תמונת שלושת רכבי השרד הלבנים של חברי משלחת המודיעין המצרית, שבאו לסייר באזור הגדר בסג'עיה, להתרשם מקרוב האם חמאס פועל לרסן את הפרות הסדר, היא כנראה התמונה שמסכמת בצורה הטובה ביותר את אירועי סוף השבוע הזה, שהיה שונה לחלוטין ממה שהתרחש בדרום בסוף השבוע הקודם, שבו ישראל וחמאס היו קרובים מאוד להסלמה נוספת. למרות השקט היחסי, במטוטלת שבין הסדרה להסלמה צפויים עוד פרקים ומכשולים, ומוקדם לדעת אם המאמצים של המצרים אכן יובילו לתקופת שקט בדרום.

יותר מכל, אירועי סוף השבוע בעזה מלמדים עד כמה חמאס מסוגל לווסת את גובה להבות האלימות על פי האינטרסים שלו ושביעות רצונו מקצב התקדמות המשא ומתן לקראת היעדים שהציב להסרת המצור על הרצועה. ההבדל בשטח לא ניכר רק בהיקף המשתתפים בהפרות הסדר, שעדיין עמד על כ־10,000 פלסטינים שצפויים להגיע לגדר גם בשבועות הקרובים. ההבדל המשמעותי היה בדרך המחאה ובאלימות שהופעלה. התברר גם הפעם, שכאשר חמאס מעוניין, הוא מסוגל לשלוט בשטח ואפילו למנוע הבערה של צמיגים.
מבחינת חמאס, סוף השבוע הזה היה בעיקר מעין מחווה והבעת אמון במצרים ובהנהגתה, על המאמצים שהם משקיעים בניסיון להגיע להסדרה. חמאס אף ספג ביקורת מבית על פעולותיו לרסן את האירועים בשטח בסוף השבוע. מוקדם מאוד לראות בכך אות לבאות, והמציאות עלולה להשתנות ולהתהפך, כפי שראינו בשבוע הקודם. אבל בסוף השבוע הזה חמאס סיפק למצרים את מה שביקשה ולא הביך את המשלחת שביקרה על הגדר.

בין קהיר, עזה, רמאללה וירושלים עדיין נותרו מרחקים גדולים ופערי אינטרסים שונים. עד להסדרה צפויים כאמור מכשולים רבים, ובשלב זה מתמקדים בצעדים קטנים, בניסיון להרגיע את השטח משבוע לשבוע.
מעבר לצעדים שעושה ישראל, הצפויים לצאת לדרך כבר בתקופה הקרובה - עניין המעברים, מרחבי הדיג, אישור פרויקטים בינלאומיים, מימון המשכורות והעברת כספים לרצועה - עדיין במרכז עומד מה שבין הרשות הפלסטינית להנהגת חמאס בעזה.
למרות איומיו, אבו מאזן נמנע בשלב זה מהטלת סנקציות נוספות על הרצועה. למפגש אתמול בשארם א־שיח בינו לבין נשיא מצרים עבד אל־פתאח א־סיסי ישנה חשיבות רבה. נראה שהמצרים מצליחים להרוויח זמן, אבל יו"ר הרשות לא ויתר על דרישתו שהשליטה של הרשות בעזה תהיה מלאה, כולל על מנגנוני הביטחון.

לתרחיש מהסוג הזה אין בינתיים היתכנות בשטח. בחודשים האחרונים, בכל פעם שישראל וחמאס התקרבו לרגיעה, הגיע האירוע התורן שדרדר שוב את המצב. למרות ההתקדמות של השבוע האחרון, חמאס, ישראל והרשות הפלסטינית רחוקים מאוד מהסדרה ברצועה, ובדרך עלולות להגיע הסלמות ביטחוניות נוספות.