בשטחי הכינוס, הטנקים של צה”ל היו מסודרים בסוף השבוע הזה בשורות מסודרות. למרות הפריסה ליד הגדר עם רצועת עזה, אפשר להניח שגם אם סוף השבוע הזה היה סוער יותר, עדיין הטנקים והכוחות הקרקעיים לא היו חוצים את הגבול. בשלב הזה, הם נמצאים שם בעיקר בשביל שיראו אותם ושהם יצולמו מכל כיוון, במטרה לנסות ולהעלות סימני שאלה אצל הצד השני לגבי הכוונות של צה”ל.



בישראל לא מעוניינים להיכנס לעימות צבאי קרקעי ברצועת עזה. יש סיבות רבות לכך ולא רק צבאיות. אבל גם הדיווח בסוף השבוע בפוקס ניוז על משלוחי הנשק שממשיכים להגיע מאיראן לסוריה, מזכירים שלמעשה הדרג המדיני והצבאי הבכיר קבעו כי בעת הזו הצפון נמצא בקדימות לדרום. נראה שיש בדיווח בפוקס ניוז טביעת אצבע ישראלית. 
 
מאז נפילת המטוס הרוסי פעלה ישראל נגד מטרות איראניות בסוריה, אבל נדרשה להיות הרבה יותר זהירה ולפעול בדרכים אחרות. ישראל אומנם כבר פעלה בסוריה, אבל חופש הפעולה נפגע, לפחות באופן זמני, כך שיכול להיות שהפרסום בתקשורת הזרה על המשך ההברחות נועד גם להכין את הקרקע, כלומר להעביר מסר לרוסים שלישראל לא תהיה ברירה, ונראה שצפויות התפתחויות גם בחזית הצפונית בימים הקרובים.
 

ובחזרה לדרום. אפשר להתרשם שישראל מעוניינת לספק לחמאס הזדמנות להרגיע את השטח. בבחינת ירי הרקטות לעבר באר שבע וגוש דן, למרות האחריות שהטילו אצלנו על חמאס, מהר מאוד גם עדכנו אצלנו שלא חמאס ביצע את הירי. גם בהפרות הסדר על הגדר, בשישי הזה, בצה”ל ביקשו להראות את חצי הכוס המלאה: על פי נתוני הצבא, היקף המשתתפים ירד בחצי וכך גם היקף האירועים האלימים. ואכן, בשטח על הגדר היו הפעם פחות עימותים, ולראשונה זה הרבה זמן גם לא נרשמו הרוגים בצד הפלסטיני.
 
מעבר לנתונים, בצה”ל גם זיהו כי במספר מוקדים פועלים אנשי חמאס להרחיק מפגינים מהגדר ולהרגיע את השטח. ועדיין, בחמאס ניהלו את האירוע בהתאם לשיטתם, כי גם הם מבינים את המשמעות של מבצע צבאי בעזה. הם הלכו חצי צעד אחורה, אבל לא ויתרו על הפרות הסדר, על המהומות האלימות, על ניסיונות החדירה לשטח ישראל, על הפרחת בלוני התבערה ועל זריקות מטענים לעבר כוחות צה”ל.
 
נדמה שבשני הצדדים, בישראל ובחמאס, לקחו בסוף השבוע הזה פסק זמן למחשבה. האירועים בגבול בשישי הזה השאירו את המצב ללא שינוי גם עם תחילת השבוע. צריך להיות זהירים במתן חשיבות יתרה לירידה בנפח האירועים בסוף השבוע האחרון. זו עדיין לא מגמה, ובכל מקרה - אם השריפות ובלוני הנפץ יימשכו לצד אירועי הגדר, אז למעשה רמת המתיחות צפויה לעלות שוב ולא עוד הרבה זמן.
 
ממשלת ישראל, ראש הממשלה והצבא אינם מעוניינים להיכנס למבצע בעזה, ובשל כך נזהרים במידת הכוח שמפעיל צה”ל בתגובה לאירועים, על מנת לא להידרדר למבצע צבאי. אבל לאחר חצי שנה של עימות רצוף, גם בדעת הקהל אצלנו דורשים מהממשלה פתרונות. לכן לירידה בנפח האירועים בסוף השבוע אין כל משמעות, אלא אם תימשך המגמה והירידה ברמת האירועים בשטח תהיה מובהקת יותר. בכל מקרה, אם ממשלת ישראל בוחרת שוב בערוץ המדיני ולא הצבאי, אז גם כאן היא תידרש להרבה יותר יוזמה ממה שהיא נוקטת עכשיו.