הטבח המזעזע בפיטסבורג הזכיר לנשיא ארה"ב טראמפ שקיימת אנטישמיות בארה"ב. רצח היהודים בבית כנסת טלטל את זיכרונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שיש קהילה יהודית בפיטסבורג. הלוויה של 11 יהודים שנרצחו הזכירה לנפתלי בנט שר התפוצות שקיימת תפוצה יהודית בפיטסבורג.



חלילה לחשוד בנשיא טראמפ שהגינוי שלו נגד אנטישמיות איננו אמיתי וכן. הנחייתו להוריד את דגלי ארה"ב לחצי התורן היא מחווה מרגשת לקהילה היהודית. דברי הניחומים שראש הממשלה נתניהו שלח למשפחות הנרצחים נגעו ללב כל שומעם. החלטתו של השר בנט לטוס ולהשתתף בהלוויות מבטאת רגש


השתתפות עמוק עם אבלם הכבד של הקהילה.



היעדר תגובה לטבח בבית הכנסת הקונסרבטיבי בפיטסבורג מצד שני הרבנים הראשיים לישראל ורבנים אורתודוקסים בכירים אחרים מעלה תהייה לגבי סיבות ומשמעות השתיקה.



רק ביום שישי האחרון הפיצה הליגה נגד השמצה תוצאות בדיקת תוכן של כ-2 מליון ציוצי טוויטר באחרונה. הבדיקה העלתה שלקראת בחירות אמצע הקדנציה בחדש הבא נרשמו עלייה וגידול משמעותיים בגילויי איבה ליהודים. הדוח מציין שהגידול הזה התחיל במערכת הבחירות לנשיאות 2016 והתחזק לקראת בחירות אמצע הקדנציה. המסקנה המתבקשת היא שבשנתיים של כהונת טראמפ תופעת האנטישמיות באמריקה שהיתה עד כה בהיחבא ובשולי השוליים של החברה הפכה לתופעה נפוצה ע"י גורמים קיצוניים שמרגישים בנוח להביע את איבתם ליהודים.



בכל ביקוריו הרשמיים בארה"ב, ראש הממשלה התעלם באופן מוצהר ועקבי מכל קשר ומגע עם מנהיגי הקהילה היהודית. שלא כמו ראשי ממשלה קודמים, נתניהו לא יזם, לא ארגן ולא גילה כל עניין במפגשים עם רבנים, עם אינטלקטואלים ואנשי אקדמיה יהודים. היו צריכים להירצח 11 יהודים בפיטסבורג כדי שראש הממשלה יבטא ויביע את הזדהותו עם הקהילה.



לא זכורה שום פעילות של נפתלי בנט בתחום היחסים עם הקהילות – תפקיד ומעשה שהם טבעיים למי שמחזיק בתיק שר התפוצות. על מה ידבר שר החינוך בפיטסבורג? על התנגדותו לחלוקת ירושלים, על נאמנותו להתנחלויות, על המאמצים וההכנות שהוא משקיע לקראת בחירות אפשריות בארץ?



מוגזם להסיק מסקנות לגבי השפעות האירוע המחריד בפיטסבורג על המשבר המתמשך ביחסים בין ישראל לקהילה היהודית הגדולה בארה"ב. הקהילה היהודית היא חזקה ברוחה, איתנה בעמידתה ותמשיך לשגשג. מבחינת הזירה הפוליטית הפנימית בארה"ב לא תהיה לאירוע בפיטסבורג השפעה משמעותית לתוצאות הבחירות.