הסוכן של הוד מלכותה, ג׳יימס בונד 007, הוא בדיוק הנגטיב של דמות המרגל, הסוכן החשאי. במערכי ריגול בכל העולם מחפשים אנשים עם פרופיל יחודי, שלא יבלטו בשטח. שיפעלו בצנעה. איש מודיעין הוא אדם שלא מפטפט עצמו לדעת. אחד המבחנים שעושים לסוכני שטח זה
מבחן התמזגות. בוחנים אם המועמד מתמזג עם הנוף, מוודאים שהוא לא יעלה אפילו בדל של חשד בתא השטח העוין שבו הוא וחבריו פועלים.

הפור נפל: זה יהיה מחליפו של חליוה כראש אמ"ן

עבודת מודיעין היא עבודה אפורה. בלי רכבי יוקרה, בלי וילות רחבות ידיים ובטח בלי נשים במסיבות קוקטייל אינסופיות. כך היה במשך שנים באגף המודיעין של צה״ל. אלא שבעשורים האחרונים חדרו לתרבות הארגונית של המודיעין הישראלי גינוני ג׳יימס בונד. פעם, מי ששירת ב־8200 היה ממדר אפילו את עצמו במידע שהוא משרת ביחידה. הכל היה סודי. שלא לדבר על בסיסים סודיים למיניהם.

אלא שמהפכת ההייטק בשנות ה־90 של המאה הקודמת הובילה לשינוי בדנ"א של עולם המודיעין הישראלי. הוכנסו יחידות טכנולוגיות במקום מודיעין אנושי. בינה מלאכותית במקום רכזים ומפעילים. חוזים מפוצצים בחברות ההייטק לילדי ,8200 עוד במהלך השירות הסדיר, הובילו לטירוף מערכות. פתאום, כל אם עברייה חלמה, דחפה ולחצה, שבנה יתגייס ל־.8200 עדיף בן ב־8200 על בן טייס, רופא, או - השם ישמור - לוחם בצנחנים או בגולני. סוכני החרש הפכו באחת לגיבורי תרבות מקומית ונישאו על כפיים בעולם הווירטואלי והטכנולוגי החדש.

עד כדי כך, שעכשיו ברור לנו שברצועת עזה לא היה מערך רציני, אם בכלל, של מודיעין, המבוסס על סוכנים אנושיים. מדינת ישראל נשבתה בקסם הטכנולוגי: רוגלות, לוויינים, מערכות תצפית דיגטליות ועוד. לצד זאת, המערך איבד את הצניעות. פתאום רצים לספר לחברים ולכל העולם איך דפקנו לאיראנים את הארכיון ועוד כמה מדעני גרעין, אנשי משמרות המהפכה ומה לא. חיל המודיעין, שהיה אמור להיות הספקן הלאומי, יישר קו עם השגרה המשקרת.

אפילו כשהתצפתניות בגבול עזה זעקו וצלצלו בפעמונים - בגלילות, כמו בפיקוד בבאר שבע, העדיפו להחריש אוזניים. פקדו את בתי המלון, במקום לחפש מלחמה מתחת לאדמה. שלא נתבלבל - בחיל המודיעין יש קצינים, נגדים וחיילים מצויינים. מיטב הנוער, מיטב אנשי המקצוע. אולם, התרבות הישראלית החדשה פגעה קשות בתרבות הארגונית שצמחה בחיל ובמערך המודיעיני.

נשאלת השאלה, אז מה עושים עכשיו? ראשית, חייבים לחזור לבסיס. להתחיל מלמטה וללמד כל ילדה וילד מכיתה ג' את השפה הערבית. למי ששכח, פעם זה היה מקצוע חובה. צריך גם ללמד את התרבות הערבית ולחזק את האקדמיה הישראלית בתחומים אלה. הפקולטות ללימודי מזרח תיכון איבדו בשנים האחרונות את מעמדן לטובות חוגי הטכנולוגיה. על ראש אמ״ן הבא לחזק את המערך האנושי. הטכנולוגיה המתקדמת היא דבר טוב ומתבקש, אבל היא לא יכולה להיות תחליף לסוכן ולמפעיל בשטח. זה שרואה בעין, שומע באוזן ומריח באף את הדברים בקצה.

ועכשיו, לדבר הכי חשוב: צניעות. ג׳יימס בונד זה בסרטים. כל מי שמגיע לחיל חייב לדעת שהוא מגיע לעבוד קשה ויסודי ואת התהילה של ההצלחה הוא יוכל לחלוק רק עם עצמו.