כמעט שבוע חלף מתחילת מבצע השמדת מנהרות חיזבאללה בצפון הארץ. בשלב שבו מתקבעת שגרה מבצעית חדשה לאורך הגבול, מניעת השאננות ושמירה על רמת מבצעיות גבוהה בקרב הלוחמים והאזרחים, שיעבדו באזור בשבועות הקרובים, היא האתגר המרכזי של הקצינים בגזרה, מלבד חשיפת המנהרות.
 
התמונות שבלבנון דואגים להפיץ ובהן נראים כוחות צה"ל חשופים בצד הישראלי, ומנגד תמונות של לוחמים מצבא לבנון חמושים במקלעים ומכוונים מטולי נ"ט לעבר ישראל, ממחישים את רמת המתיחות הגבוהה לאורך הגבול. 
 
בישראל אומנם מעריכים שחיזבאללה אינו מעוניין במלחמה, ובוודאי זה המצב גם לגבי צבא לבנון, אבל במציאות הנפיצה, כאשר הנשק מכוון משני הצדדים, הסיכוי לטעות ואי־ הבנה, או יוזמה מקומית של חייל או קצין לבנוני, הם תרחישים שבצה"ל מביאים בחשבון. התמונות מהמובלעות בשטח ישראל מעבר לגדר, לפיהן צה"ל פועל במרחק של מטרים ספורים מחיילי צבא לבנון ואנשי חיזבאללה המסתובבים באזור בלבוש אזרחי ולא חמושים, ממחישות היטב את המתיחות הגבוהה. 

לפני קצת יותר משמונה שנים, נהרג סגן אלוף דב הררי, מג"ד מילואים, בתקרית חילופי אש לאורך הגבול שהחלה בירי מהצד הלבנוני, זאת כאשר חיילי צה"ל היו במהלך פעילות הנדסית שגרתית שפורשה בצד הלבנוני כפעולה שפוגעת בריבונותם. שלוש שנים לאחר התקרית הזו נהרג רס"ר שלומי כהן, נגד בחיל הים, לאחר שאש נפתחה לעברו בשעה שעלה עם הרכב הצבאי לכיוון שער הבסיס בראש הנקרה. במקרה הזה היה מדובר ביוזמה של החייל עצמו שהחליט לבצע את הפיגוע על דעת עצמו, כך לפחות על פי התחקיר הלבנוני. אבל גם בימים אלה תרחיש כזה הוא אפשרות סבירה ויכול באחת להוביל להסלמה. 
 

ככל שהמצב יימשך עוד, ושיחות התיווך עם יוניפי"ל לא יביאו לתוצאות, לאורך זמן הסיכוי לתקרית חריגה על הגבול גדל והפעולה הופכת למורכבת יותר. מבחינת מפקדי צה"ל, המשמעת המבצעית חייבת להישמר בהקפדה יתרה, ברמות שלא יאפשרו לחיזבאללה לבצע פיגוע, אם יחליט לשבור את הכלים.
בשלב הזה, כאמור, לא התקבל מענה מיידי לדרישה הישראלית שהלבנונים ישמידו את המנהרות בשטחם בפיקוח האו"ם. נדמה שאת התשובות מעבירים הלבנונים באמצעות התמונות של הנשק המכוון לעבר כוחות צה"ל. 

צילום: דו"צ

 
כאשר הדברים מתנהלים בעיקר במסרים, גם בישראל החריפו אתמול את הטון. דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, צוטט בעיתון הסעודי א־שרק אל־אווסט, היוצא בלונדון, כמאשים את ההנהגה הלבנונית באחריות לפעילות חיזבאללה. הוא הזהיר כי פעילות הארגון השיעי־לבנוני, בשירות איראן תוביל להדרדרות ביטחונית.
 
מה שקרה ברובע הדאחייה בביירות במלחמת לבנון השנייה יתרחש בכל לבנון, צוטט מנליס בעיתון. הוא הוסיף כי צה"ל נמצא בכוננות גבוהה מאוד למקרה של הדרדרות כזאת. בראיון יוחסה האחריות באופן לצמרת ממשלת לבנון ומפקד הצבא.
 
מנליס אומנם הוסיף שישראל מעוניינת בהמשך השקט, אבל נראה שמטרת הראיון הייתה להעביר איום ישיר ללבנון. כרגע המסרים עוברים דרך תמונות, מילים ואיומים שמכוונים לכאורה לממשלת לבנון, אבל הכתובת האמיתית היא חיזבאללה. לדרישה הישראלית מלבנון להשמיד את המנהרות שבשטחה, למרות הלחצים המופעלים בערוצים נוספים, גם מאחורי הקלעים, כרגע אין סימנים לתשובה חיובית. 
 
זה ידרוש מישראל החלטות בשבועות הקרובים, כיצד לפעול במקרה שאין שינוי במצב. קשה להאמין שיוניפי"ל יפעל בעצמו. אי מימוש הדרישה הישראלית ייתפס בישראל, וגם בלבנון, כנסיגה, שיש לה גם משמעות ביטחונית. כאמור, אומנם שקט כרגע בגבול הצפון, אבל מדובר בשקט מתעתע מאוד.