לאחר הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן הלילה, הטענה בתקשורת היא שכעת הכדור עובר לידיים של איראן שתחליט מה יהיה הצעד הבא ומתי. מי שחושב ככה, בטוח שאנחנו נמצאים במהלכו של משחק צ׳יקן, אבל לא בטוח בכלל שזה המצב. לאחר המתקפה של איראן על ישראל לפני שישה ימים, ישנה טענה שישראל בחרה להגיב בתקיפת בסיס אווירי באיראן. 

שלחו מסר תקיף: בגרמניה מאבדים אמון בנתניהו | דיווח
דיווח דרמטי: ישראל תקפה את מערך ההגנה של אתר גרעין באיראן

אף שכולם בטוחים שלפוטין יש תוכנית סדורה שכל צעד בה שקול ומתוכנן – תנו לי להפתיע אתכם: גם פוטין עצמו לא יודע מה יהיה הצעד הבא. כרגע הוא נהנה מההישגים שצבר עד כה. הגדול שבהם הוא החשש העולמי לערעור הסדר הקיים. פוטין הוציא משיווי משקל לא רק את אוקראינה, אלא את העולם כולו. מבחינה פסיכולוגית, פוטין בוחן אם הישגיו בשלב זה מספיקים למינוף העוצמה שלו, או שהוא חייב לפלוש לאוקראינה כדי לא להיתפס כמי שנסוג ולהעניק ניצחון לביידן.

תיעוד מתקיפות צה"ל בלבנון (צילום :דובר צה"ל)

משחק ה"צ'יקן" הוא משחק כוחות שמנסה להראות מי ייכנע ראשון או ״מי יותר גבר״. המשחק מדמה שני נהגים הנוסעים במהירות גבוהה על כביש צר, אחד לעבר השני. אחד מהם חייב לסטות, אחרת תהיה התנגשות חזיתית. ה"צ'יקן" (הפחדן) הוא הנהג ש"השתפן" וסטה ברגע האחרון. לכל אחד מהשחקנים עדיף שהשחקן השני יוותר. מצב שבו שניהם לא יוותרו יוביל לתוצאה הגרועה ביותר עבור שניהם. 

בהינתן ששני השחקנים, ישראל ואיראן – הינם שחקנים רציונאליים – פירוש הדבר שאף אחד מהצדדים לא מעוניין לפתוח במלחמה אזורית. לפחות לא כרגע. מכאן ניתן לגזור את דפוסי ההתנהגות של הצדדים. ראשית – התגובה של כל צד, תהיה כזו שבראייתו – ניתנת להכלה על ידי הצד השני. שנית – התגובה של כל צד חייבת לתת מענה למניעים רגשיים פנימיים וחיצוניים כמו אגו, כבוד ומורל לאומי. אף אחד מהצדדים במשוואה הזו, לא יהיה מוכן לסיים את האירוע כשידו על התחתונה, בלי להחזיר לעצמו את תחושת השליטה. 

דבר שלישי שניתן לצפות מהמודל הזה, הוא ששני הצדדים יורידו את הלהבות בנקודת השיא. נקודת השיא היא השלב במשחק שממנו כבר אין דרך חזרה. בנקודה הזו זה כבר לא יהיה משחק של סיכונים מחושבים, אלא נעבור ממלחמה על התודעה – שמתרחשת עכשיו – למלחמה צבאית נטו. 

בשלב הזה המלחמה היא בעיקר מלחמת עצבים או לוחמה פסיכולוגית. איראן שיחקה בעצבים המתוחים של הציבור הישראלי במשך שבוע מאז החיסול של הבכיר האיראני בדמשק. בישראל לא ידעו כיצד איראן תגיב ומה תהיה עוצמת התגובה – מה שגרם למדינה שלמה להיכנס לטירוף. באותו אופן נתניהו אחרי התקיפה האיראנית, הכריז שישראל שומרת לעצמה את הזמן והדרך להגיב, מה שהכניס את האיראנים לחרדות. אילו ישראל הייתה ממתינה קצת יותר, היא הייתה יכולה להרוויח עוד קצת מתח וחרדה בצד האיראני. 

חשוב להבין שהמשחק הזה שמתנהל עכשיו בין איראן לישראל הוא לא משחק של יצרים, הוא משחק מאד רציונאלי של סיכון מחושב – כל צד מנסה לחשב מהי התגובה המקסימאלית שלא תהיה מחויבת בפתיחת מלחמה מהצד השני. יכול מאד להיות שאם ארה״ב לא הייתה מעורבת, התמונה הייתה משתנה מן הקצה אל הקצה. הבעיה במשחקים מהסוג הזה היא שככל שהמשחק מתארך – המחיר שנשלם יהיה גבוה יותר. 

אז איך מנצחים במשחק?
אחת האסטרטגיות היעילות לנצח במשחק צ'יקן היא Brikmanship או "הליכה על סף תהום". האנאלוגיה היא לשני שחקנים שמחזיקים ידיים על סף תהום וכל תגובה של הצד השני יכולה לגרור את שני הצדדים לתהום, או למלחמה אזורית. זו כניסה מכוונת למצב מסוכן עבור שני הצדדים, כפי שקרה במשבר הטילים בקובה ב־1962. הדרך לנצח היא לגרום לצד השני להאמין שבשלב מסוים - אנחנו כבר לא נוכל להרשות לעצמנו שלא להגיב, לא משנה מה המחיר שנאלץ לשלם. באסטרטגיה זו השחקן חייב להציב את העקביות מעל כל אלמנט אחר. 

אבל אנחנו לא שם. אנחנו עדיין במשחק של סיכון מחושב. העובדה היא שהיאראנים מנסים לגמד את התקיפה וישראל מצידה - לא לוקחת אחריות לאירוע . נראה שהמטרה של ישראל הייתה לאפשר לאיראן "להכיל" את האירוע בלי שהתקיפה תאלץ אותם להגיב.

התקיפה אתמול באיראן הייתה על אתר צבאי אווירי של משמרות המהפכה. המטרה שהותקפה לא הייתה גרעינית. למעשה התגובה של ישראל עוצבה באופן כזה שתגובה איראנית לא תהיה מחויבת המציאות ואכן - התקשורת האיראנית, בניסיון להקטין את גודל התגובה, פרסמה כי "ההגנה האווירית הפילה שלושה כטב"מים קטנים בשמי אספהאן לפנות בוקר" ומפקד בכיר בצבא האיראני טען הבוקר כי התקיפה לא גרמה נזק, וצוטט בתקשורת הממלכתית באומרו כי הפיצוץ שנשמע הלילה בשמי אספהאן הוא תוצאה של פעילות מערכת ההגנה האווירית, "שיירטה חפץ חשוד". 

בתקשורת האיראנית נשמעים דיווחים על חזרה לשגרה ומהכרזות המשטר נראה שאכן בכוונתם לסיים את האירוע וישנם דיווחים נראה שהפעולה התבצעה אחרי התרעה של שעות שניתנה לאמריקנים. המסר היה – ישראל תתקוף כי היא לא יכולה להרשות לעצמה שלא לתקוף, אתם תבליגו ובכך למעשה ״תם הטקס״.