קו ישר עובר בין ההדתה והלאומנות במשרדי הממשלה, בצה"ל וברשויות המקומיות, בין רוח האספסוף הנושבת ברחובות ובין קמפיין ההשחרה נגד אלוף יאיר גולן, או לפחות הניסיון לבצע בו לינץ' של דה־לגיטימציה למען יראו וייראו. אלון בן־דוד שם את האצבע על הנקודה האמיתית והבעייתית בקמפיין ההשחרה של גולן: להפחיד את שכבת הקצונה הבכירה בהמשך דרכה למעלה כדי לעצב את “המטכ"ל שלנו". 
אליקים לבנון, רבה של אלון מורה, אמר בגלוי (ערוץ 7) מה שאומרים מרבית רבני ההתנחלויות: “אין לי ספק שבעתיד צה"ל ינוהל בידי קצינים דתיים, עד לרמטכ"ל דתי, רמטכ"ל שיהיה חדור באמת פנימית". ע"ע האמת הפנימית של תא"ל עופר וינטר, שמונה למזכירו הצבאי של שר הביטחון. 
על פניו אין רע בגאוות יחידה. קיבוצניקים, אתיופים ותל־אביביים אמורים להתגאות ברמטכ"ל משלהם, כמו מתנחלים וג'ינג'ים. הבעיה של רבני המתנחלים היא שהרמטכ"ל הוא רק חוליה בשרשרת שתכבול את ישראל באזיקי מדינת הלכה, ובמלחמות, נצח ישראל לא משקר. המועמדים כיום, האלופים יאיר גולן ואביב כוכבי, ראויים ברמה האישית, כמו שאומרת הקלישאה, ובעיקר תפורים מעור אחד: ניהול צה"ל ומדיניות הביטחון ברוח המפקד שהוא יצחק רבין, הציבור ייקום דמו, וסגניו הם אמנון 

ליפקין־שחק ז"ל וגדי איזנקוט, ייבדל לחיים ארוכים. כקיביצר זניח, נדמה לי שלא רק נאום “הפשיזם בדרך" הוא לחובת גולן, אלא בעיקר העובדה שהוא סוכן חופשי. כזה שעושה בתחומי אחריותו מה בראש שלו. 
הבחירה ברמטכ"ל היא רק אינדיקציה אחת באשר להמשך דרכו של צה"ל. לא פחות חשובה היא השאלה מי יהיה הסגן, זה שבעתיד תהיה לו מקדמה למאבק על הרמטכ"לות. אומרים שמדובר באייל זמיר או ניצן אלון, שגם סומן כעוכר ישראל על ידי הימין המתנחל. כאן מגיע ליברמן, שר ביטחון שהתיק נגדו בעבר נסגר, ותוך כדי החקירה עדים נעלמו ופרקליטים נאלמו. מדובר במי שמחפש הילה ביטחונית לטובת הבייס שלו, ובמי שאין לסמוך על מילה או הצהרה שלו. 
כשהוא מגן כיום על גולן מפני הכפשות הימין הלאומני, זה נשמע “ממלכתי", אבל ליברמן הוא לא שר הביטחון שמגן על קצין, אלא אדם שמחפש לגיטימציה בציבור הנאור. במקביל הוא עשוי להסתיר ג'וקר שישלוף אחר כך. הבחירה האידיאלית כאמור לשימור דרכם של רבין, ליפקין־שחק ואיזנקוט היא יאיר גולן כרמטכ"ל וניצן אלון כסגנו.
בבחירה שמצטיירת כפוליטית, זה לא יקרה. לא משום שהם שונים פוליטית מזמיר או כוכבי, אלא משום ששניהם סומנו, מיתולוגית ולא מתודולוגית, במחנה הימין. איש מהם אינו שמאלן כמובן, אלא אם כן שמאלן הוא איש שרואה בדאגה את הכיוון שאליו מידרדרת החברה הישראלית, ואז כל המועמדים שמאלנים.