולהשקיע בנרמול היחסים עם סעודיה – לטובת ביסוסה של ברית הגנה אזורית. ברית הגנה אסטרטגית שתהווה "כיפת ברזל" נגד האיום האיראני והבערה המתחוללת ברחבי המזרח התיכון.

ד"ר ענת הוכברג-מרום היא מומחית לגיאופוליטיקה, משברים בינלאומיים וטרור עולמי