הרצח האנטישמי של 11 בני אדם בבית הכנסת הקונסרבטיבי “עץ החיים” בפיטסבורג קשה לעיכול, אך לא ניתן לומר כי הגיע באופן מפתיע. מנהיגי הקהילה היהודית בארצות הברית טוענים, חלקם בשמם וחלקם שלא לייחוס, שפשע השנאה הזה התרחש על רקע שיח השנאה והגזענות שהולך ומתפשט בחברה האמריקאית בחסותו של הנשיא טראמפ. 
תגובת הימין בישראל לרצח הנתעב הייתה צביעות במלוא הדרה. כל מנהיגיו פרסמו הודעת צער וזעזוע. בנט, שר החינוך והתפוצות, מיד עלה על מטוס לפיטסבורג. בטרם נסע אמר בראיון לכאן ב’ כי המסר שלו לקהילה הוא ש”כל ישראל ערבים זה לזה וכי המדינה היהודית מתייצבת לצדם”, ואף הוסיף “מבחינתי כל יהודי הוא יהודי”. אין להטיל ספק בצערם של מנהיגי הימין על אובדן החיים, אך הניסיון שלהם לגזור קופון פוליטי בדמות סולידריות יהודית כלל־עולמית הוא גם מסריח וגם לא כשר. 
הרצח בפיטסבורג היה בין השאר רצח שכוון למגר את הערכים הליברליים שמייצגת הקהילה היהודית בפנסילבניה; קהילה שתומכת בארגון HIAS הפועל למען פליטים. הרוצח, רוברט באוורס, צייץ לפני הירי כי הארגון אחראי להכנסתם של פולשים שהורגים אמריקאים (מסר שטראמפ ופוקס ניוז פמפמו בשבועיים האחרונים), וכי אינו יכול לעמוד מנגד. בהמשך הוא כינה את היהודים “ילדי השטן”.

בשנתיים האחרונות הימין הקיצוני האמריקאי הרים את ראשו, ועמו שנאת הזרים והמיעוטים. על פי נתוני הליגה נגד השמצה, אירועי האנטישמיות בארצות הברית רשמו בשנת 2017 עלייה של כ־70%. טראמפ, כמו מנהיגי הימין בארץ, מתעקשים להתמיד בהיתממותם ולא לחבר את הנקודות לקו. לא לראות את מעשי האלימות, בין אם הפיזית ובין אם המילולית, המשתוללים ברחוב וברשתות, המשך ישיר למסריה הלאומניים של ההנהגה; שאינם מבדילים בין יהודים לזרמיהם השונים ובינם לבין מוסלמים.
ישראל, שהשכילה במהלך שנים רבות לשמור על תמיכה אמריקאית דו־מפלגתית, ייצאה את התנהלותה הבלתי ממלכתית של ממשלת נתניהו גם לחו”ל והרחיקה מעליה את הציבור הליברלי של בעלת בריתנו הגדולה. הערצתה של הממשלה הנוכחית לטראמפ, המאפשר לה בשלב זה לקדם את מדיניות הכיבוש, הביאה אותה לבעוט באלו הנרתעים ממדיניותו הפוגענית כלפי מיעוטים, ובתוך כך גרמה ליחס של סלידה של יהודים אמריקאים צעירים רבים לישראל.
סלידה זו הולכת ומחריפה גם לנוכח האפליה שמקדמת הממשלה הנוכחית כלפי הזרמים הלא אורתודוקסיים של היהדות, כאשר אינה מתירה להם להתפלל בכותל כדרכם ואף כופרת ביהדותם. נזכיר, היו אלו השרות מירי רגב ואיילת שקד שפרשו לנוכח לחצים של רבנים מהוועדה להגדלת הרחבה הרפורמית המשותפת בכותל, שהוקפאה בינתיים. רק בשבוע שעבר הדיר שר החינוך והתפוצות את רגליו מכנס הפדרציות היהודיות שהתקיים בתל אביב. 
תגובתו המיידית של טראמפ לרצח התנערה מכל אחריות והטילה את האשמה על הקורבן. הוא טען כי יש בעיה של אלימות בעולם, וכי אם היה שומר חמוש בכניסה לבית הכנסת, אולי זה היה נגמר אחרת. גם בישראל סירבו לקרוא לילד בשמו ולהתריע מפני האנטישמיות הגואה בארצות הברית ומקבלת רוח גבית מטראמפ. זאת ועוד, ברשתות החברתיות פעילים ימנים חזרו שוב ושוב על המסר שלפיו היהודים הביאו את הרצח על עצמם והטילו את האשמה על השמאל היהודי המעודד כביכול אנטישמיות. 
נסיעתו של בנט לארצות הברית היא בעיקר ניצול ציני של הזדמנות לפוטואופ שיספק לו הילה מנהיגותית לקראת הבחירות הקרובות.