היום שוחרר עוד סרטון על ידי ארגון הטרור חמאס ובו נראה החטוף הירש גולדברג-פולין, שנחטף ממסיבת הנובה. בסרטון נראה הירש ללא יד שמאל, בעודו קורא לממשלה להחזירו הביתה. נכון, מדובר פה על לוחמה פסיכולוגית אבל לכך אנו רגילים, הניסיונות הפתטיים של חמאס להשפיע עלינו פסיכולוגית ולשחק לנו ברגש כבר לא מפתיעים אף אחד אבל מה שמעניין פה זה הטיימינג. למה החליטו לפרסם את הסרטון דווקא בנקודת הזמן הזו? 

חוקרו של סינוואר טוען: האמת מאחורי סיור מנהיג חמאס מחוץ למנהרות

מי שעקב אחרי הסרטונים של חמאס מתחילת המערכה מפרסמים, מבין שהמסר המועבר בסרטונים חושף את המצב המנטאלי שבו מצוי חמאס. הסרטון מאד קשה לצפייה ונועד לפרוט על העצבים של הציבור הישראלי שגם ככה חשופים. 

"שלום, קוראים לי הירש גולדברג-פולין, אני הבן של יונתן ורייצ'ל", אמר בפתח דבריו. "נחטפתי בשביעי לאוקטובר במסיבה בחניון רעים. יצאתי לבלות עם החברים שלי ובמקום זה מצאתי את עצמי נלחם על חיי, עם פציעות קשות בכל הגוף, אחרי שניסיתי להגן בגופי על עצמי ועל עוד אזרחים מפוחדים, כשלא היה מי שיגן עלינו באותו היום".

ההשאמות המוטחות בסרטון מפנות אצבע מאשימה לממשלה ולעומד בראשה. יש פה ניסיון ללבות את הזעם שגם ככה קיים בציבור. הטקסט שהוקרא על יד הירש חושף דבר חשוב שאנחנו בישראל חייבים להיות מודעים אליו – בחמאס מודעים היטב לרחשי הציבור הישראלי, הם יודעים בדיוק מה ילבה את זעמם וכיצד לתת להם נשק כדי לייצר כאוס אבל בעיקר כדי להחזיר אותנו לימי טרום המלחמה, למאבקים פנימיים. כמה שמאבקים פנימיים מחלישים אותנו – ככה הם מחזקים את הצד השני.

לא סתם נאמר בסרטון״ : ואתם צריכים להתבייש ששוב ושוב - כל עסקה שעולה על השולחן אתה והממשלה שלך שוללים״. זה ברור שמפשט זה נועד ללבות את הכעס נגד ממשלת נתניהו. הטקסט בסרטונים נועד למעשה לציבור. חמאס שואפים לייצר השפעה עקיפה וללחוץ על כל הנקודות הכואבות שפילגו את עם ישראל לפני המלחמה. הכעס נגד ביבי.

בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)

בסרטון, מתייחס הירש למצבם הנפשי של החטופים ובפרט למצב הבריאותי שלו, שמדגיש את הצורך בטיפול רופאי: ״החטופים שעדיין כאן בגיהינום, מתחת לאדמה, בלי מים, בלי אוכל, בלי שמש, בלי הטיפול הרפואי שאני כל כך צריך הרבה הרבה זמן". כמובן שזה בפני עצמו אמור לנגן על כל מיתרי הרגש אבל גם לייצר תחושת דחיפות. לא סתם חמאס מהדהד את המילים  זה ידוע שהכלל הראשון בהשפעה על התודעה זה לעורר רגש. ואכן שני רגשות מרכזיים נמצאו כיעילים במיוחד כעס וחמלה. ואכן בסרטון חמאס מנסה לעורר את הרגשות האלו בציבור. 

"הם כאילו לקחו כרזות מההפגנות נגד ביבי וכתבו מהם טקסט: ״אני דורש ממך ראש הממשלה ומהממשלה שלך ומהקבינט שלך, כל יום שאנחנו כאן זה עוד יום שאתם מפקירים אותנו, עוד יום שאתם מותירים את הדם שלנו. תעשו כבר את המצופה מכם ותחזירו אותנו הביתה. עכשיו! או שזה כבר גדול עליכם והגיע הזמן שתניחו את המפתחות, תעזבו את המשרדים ותלכו הביתה בעצמכם".

אבל יש פה אלמנט נוסף שהופיע בסרטון הזה ולא הופיע בסרטונים הקודמים. חמאס בלחץ, הוא עשה פה שימוש בכל האלמנטים ביחד כי הוא מנסה להגיע לעסקה כמה שיותר טובה עבורו והוא יודע שככל שהציבור בישראל יהיה יותר תוסס וקולני – כך התנאים יהיו טובים יותר לחמאס. לא סתם הם הדליפו סינוואר יצא מהמחילה, הדלפה שמצטרפת לזו  שהרמטכ"ל וראש השב"כ ביקרו בקהיר ובפריס. חמאס פוגע בבטן הרכה של הישראלים ומנסה לצבור נקודות במלחמה על התודעה. הציבור בישראל צריך להיות חכם ולהבין את הניסיונות של חמאס ולא ליפול בפח שהם מנסים לטמון לנו.