מה שנחשב עד הימים האחרונים איום מעורר דאגה ירד מסדר היום. למרות "הפרות זכויות אדם בוטות", ארצות הברית לא תטיל בשלב זה סנקציות על גדוד "נצח יהודה". זה לא אומר שארצות הברית ויתרה על סנקציות אישיות. בנצי גופשטיין, יו”ר ארגון להב"ה, זכה ערב החג לדרישת שלום אישית ממשרד האוצר של ארצות הברית.

ארה"ב: חמש יחידות בצה"ל אחראיות להפרות חמורות של זכויות אדם
הלב נשבר: שני לוחמים מילואים נפלו בקרבות במרכז הרצועה

הוא גילה שכרטיס האשראי שלו נחסם כשביקש לתדלק את מכוניתו. כשארצות הברית מזהירה מפני סנקציות לזה בדיוק היא מתכוונת. האם זו יד המקרה שבאותו יום מזכיר המדינה של ארצות הברית אנתוני בלינקן הודיע על כוונה להטיל סנקציות נגד גדוד “נצח יהודה”, ובמקביל אישר הסנאט חבילת סיוע צבאי לישראל בהיקף חסר תקדים?

יש בכך ללמד שמי שמזרים סיוע יכול בקלות גם לסגור את הברז. מעולם לא הטילה מדינה ידידותית סנקציות על גדוד בצה”ל בשל “הפרת זכויות אדם של פלסטינים”. החשש היה שצעד כזה עלול לגרום לתגובת שרשרת כלפי יחידות אחרות בצבא. "נצח יהודה" הם מסלולי גיוס לצה”ל לחרדים, שהבולט בהם הוא גדוד "נצח יהודה 97" שמשתייך לחטיבת כפיר. ראשי התיבות של “נצ”ח יהודה” הם נוער צבאי חרדי, והם משלבים שירות קרבי עם אורח חיים דתי. השירות נמשך שנתיים, והשנה השלישית מוקדשת לרכישת מקצוע.

פיצוץ מנהרת חמאס בבית חאנון (צילום :דובר צה"ל)

מה שהביא את ארצות הברית לשקול הטלת סנקציות על "נצח יהודה" הוא פרסומים בכלי תקשורת בעולם על מקרים שבהם הואשמו חיילי הגדוד בהתעללות בפלסטינים. סוכנות הידיעות “רויטרס” דיווחה על מקרה שאירע לפני שנתיים, שקשור למותו של עמאר אסעד, פלסטיני בן 80, שעוכב על ידי כוח של "נצח יהודה", ונמצא מת מאוחר יותר.

תחקיר פיקודי אישר כי החיילים לא הכו את העציר, אבל הפעילו כוח בעת שאזקו אותו וכיסו את פיו ברצועת בד כדי שצעקותיו לא ישבשו את הפעילות המבצעית בכפר. הפרקליטות החליטה לסגור את התיק מבלי להגיש כתבי אישום. המג”ד שהיה אחראי על האירוע ננזף, ושני קצינים הודחו מתפקידם. 

ה”גרדיאן”, שהתייחס למותו של אסעד, כתב כי “מדובר באחד מכמה אירועים מתוקשרים שכללו טענות על עינויים והתעללות מצד לוחמי 'נצח יהודה'”. בפרסומים של “רויטרס” נאמר, ”בשנים האחרונות אירעו מספר מקרים, שחלקם תועדו, שבעקבותיהם הואשמו חיילי הגדוד בהתעללות בעצירים פלסטינים”. לדברי סוכנות הידיעות, הגדוד הוצא מהגדה המערבית לפני שנתיים, בגלל ביקורת אמריקאית.

ארצות הברית לא הטילה מעולם סנקציות על יחידה של צה”ל, והמשמעות של הטלת סנקציות הייתה שתיאסר העברת סיוע צבאי אמריקאי ליחידה וחיילי הגדוד לא יוכלו להשתתף באימונים עם צבא ארצות הברית. האמריקאים מתבססים בכך על חוק ליהיי, שאוסר על מחלקת המדינה ומחלקת ההגנה של ארצות הברית לספק סיוע צבאי למדינות שמפירות זכויות של האו”ם. 

ההודעה של ארצות הברית, גם אם הושהתה, גורמת לכאבי ראש בישראל. לו ההחלטה הייתה מתבצעת, היא הייתה מעמידה את ישראל בשורה אחת עם קבוצות עבריינים במדים, כמו קבוצת וגנר מרוסיה וקרטלי סמים בקולומביה. בארצות הברית רואים ב”נצח יהודה” מיליציה שמורכבת מנערי גבעות שמשרתים בצה”ל, ומתרשמים שמערכת הביטחון אינה נוקטת את כל האמצעים כדי לעצור את מעשי האלימות שנקשרו בשם הגדוד.

עכשיו מבטיחה ישראל לטפל ברצינות בדרישות של ארצות הברית. לא ברור אם מדובר באוזלת יד של הממשלה, בגישה סלחנית או בהתעלמות של הצבא. מה שברור הוא שאם ארצות הברית הייתה נוקטת סנקציות פרסונליות, קצינים בגדוד היו נאלצים לשלם מחיר אישי.

היה נמנע מהם לעשות עסקים עם אמריקאים, והם היו עלולים להיפגע בעת קבלת שירותים בנקאיים. הסנקציות המתוכננות של הממשל האמריקאי שבוטלו לפי שעה אינן איום סרק. מי שעל הכוונת מוטב שייזהר.