אנטישמיות ושנאת יהודים אינם תופעה חדשה בארה"ב. הירי המזוויע בפיטסבורג הוא הוכחה מצמררת לכך שאנטישמיות הרימה ראש והפכה קיצונית ורצחנית. אברהם פוקסמן, מי שעמד ארבעה עשורי שנים בראש הליגה נגד השמצה ונחשב מומחה עולמי בכל הקשור לגילויי אנטישמיות, נוהג לומר כי "אנטישמיות הייתה תמיד בארה"ב, אבל ארגונים וגורמים אנטישמיים פעלו בסתר, בהיחבא וחששו להפגין ברבים את שנאתם ליהודים".

עם זאת, לדבריו, "מה שקרה בשנתיים האחרונות הוא שהארגונים והגורמים האנטישמיים הרימו ראש, ושוב אינם חוששים להפגין ברבים באופן מעשי את שנאתם ליהודים".
 
את אירוע הירי בפיטסבורג ביצע יחיד, אבל לדברי בכירים יהודים אסור להתעלם מהעובדה שהלכי הרוח הלאומניים והאנטישמיים יצרו, גם בקרב יחידים קיצוניים, קרקע נוחה לפעול נגד יהודים, גם באופן קטלני ורצחני כמו האירוע בפיטסבורג.

טראמפ. צילום: רויטרס
טראמפ. צילום: רויטרס


בכירים יהודים בקהילה נזהרים לא לכרוך את שמו של הנשיא דונלד טראמפ כגורם משפיע על הלך הרוח הנ"ל, אבל בשיחות פרטיות שלא לייחוס, מנהיגים בקהילה, בהם המזוהים עם מחנה הימין, נשמעות התבטאויות שמייחסות לנשיא טראמפ את ההקצנה ואת עזות המצח שאפיינו את גילויי האנטישמיות האחרונים בארה"ב.

"התבטאויות הנשיא נגד מהגרים, הזלזול המופגן שלו כלפי בני מיעוטים לא רק מזינים גורמים גזענים קיצונים, אלא נותנים להם הרגשה שהם יכולים לפעול בגלוי ובלי חשש", אמר בשיחה טלפונית בכיר יהודי ומוערך בניו יורק.