את מטען הצד הסעודי בלשכה הסגלגלה הניח ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו הבכיר של הנשיא טראמפ. רצח העיתונאי חשוקג'י בקונסוליה הסעודית הפעיל את המטען. בגין הקשרים ההדוקים שהנשיא פיתח וטיפח עם הסעודים, הבית הלבן נקלע למצב מביך ומאוד לא נעים. מה שמחמיר ומחריף את מצבו, זה העיתוי. משבר קשה ביחסים עם סעודיה שלושה שבועות לפני בחירות אמצע הקדנציה. 

טראמפ לא יכול, כמנהגו וכטבעו, להטיל את האשמה על מישהו לתסבוכת הזאת. כי האשם הוא חתנו ג'ארד קושנר. מיד לאחר בחירתו של טראמפ, עוד לפני טקס הכתרתו, התחיל קושנר במגעים עם בכירים סעודים, שהפכו למאמץ חיזור בלתי נלאה. לפני למעלה משנה, במשא ומתן על עסקת הנשק הענקית עם סעודיה, התלוננו הסעודים כי מחיר מטוסי הקרב החדישים הכלולים בעסקה גבוהים מדי. קושנר שהשתתף במו"מ, הרים טלפון למנכ"לית המפעל שמייצר את המטוסים, ובנוכחות הסעודים הנדהמים ביקש ממנה להוזיל את מחיר המטוסים.
 
הסיבה והגורם לאובססיה הסעודית של ג'ארד קושנר אינם פוליטיים או מדיניים. לסעודים יש הרבה כסף, וקושנר זקוק ומשתוקק להרבה כסף. הוא גם היה זה שהשפיע על הנשיא טראמפ לקיים את הביקור הרשמי של כנשיא בריאד. חתנו של הנשיא ביקש אז מרב בניו יורק וקיבל רשות לטוס בשבת כדי להצטרף לביקור של הנשיא.


רצח העיתונאי בקונסוליה הסעודית באיסטנבול הצית גל תגובות נזעמות נגד סעודיה מצד ארצות מערביות. הנשיא האמריקאי לא יכול היה שלא להגיב. הוא סירב לבטל את עסקת הנשק, והצהיר כי "ארה"ב תעניש את סעודיה". לא ברור איך, במה ומתי.

לשערוריית הרצח המתועב יש גם משמעות לא נעימה עבור ישראל. לפי דיווחים, התפתחו יחסים וקשרים חשאיים בין ישראל לסעודיה, והיו אפילו פגישות בין בכירים ישראליים לסעודים. היחסים נפגעו בעקבות העברת השגרירות האמריקאית לירושלים, מהלך שעורר כעס גדול במשפחת המלוכה הסעודית. בריאד גם לא אהבו ולא אוהבים, בלשון המעטה, את הפרטים על  תוכנית השלום, שג'ארד קושנר דיווח עליהם לסעודים בביקור שקיים בריאד. 

המשבר הנוכחי ביחסי ארה"ב וסעודיה יחריף ויקצין את התנגדות הסעודים לתוכנית השלום, ובהסתמך על הפרסומים יעיב על הקשרים הסמויים בין סעודיה לישראל, ואולי יבלום את התפתחותם".